Spis treści:
Postawmy sprawę jasno: bez znajomości rynku i świadomości tego, co i jak robią Twoi internetowi konkurenci nie zajdziesz daleko. Ba! Sam start biznesu bez takiej wiedzy może być zdecydowanie trudniejszy. Dane zebrane podczas analizy rynku i konkurencji stanowią klucz do stworzenia strategii, a w rezultacie – budowania stabilnej pozycji w branży. Jeśli więc nie chcesz wróżyć z fusów i zamiast tego wolisz bazować na sprawdzonych informacjach, ten tekst jest dla Ciebie.
Badanie konkurencji nie jest ulubionym zadaniem przedsiębiorców i marketerów. Może to wynikać z wielu czynników, np.:
Najważniejsza wiadomość na start brzmi jednak następująco: nieważne, jak przełomowy jest Twój pomysł. Konkurencja nie śpi, a Ty potrzebujesz być na to przygotowany. Zarówno wtedy, gdy dopiero zaczynasz swój biznes, jak i wtedy, gdy już od lat funkcjonujesz na rynku. Musisz wiedzieć, że im lepsze przygotowanie na początku, tym większa szansa na długotrwały sukces.
Skoro ma to być dla Ciebie kompleksowy przewodnik po badaniu konkurencji i analizie marketingowej, zacznijmy od definicji.
Analiza konkurencji (eng. competitor analysis) to złożony proces badania działań oraz strategii konkurujących z Tobą firm. Ma to na celu zebranie potrzebnych danych do podejmowania decyzji biznesowych, identyfikację własnych słabych i mocnych stron oraz zidentyfikowanie własnej przewagi konkurencyjnej. Jeśli masz wszystkie te informacje, tworzysz skuteczne, bazujące na danych strategie biznesowe, sprzedażowe, marketingowe oraz komunikacyjne.
Ustalmy więc, co zawiera analiza konkurencji, aby spełniała swój cel. Potrzebujesz poddać badaniu takie aspekty jak:
CO ZAWIERA ANALIZA KONKURENCJI
przykłady
Analiza konkurencji w marketingu internetowym niewiele różni się od tej przeprowadzanej dla biznesów stacjonarnych. Jej założenia, cele i korzyści płynące z posiadania danych tego typu się nie zmieniają.
Jedyna różnica polega na tym, że analizę konkurencji w marketingu internetowym warto rozbudować o dodatkową kategorię – SEO.
Więcej o tym przeczytasz w dalszej części artykułu.
Dopiero zaczynamy opisywać, czym jest analiza konkurencji, a już wydaje się, jakby była to twierdza nie do zdobycia, prawda? Zachowaj jednak spokój. Wbrew pozorom nie jest to takie trudne. Do tego istnieje wiele narzędzi, które połowę pracę wykonają za Ciebie. Niemniej naprawdę warto przeznaczyć na to odpowiednią ilość czasu. Korzyści płynące z analizy konkurencji (najlepiej przeprowadzanej regularnie), mówią same za siebie.
Dzięki badaniu konkurencji:
Czy to wszystko? Absolutnie nie! Dane zebrane podczas badania konkurencji możesz wykorzystać niemal na każdym etapie prowadzenia biznesu – nie tylko na jego starcie.
Na bazie zebranych danych możesz również określić unikatowe wartości swojej marki czy oferowanych produktów lub usług. Przemyślane USP (eng. unique selling point) wspiera konsekwentną i spójną komunikację. Także tę codzienną. Jeśli nie wierzysz, to pomyśl o dowolnych markach samochodów.
Czy Toyota lub Volkswagen kojarzą Ci się z czymś szczególnym? No właśnie! To, co pojawiło się w Twojej głowie, to ich USP.
Ważna wskazówka
Wykorzystaj dane zebrane podczas analizowania konkurencji do nazwania swojego USP. Dzięki temu codzienna komunikacja – niezależnie od sytuacji czy kanału – będzie ze sobą spójna.
Nie ma jednego najlepszego momentu na to, by zapoznać się z działaniem swoich konkurentów. Nie ma też znaczenia, czy dopiero planujesz wejście na rynek, czy już na nim działasz. Jak już powiedzieliśmy – konkurenci internetowi nie śpią. Z kolei obserwowanie ich zachowań to absolutna podstawa do tego, by działać lepiej, mądrzej i sprytniej od nich.
