Chatboty to jedno z rozwiązań technologicznych, które w ostatnich latach zyskały na popularności w branży e-commerce i digital marketingu. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji, algorytmów uczenia maszynowego i analizy języka naturalnego, chatboty są w stanie automatyzować procesy komunikacyjne pomiędzy firmami a ich klientami.

Popularność chatbotów

Wirtualny doradca czyli chatbot, umożliwia przedsiębiorcy zapewnienie całodobowej, natychmiastowej interakcji z klientami, co zwiększa ich zadowolenie i lojalność. Chatboty pozwalają na błyskawiczny dostęp do informacji, trafną weryfikację poszukiwanych wiadomości oraz wygodę, co zdecydowanie zwiększa efektywność komunikacji i redukuje czas oczekiwania na odpowiedź.

Wirtualny doradca może również pomóc w optymalizacji finansowej firmy, poprzez automatyzację BOK i egzekucję zadań powtarzalnych. Dzięki temu, że chatboty są w stanie obsłużyć wiele zapytań jednocześnie, redukują koszty związane z zatrudnieniem większej liczby pracowników do obsługi klientów. 

Pytania standardowe i automatyczna obsługa klienta

Jednym z głównych zastosowań chatbotów jest automatyczna obsługa pytań standardowych. Chatboty są w stanie udzielać odpowiedzi na typowe pytania klientów, takie jak: godziny otwarcia sklepu, dostępność produktów, ceny, formy płatności czy procedury zwrotów i reklamacji.
Dzięki automatycznej obsłudze pytań standardowych chatboty mogą znacznie usprawnić pracę Biura Obsługi Klienta, które zamiast zajmować się powtarzalnymi zadaniami, będzie mogło skupić się na bardziej wymagających sytuacjach.

Filtrowanie pytań i możliwość przekierowania do pracownika BOK

Nie wszystkie pytania klientów będą standardowe, więc chatbot  - w przypadku, kiedy nie można rozwiązać jakiegoś problemu za pomocą algorytmów lub wcześniej przygotowanych odpowiedzi - powinien mieć możliwość przekazania pytania do pracownika Biura Obsługi Klienta.

Płatności, reklamacje, rezerwacje

Chatboty mogą z powodzeniem obsługiwać płatności, reklamacje oraz rezerwacje online. Dzięki integracji z odpowiednimi systemami płatniczymi, chatboty umożliwiają klientom dokonywanie płatności za zakupy bezpośrednio z poziomu rozmowy z botem.

Co więcej, chatboty mogą również obsługiwać proces reklamacji, umożliwiając klientom zgłaszanie problemów oraz monitorowanie ich postępu w czasie rzeczywistym. Są w stanie przetwarzać zgłoszenia, generować odpowiednie dokumenty i udzielać informacji na temat statusu reklamacji.

Dodatkowo, chatboty wykorzystywane są w celu umawiania rezerwacji w różnego rodzaju usługach, takich jak hotele, restauracje czy usługi medyczne. Dzięki temu klienci mogą dokonywać rezerwacji online bezpośrednio podczas rozmowy z botem, co zwiększa wygodę i oszczędza czas.

Sugerowanie, wybieranie, planowanie

Dzięki algorytmom uczenia maszynowego, chatboty mogą analizować zachowanie klienta na stronie internetowej, jego preferencje zakupowe oraz historię zamówień, aby móc proponować mu odpowiednie produkty i rozwiązania.

Chatboty mogą również pomóc klientom w planowaniu działań, np. w organizacji wydarzenia czy podróży. Dzięki rozmowie z botem, klienci mogą uzyskać odpowiednie informacje na temat dat, godzin, cen, dostępności i innych szczegółów, co pozwala na lepsze zaplanowanie i realizację planów.

Informowanie klientów o aktualnościach i nowościach

Chatboty automatycznie mogą informować klientów o nowych wpisach na blogu, nowych produktach, usługach, zniżkach, promocjach czy rabatach. Chatboty można zintegrować z systemami CRM i marketingowymi, co pozwala na automatyczne przesyłanie powiadomień do klientów na temat nowości i ofert.
Dzięki temu, klienci mogą być informowani na bieżąco o najnowszych aktualizacjach i ofertach firmy, co zwiększa ich zaangażowanie oraz lojalność. 

Doradztwo w zakresie wyboru produktu lub usługi

Za pomocą zaawansowanych algorytmów, chatboty są w stanie analizować preferencje i wymagania klientów oraz proponować im produkty lub usługi, które najlepiej odpowiadają ich potrzebom.

Chatboty mogą korzystać np. z danych z poprzednich zakupów klienta, analizować ich preferencje dotyczące kolorów, stylu, rozmiaru, materiałów itp., aby zaproponować im produkty, spełniające ich oczekiwania. Chatboty mogą również korzystać z informacji na temat preferencji klientów, które podali oni na swoich profilach w mediach społecznościowych.
Dzięki temu, klienci mają możliwość dokonywania szybkich i trafnych wyborów, co prowadzi do zwiększenia ich zadowolenia i zaangażowania w proces zakupowy.


 

Autor: Optima Media

Wróć

Zbuduj marketing swojej firmy.
Zamów bezpłatną konsultację

Adrian Tureniec
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez firmę Xelibri s.c. w celu przeprowadzenia konsultacji.
W ciągu 30 minut konsultacji omówimy Twoją sytuację oraz przedstawimy strategię pozyskiwania leadów wysokiej jakości.

Kategorie na naszym blogu

Zbuduj marketing swojej firmy.
Zamów bezpłatną konsultację

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez firmę Xelibri s.c. w celu przeprowadzenia konsultacji.
W ciągu 30 minut konsultacji omówimy Twoją sytuację oraz przedstawimy strategię pozyskiwania leadów wysokiej jakości.
Google Partner

Agencja Optima Media jest partnerem Google, Certyfikat Google Partners potwierdza najwyższą jakość świadczonych usług z zakresu marketingu internetowego.