Jedno jest też pewne: znajomość słabych stron konkurentów możesz przekuć w swoje zalety. To z kolei brzmi jak gra warta świeczki. Nie od dziś wiadomo, że choć dobrze jest się uczyć na swoich błędach, to uczyć się na cudzych jest jeszcze lepsze.
W tym miejscu musimy też wyraźnie zaznaczyć, że analiza konkurencji jest działaniem legalnym. Nie wyciągasz danych wrażliwych, nie korzystasz też z tajnych informacji Wszystko opiera się na tym, co jest dostępne publicznie.
Metod stosowanych do analizy konkurencji jest wiele, dzięki temu każdy znajdzie coś dla siebie. Warto jednak co jakiś czas odświeżać swoje podejście do badań. W końcu marketing i biznes nie są miejscami dla dinozaurów, które nie nadążają za zmianami. A te zachodzą naprawdę szybko.
Niżej przedstawiamy kilka najpopularniejszych sposobów analizy konkurencji. Część z nich na pewno już znasz!
Analiza SWOT to bardzo popularna technika, z pomocą której porządkujesz i analizujesz informacje zgodnie z 4 konkretnymi polami diagramu: silne strony (eng. Strengths), słabe strony (eng. Weakness), szanse (eng. Opportunities) i zagrożenia (eng. Threats).
Dzięki powyższej kombinacji czynników możesz w dość prosty sposób ocenić pomysł na biznes, usługę, produkt czy promocję.
Jeśli słowo „porównawcza” buduje konkretny obraz w Twojej głowie, to prawdopodobnie masz dobrą intuicję. Analiza porównawcza, czyli z angielskiego benchmarking to zestawianie ze sobą Twojego produktu czy usługi z bestsellerami konkurencji. Jest to jedna z prostszych, a jednocześnie bardzo skutecznych metod diagnozowania słabych i mocnych stron. Świetnie sprawdzi się np. przy wprowadzaniu na rynek nowego produktu.
Benchmarking w marketingu stosuje się często także w bardziej prozaicznych sytuacjach, m.in. projektowanie grafik, szukanie rozwiązań technologicznych czy analiza tekstów na stronie www.
Ta metoda badania rynku jest bardzo konkretna i nakierowana na ocenę pod kątem 5 głównych czynników: rywalizacji między konkurencją, zagrożenia nowymi konkurentami, siła przetargowa klientów, siła przetargowa dostawców oraz zagrożenia płynącego z produktów zastępczych.
Sięgaj po nią, gdy planujesz wyjść na zupełnie nowy dla siebie rynek.
Sama nazwa wskazuje, że jest to szperanie w każdym możliwym miejscu, z którego można zdobyć dane lub informacje. Jest to oczywiście przeglądanie raportów, przeprowadzanie badań itp. Desk research wlicza się także w ten etap procesu analizy konkurencji, kiedy wszystkie zdobyte informacje składa się w większą całość.
Pora na szczerość. Ta metoda analizy konkurencji wzbudza ambiwalentne emocje, ponieważ według niektórych podchodzi pod nieetyczne zachowania. Niemniej wciąż bywa stosowana w różnych sytuacjach. W przypadku konkurencji internetowej wysyła się tajemniczego klienta na prowadzone przez inne firmy webinary, demówki czy spotkania z konsultantami, aby w ten sposób ocenić działania rywali. Działanie tego typu może okazać się przydatne podczas planowania doświadczeń zakupowych klientów.
SPOSOBY ANALIZY KONKURENCJI
Często słyszymy pytanie, czy analiza konkurencji może być ogólna, czy na przykład może dotyczyć różnych aspektów marketingu.
Odpowiedź brzmi: analiza konkurencji powinna być dokładnie taka, jakiej potrzebujesz.
Jeśli jesteś przedsiębiorcą, który zakłada bądź rozwija swój biznes – przyda Ci się holistyczne podejście do tematu i przeanalizowanie rywali od A do Z.
Jeśli jednak jesteś na przykład specjalistą content marketingu czy SEO – skoncentruj się tylko na tych elementach. W przypadku contentu takie badanie będzie opierało się przede wszystkich na wszelkich formach treści, które konkurencja w internecie udostępnia swoim odbiorcom.
Możesz też podzielić taką analizę na bardzo małe i konkretne bloki tematyczne. Oddzielnie zastanowić się np. nad:
Analiza konkurencji jest na tyle ciekawym zjawiskiem, że naprawdę łatwo dopasować ją do swoich potrzeb. Traktuj ją jak narzędzie. Stosuj się do ogólnych założeń, korzystaj z wszelkich ułatwień, ale rób i analizuj dokładnie to, czego potrzebujesz.
Teraz chcesz wiedzieć, jakie mogą być etapy analizy konkurencji? Świetnie. Niżej przygotowaliśmy dla Ciebie przykładowy scenariusz takiego działania. Możesz go oczywiście dopasowywać do swoich potrzeb, zmieniać, uzupełniać lub z czegoś rezygnować.
Pamiętaj – analiza konkurencji robiona pierwszy raz będzie zdecydowanie bardziej rozbudowana niż te, które będziesz robić w przyszłości.
Zacznij od tego, żeby poznać swoich konkurentów i zebrać ich w formie listy. Mogą to być zarówno Twoi konkurenci biznesowi, jak i konkurenci internetowi, którzy wyświetlają się na podobne zapytania w wynikach wyszukiwarki. Tych drugich zidentyfikujesz za pomocą kilku narzędzi do analizy internetowych konkurentów. Listę tych narzędzi znajdziesz w kolejnej części tekstu.
Dobrze, jeśli na takiej liście znajduje się od 5 do 10 konkurentów. Liczbę uzależnij od wielkości swojego biznesu. Im większy, tym więcej konkurentów warto prześledzić. Przy konstruowaniu takiego zestawienia pamiętaj jednak o zróżnicowaniu wielkości klientów. Załóżmy, że zakładasz e-commerce z biżuterią z naturalnymi kamieniami. Dobrze jest sprawdzić liderów w tej kategorii, ALE znajdź też mniejsze marki. Sklepy internetowe i twórcy z ugruntowaną już pozycją mogą zazwyczaj pozwolić sobie na więcej. Chociażby ze względu na większe budżety.
Wiesz już jakie sposoby badania konkurencji i rynku masz do wyboru. Pora zdecydować się na którąś z nich. Ważne jest, żeby wygospodarować na tę część procesu analizy konkurencji sporo czasu. Wierz nam – to czaso- i pracochłonny etap.
Badanie rynku może mieć też formę:
Porównuj ze sobą najważniejsze czynniki, np.:
Umieść w jednym miejscu, np. w formie tabeli, wszystkie istotne informacje. Tak przygotowany dokument przyda się też w przyszłości, gdy przyjdzie Ci aktualizować zebrane informacje lub dodać analizę nowego konkurenta.
Analiza nie kończy się tylko na ofercie. Dobrze jest też prześledzić sposoby komunikacji, wykorzystywane formaty i wszelkie pomysły komunikacyjne. W zakres zainteresowania wchodzą więc kanały w mediach społecznościowych, newslettery, reklamy płatne, blogi oraz wszelkie materiały dodatkowe, np. infografiki, e-booki czy wideo.
Spróbuj rozpoznać narrację wykorzystywaną przez Twoich konkurentów i egzekwowanie jej w codziennej komunikacji. Być może niektóre rozwiązania zainspirują Cię do własnych działań.
Dane zebrane i co dalej z nimi zrobić? Wykorzystać! To chyba oczywiste, prawda? Wśród wszystkich zgormadzonych informacji kryje się masa insightów, które trzeba i warto wykorzystać podczas planowania własnego biznesu, kolejnych kampanii promocyjnych, sposobów komunikacji czy nawet możliwych tematów tekstów blogowych.
Forma? Dowolna, po prostu musi Ci to pasować, być czytelne i użyteczne.
Jak już zostało powiedziane: analizę marketingową warto wzbogacić o analizę konkurencji w SEO. Zwłaszcza jeśli zależy Ci na lepszym rozumieniu, kogo nie tylko biznesowo, ale także pod kątem wyszukiwarki potrzebujesz uznać za swoją konkurencję.
Ważna wskazówka!
Pamiętaj, by przeanalizować SEO podczas badań konkurencji. Twoja konkurencja biznesowa nie zawsze pokrywa się z konkurentami, z którymi będziesz się mierzyć w wyszukiwarce.
W przypadku analizy SEO koniecznie weź pod uwagę:
Jeśli masz możliwość, sprawdź także jak wygląda u innych współczynnik konwersji, UX czy stopień wykorzystania poszczególnych kanałów komunikacji. Przydatnych danych nigdy za wiele. Zwłaszcza gdy na szali jest np. unikanie powszechnych błędów czy ulepszanie własnych strategii.
Przeczytaj także: 5 najczęstszych błędów w pozycjonowaniu stron www
Najlepsza wiadomość w tej chwili brzmi: nie musisz tego wszystkiego badać ręcznie. Do wielu zadań znajdziesz na rynku dedykowane narzędzia. Zebraliśmy te najpopularniejsze, żeby ułatwić Ci poszukiwania.
To narzędzie wykorzystasz do oceny wydajności witryny, stworzenia listy potencjalnych klientów (B2B). Zobaczysz też liczbę odwiedzin na danej witrynie czy liczbę podstron przeglądanych podczas jednej wizyty.
Jest tu jednak bardzo ważne ALE. Dane, które otrzymasz w SimilarWebie są danymi szacunkowymi. Nie wierz im więc w 100%. Masz je wykorzystać przede wszystkim do zorientowania się w temacie.
Chcesz wiedzieć, jak zachowuje się grupa docelowa konkurencji i zbierać dane z social mediów? SoTrender jest dla Ciebie. Dobra wiadomość brzmi też tak, że SoTreder generuje gotowe raporty, więc… mniej pracy dla Ciebie!
Prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalne narzędzie do monitoringu mediów – przede wszystkim internetowych. Znajdziesz tu informacje o wszelkich wzmiankach na temat Twojej marki lub konkurencji. Po prostu trzymasz rękę na pulsie. Nie raz i nie dwa przekłada się to na małe, ale szybkie zwycięstwa w kontekście publikacji oraz rozpoznawalności marki.
Wykorzystaj to narzędzie do monitoringu reklam display w polskim Internecie. Z pomocą AdReport poznasz nowych potencjalnych wydawców, sprawdzić co, kto i jak reklamuje. Świetny sposób na badanie konkurencji i optymalizacje budżetu reklamowego.
Polskie narzędzie do SEO i content marketingu, którego chcesz i potrzebujesz używać codziennie – do badania konkurencji w Internecie, analizy słów kluczowych, sprawdzania widoczności poszczególnych domen, a także planowania i pisania treści blogowych.
Skorzystaj z tego narzędzia do sprawdzenia strategii linkowania zewnętrznego Twojej konkurencji. Backlinki to coś, czego każdy potrzebuje, ale nie każdy potrafi o nie zawalczyć. Z danymi z Ahrefs jest to prostsze.
Podobne narzędzie do Senuto. Z nim przeanalizujesz dane SEO, ale też usprawnisz ogólne działanie marketingu w firmie.
Potrzebujesz szybkiej informacji o zmianie pozycji, backlinkach czy źródłach ruchu? To Twoje narzędzie do zadań specjalnych.
Dzięki analizie danych z Sitelinera dowiesz się, który konkurent może mieć problem z duplikatami treści czy wadliwymi linkami. A jak wiesz, gdzie inni popełniają błędy, możesz ich unikać u siebie!
Ważna wskazówka!
Korzystaj także z dobrodziejstw samego Google’a! GA4 czy Google Search Console to skarbnice wiedzy. Co prawda dowiesz się tam szczegółów jedynie na temat własnej domeny, ale zdecydowanie warto.
Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie, czy potrzebujesz szablonu analizy konkurencji do tego, by działać? Nie.
Jednocześnie przygotowanie takiego szablonu sprawi, że gromadzenie, przechowywanie i analizowanie danych będzie dużo bardziej uporządkowane. A co za tym idzie – szybsze.
Szablon do analizy możesz przygotować w dowolnym narzędziu, może to być np.:
Tak naprawdę możesz do tego wykorzystać każde środowisko, w którym lubisz pracować.
Nie musisz się już zastanawiać, co zawiera analiza konkurencji. Po pierwsze wiele elementów już wymieniliśmy, a po drugie – niżej przygotowaliśmy dla Ciebie wgląd do przykładowych tabel do śledzenia i badania konkurencji.
Załóżmy, że chcesz stworzyć tabelę, w które zgromadzisz wszystkie podstawowe i jednocześnie najważniejsze informacje na temat Twoich konkurentów. Może ona wyglądać na przykład tak:
Co dalej?
Jeśli robisz takie zestawienie w Excelu, wystarczy dodać nową zakładkę i tam w oddzielnej tabeli przeanalizować contentowe i social mediowe działania konkurentów. Zaznaczasz, które kanały prowadzą, jakie formaty wykorzystują. Wszystko w jednym miejscu.
Jeśli chcesz, to każdy etap procesu analizy konkurencji możesz ułożyć w oddzielnej tabeli i w ten sposób uporządkować swoją pracę. Zbierzesz dane i jednocześnie będziesz widzieć, ile jeszcze brakuje do końca.
Podobne zakładki możesz też stworzyć do przeanalizowania:
Masz tutaj naprawdę dużą dowolność. Szablon analizy konkurencji to tylko wskazówka.
Podstawowym celem analizowania konkurencji jest poznanie i zrozumienie sposobów działań konkurencyjnych firm. W ten sposób najłatwiej uniknąć błędów własnych. Jeśli z kolei nie musisz myśleć o błędach bądź porażkach, możesz w pełni skoncentrować się na rozwijaniu potencjału firmy.
Wniosek brzmi więc prosto: analizuj konkurencję. Niezależnie od miejsca, w którym znajduje się Twój biznes.
Umów się na bezpłatną konsultację
Co zyskasz?
W ciągu 1 godz. nasz doradca skontaktuje się z Tobą w celu umówienia dogodnego terminu konsultacji.
(Jesteśmy dostępni w dni robocze, w godz. 8:30–17:00)
Jak skutecznie współpracować z agencją marketingową – Przewodnik dla przedsiębiorców
Podjęcie współpracy z agencją marketingową to decyzja, która ma bezpośredni wpływ na rozwój i konkurencyjność […]
Jakie treści publikować na blogu firmowym?
Prowadzisz firmę i chcesz dotrzeć do odbiorców za pomocą treści, wykorzystując do tego swoją stronę […]
Ile kosztuje pozycjonowanie strony w Google?
Według statystyk Search Engine Journal z 2021 roku współpraca z topowymi agencjami międzynarodowymi kosztuje minimum 500 dolarów […]
Google vs TikTok – walka o Pokolenie Z
Proces wyszukiwania informacji zmienia się z pokolenia na pokolenie. Wiele osób jest przekonanych, że w […]
Trendy w SEO 2024, czyli co i jak robić, by wyświetlać się na najwyższych pozycjach w Google?
Czeka nas kolejny rok wyzwań. Wyzwań wymagających, ale ciekawych oraz inspirujących. Takich, które choć korzystają […]
Analiza konkurencji: Kompleksowy przewodnik po badaniach i narzędziach
Postawmy sprawę jasno: bez znajomości rynku i świadomości tego, co i jak robią Twoi internetowi […]
Search Generative Experience (SGE) – co to jest i jak zoptymalizować stronę zgodnie z zasadami SGE?
Google wyświetla Generatywne Wyniki dla 86,83% wszystkich zapytań wpisywanych w wyszukiwarce (źródło: seo.ai) . Powyższe statystyki […]
Czym jest intencja wyszukiwania (search intent)? – Obszerny poradnik
Jak zrozumieć użytkownika po tym, co wpisuje do wyszukiwarki i po co nam ta wiedza? […]
Plany contentowe – czym są i jak je tworzyć?
Każdy rodzaj działań związanych z marketingiem internetowym wymaga planu. Te związane z content marketingiem, czyli […]
Linkowanie wewnętrzne – co to jest i jak działa?
Linkowanie wewnętrzne – co to jest i jak działa? Vademecum. Mnóstwo energii oraz setki godzin […]
Pozycjonowanie stron internetowych – na czym polega?
Pozycjonowanie stron internetowych Zastanawiasz się jak tak naprawdę działa pozycjonowanie strony internetowych www w wyszukiwarce lub […]
Jak wykorzystać chatboty do poprawy obsługi klienta?
Chatboty zyskują na popularności, jako narzędzie do obsługi klienta ze względu na swoją dostępność i […]
6 zastosowań chatbotów na stronie internetowej
Chatboty to jedno z rozwiązań technologicznych, które w ostatnich latach zyskały na popularności w branży […]
7 grzechów głównych w prowadzeniu firmowych social mediów
Mówi się, że Internet nie wybacza błędów. Social media też nie. Dlatego jeśli jeszcze nie […]
10 pytań, które trzeba zadać agencji SEO zanim rozpoczniesz z nią współpracę.
Przed podjęciem decyzji o współpracy z agencją SEO, warto przygotować kilka pytań, które pomogą Ci […]
Cechy idealnego linku
Każdy właściciel witryny internetowej, a nawet zwykły użytkownik sieci wie, że tym, czym dla człowieka […]
Czy reklamy na Twitterze nie są zagrożone?
Kolejny zwariowany dzień w życiu Elona Musk’a Przejęcie Twittera to temat, który ciągle budzi wiele […]
Real Time Marketing. Z czym to się je?
Mówi się, że jeśli nie ma Cię mediach społecznościowych, to nie istniejesz. Dlatego firmy kładą […]
Chatboty – pomoc dla firmy czy sposób na zirytowanie klienta?
Boty to z jednej strony bardzo wygodne rozwiązania dla firmy, która dzięki temu oszczędza sporo […]
Czy hashtagi na Facebook’u mają sens?
Do używania hashtagów przyzwyczailiśmy się na Instagramie, Twitterze czy TikToku. Facebook jakoś nigdy nie mógł […]
Remarketing w Google Ads
Remarketing pełni bardzo ważną rolę w tworzeniu strategii marketingowej Twojej firmy. Jego celem jest przypomnienie […]
Artykuły sponsorowane – czy warto w nie inwestować?
Artykuł sponsorowany to jedna z wielu form reklamy i jeden z wielu sposobów na wykorzystanie […]
Do czego służy Piksel? 6 korzyści z używania tego narzędzia w kampaniach reklamowych
Kampanie reklamowe w mediach społecznościowych to jedno z wielu skutecznych działań marketingowych. Dzięki reklamom na […]
Skuteczne opisy produktów – 10 najważniejszych zasad
Mówi się, że dobry produkt obroni się sam. Może to i prawda, jednak żeby mógł […]
W jaki sposób urozmaicić treści na naszej stronie?
Aby stworzyć ciekawą treść, trzeba zwrócić uwagę także na jej formę. Nawet najbardziej merytoryczny tekst […]
Jak dbać o poprawną indeksację nowego sklepu internetowego
Tworząc nowy sklep internetowy warto zadbać o to, aby roboty indeksujące, która zostaną na niego […]
Copywriter doskonały – jakich błędów unikać w tworzeniu treści?
Człowiek ma to do siebie, że nie chce być określanym mianem przeciętniaka. Dlatego też większość z nas […]
Storytelling w marketingu
Wszyscy wiemy, jak duża jest siła dobrze opowiedzianej historii. Opowieść pełna emocji, która intryguje czytelnika […]
Długofalowe reklamy cyfrowe niedoceniane przez reklamodawców? Wyniki najnowszego badania
Działania długofalowe przynoszą efekty? Inflacja i spowolnienie gospodarcze spowodowały, że marketerzy ze szczególną uwaga przyglądają […]
Czy warto prowadzić blog firmowy?
Prowadzenie bloga firmowego wymaga czasu, wiedzy oraz systematyczności. Wielu osobom może wydawać się niepotrzebnym dodatkiem, […]
Zasady tworzenia atrakcyjnych postów na social media
Atrakcyjne treści w mediach społecznościowych mogą przysporzyć firmie zarówno nowych obserwatorów, jak i nowych klientów, […]
Instagram testuje nową platformę. Jak będzie działała?
Instagram zawsze deklarował, że głównym celem jest wspieranie twórców. Szefostwo tej aplikacji nie ukrywało też, […]
Jak radzić sobie z kryzysem w social mediach?
Kryzysy w mediach społecznościowych mogą zdarzyć się każdej marce, nawet takiej, która bardzo dba o […]
Dyrektywa Omnibus – jak zmieni się buzz marketing?
Marketing szeptany, znany również pod pojęciami: marketing rekomendacji, lub anglojęzycznymi: buzz marketing, whisper marketing lub WoMM, czyli […]
Jak sposób komunikacji w social mediach wpływa na wizerunek marki?
Media społecznościowe są nieodłączną częścią komunikacji z klientami. Większość ludzi posiada konto na Facebooku czy […]
Jak być bezpiecznym w social mediach?
Jakie niebezpieczeństwa na nas czekają? Jeżeli chcemy bezpiecznie poruszać się po social mediach, musimy być […]
Influencer marketing – czy nadal jest opłacalny?
Niedawne badania wykonane przez firmę Metwater pokazują, że influencer marketing w dalszym ciągu pełni istotną rolę w […]
TikTok rozpoczyna współpracę z WooCommerce
Nowe rozwiązanie, jakie w ostatnich dniach zaproponował TikTok, może się okazać znacznym ułatwieniem dla sprzedawców. […]
TikTok wprowadza nową funkcję, dzięki której przejrzystość reklam będzie jeszcze łatwiejsza!
Popularna platforma stara się być transparentna w zakresie dystrybucji reklam. Z tym przekonaniem wprowadza nową funkcję, „Informacje o […]
Reklama na YouTube a domykanie sprzedaży
YouTube jest jednym z tych kanałów komunikacji, który z pewnością nie jest jeszcze w pełni […]
Czym jest „Anchor tekst” i dlaczego jest ważny w pozycjonowaniu stron?
Anchor tekst (znany też jako kotwica) to najczęściej fragment tekstu, pod którym kryje się link prowadzący […]
Pozycjonowanie sklepów internetowych – jak zwiększyć konwersję?
Sklep internetowy to specyficzny rodzaj biznesu, którego sukces zależny jest w dużej mierze od tego, […]
Źródła ruchu bezpośredniego w Google Analytics (klasyfikacja ruchu i metody optymalizacji)
Z artykułu dowiesz się: Czym są źródła w Google Analytics? Każdy właściciel strony internetowej chce, […]
Pozycjonowanie w Google Maps: dla kogo jest i dlaczego musisz tam być?
Pozycjonowanie w Google Maps jest ważnym elementem działań SEO dla firm, które świadczą usługi lub sprzedają […]
Kampania AdWords + Pozycjonowanie = usługa MIX, czyli jak odnieść sukces w wyszukiwarce nie tracąc fortuny
Reklama AdWords i pozycjonowanie to obecnie podstawy skutecznego prowadzenia firmy i kreowania jej wizerunku w Internecie. Ich […]
Kiedy spodziewać się pierwszych efektów pozycjonowania
Nie sposób precyzyjnie określić kiedy pojawią się pierwsze efekty pozycjonowania. Może to nastąpić po kilku […]
5 najczęstszych błędów w pozycjonowaniu stron www
1. Problemy z indeksacją serwisu Zdarza się, że serwisy internetowego posiadają zablokowaną możliwość indeksacji. Problem […]
Jak działa pozycjonowanie w Google?
Pozycjonowanie w Google warunkowane jest przez zmiany zasad, jakimi kierują się algorytmy wyszukiwarki. Stale są […]
Najpopularniejsze modele rozliczeń za pozycjonowanie
Pozycjonowanie w wyszukiwarce Google to jedna z najpopularniejszych, a zarazem przynoszących największe korzyści form reklamy on-line. Firmy […]
Pozycjonowanie lokalne – czym jest i co Ci da?
Pozycjonowanie lokalne (z ang. local SEO) to działania, które mają za zadanie zwiększenie widoczności strony […]
Jak radzić sobie z fałszywymi lub negatywnymi opiniami w Google Maps
Fałszywe opinie w Google Maps to coraz większy problem, który powoduje obniżanie globalnej oceny danego […]
Skuteczne opisy produktów
Stworzenie opisu produktu to bułka z masłem, w końcu co może być trudnego w zaprezentowaniu […]
Rodzaje reklam w sieci wyszukiwania
Istnieje wiele możliwośći reklamy w internecie. Najczęstsze rodzaje reklam internetowych to pozycjowniae lub kampanie w […]
Reguły automatyczne AdWords
Łatwiejsza obsługa kampanii Google AdWords! Jest to narzędzie ułatwiające zarządzanie kontami w systemie AdWords, służące do […]
13 zasad optymalizacji karty produktowej w sklepie internetowym
Uruchomienie sklepu internetowego musi wiązać się z dostosowaniem go do wytycznych Google oraz jego optymalizacji. […]
Czym są dane strukturalne i dlaczego warto je wdrażać?
Dane strukturalne to dodatkowe fragmenty kodu HTML, które pozwalają na oznaczenie wybranych elementów na stronie […]
Ktoś zmienił informacje o Twojej firmie w Google Maps? Sprawdź jak sobie z tym radzić!
Mapy Google to rozbudowany system, który posiada ogromną bazę danych punktów usługowych, firm i innych […]
Zadbaj o zadowolenie klienta za pośrednictwem mediów społecznościowych
Kanały Social Media to nie tylko źródło pozyskiwania nowych odbiorców, ale przede wszystkim bardzo istotny […]
Facebook zmienia algorytm News Feedu
Mark Zuckerberg poinformował świat, że w najbliższym czasie w newsfeedzie będziemy widzieli więcej postów znajomych, […]
Co zrobić, żeby zwiększyć zaangażowanie fanów na Facebooku? Cz. 1
Dzisiejszym wpisem chcielibyśmy zapoczątkować serię artykułów poświęconych tematowi, który spędza sen z powiek niejednemu content […]
Metody zgłaszania stron do Google
Dodanie strony do Google Istnieje kilka metod, które możemy zastosować, aby nasza witryna internetowa zostanie […]
Klient zawsze w centrum uwagi
Na etapie syntezy, grupa ludzi powołana do rozwiązywania problemów klientów, analizuje wszystkie dane na temat […]
Klient częścią zespołu
Wielu klientów sądzi, że zlecając agencji konkretne zadanie spełnia swoją rolę w pracach związanych z […]
Jak wykorzystać Facebooka do promowania działalności
Pierwszym sposobem na reklamę czegokolwiek przy pomocy Facebooka, jest założenie na nim strony związanej z […]
Empatia zamiast sympatii
Wielu ludzi myśli, że wie, czym jest empatia. Uważają oni, że jest to zdolność wczucia […]
Dobór słów kluczowych pod SEO i Adwords
Jednym z kluczowych elementów w przypadku pozycjonowania strony WWW jest nieustanne dbanie o to, by na bieżąco publikowana […]
Czy certyfikat SSL może zaszkodzić
Wielu początkujących i przyszłych właścicieli witryn internetowych zastanawia się, jakie elementy powinna zawierać ich strona […]
Coraz więcej mody w sieci
Coraz więcej Polaków decyduje się na kupowanie odzieży przez Internet. W związku z tym, kolejne […]
Co przeglądamy w internecie
Zmniejszenie sztywności dopasowań słów kluczowych w AdWords pozwala reklamodawcy na identyfikację zapytań, których nie miał […]
Account manager – o co pytać w trakcie briefingu
Pamiętajmy że umiejętność zadawania właściwych pytań jest sztuką, która może przynieść wymierne korzyści nie tylko […]
Nastał czas FAKE NEWSÓW, jak sobie z tym radzić?
Przyszła pora, w której zwykły użytkownik nie wie, czy wiadomość, na którą natrafił jest prawdziwa […]
Najważniejsza jest treść!
Teksty zamieszczane na stronach WWW muszą nie tylko być łatwe w odbiorze, ale również spełniać […]
Jaką agencję reklamową wybrać?
Agencje reklamowe to firmy, które zajmują się ogólnie pojętą reklamą i promocją produktów i usług. Na […]
Reklama w Google kluczem do sukcesu Twojej firmy
Jeżeli nie ma Cię w Google, to nie istniejesz: to powiedzenie stało się już truizmem. […]
Dlaczego optymalizacja strony i wdrożenie audytu SEO jest ważne?
Rozpoczynając współpracę z agencją marketingową, która odpowiedzialna będzie za efektywne działania SEO, zazwyczaj pierwszym kluczowym […]
Content marketing – jak pisać, aby zdobyć cenny ruch i nie przepłacać za publikacje?
Zastanawiasz się, w jaki sposób tworzyć treści, by zdobyć czytelników? Chcesz skutecznie wypromować swoją markę, […]
5 zasad optymalizacji stron WWW
Aby strona internetowa znalazła się wysoko w wynikach Google, konieczna jest jej optymalizacja. W tym […]