Spis treści:
Boty to z jednej strony bardzo wygodne rozwiązania dla firmy, która dzięki temu oszczędza sporo czasu, a z drugiej strony – prosta droga do zniechęcenia lub zirytowania klienta. Nieumiejętne wykorzystywanie chatbotów w komunikacji z odbiorcami może spowodować więcej szkody niż pożytku, dlatego przed wdrożeniem tego rozwiązania w firmie warto rozważyć wszystkie za i przeciw i zorientować się, czy w ogóle… warto.
Podstawową zasadą, jaką powinniśmy wdrożyć przed wprowadzeniem chatbotów do firmy, jest zasada przejrzystości. Klienci muszą od samego początku wiedzieć, z kim rozmawiają – ze sztuczną inteligencją czy z żywym człowiekiem. Wprowadzanie ludzi w błąd może i dowodzi, że nasz chatbot jest bardzo dobrze przemyślany, świetnie działa i doskonale udaje człowieka, lecz także zmniejsza zaufanie do marki i zniechęca potencjalnych klientów do kontaktu z firmą. Według raportu „Chatboty w Polsce 2020”, który zbadał doświadczenia i oczekiwania osób korzystających z chatbotów, największa grupa ankietowanych – bo ponad połowa – uważa chatboty tekstowe za wygodne, bardziej anonimowe i mniej krępujące. Natomiast 1/4 ankietowanych uznała, że to chatboty głosowe są dla nich wygodniejsze, głównie ze względu na to, że rozmowa zajmuje mniej czasu niż pisanie. To, na jaką formę ostatecznie się zdecydujemy, zależy w dużej mierze od naszych potrzeb i możliwości – preferencje klientów to zupełnie inne kwestia, która zawsze będzie dzielić grupy ludzi ze względu na osobiste upodobania. Nie da się przecież zadowolić każdego – choć w przypadku kontaktu z klientem warto próbować.
Chatbot nie jest człowiekiem, dlatego w niektórych sytuacjach kontakt z nim się nie sprawdzi. Istnieje jednak wiele sytuacji, kiedy sztuczna inteligencja będzie doskonałym rozwiązaniem jako „sito” – pierwszy kontakt z klientem. Bot może odpowiadać w imieniu firmy na podstawowe pytania, szczególnie takie, które się powtarzają. Dzięki temu klient otrzyma satysfakcjonującą odpowiedź w krótkim czasie, a firma nie będzie musiała angażować zasobów ludzkich do prowadzenia prostej korespondencji. Chatbot może także dokonać wstępnej selekcji i jeśli jego odpowiedzi na pytania okażą się niewystarczające lub klient będzie oczekiwał kontaktu z konsultantem – żywym człowiekiem – bot skieruje go do pracownika firmy, który już na początku rozmowy będzie miał podstawowe informacje na temat rozmówcy i jego oczekiwań. Dotyczy to zarówno chatbotów tekstowych (wykorzystywanych na przykład w mediach społecznościowych), jak i głosowych (na przykład na infolinii).
Zdaje się, że największym atutem używania botów do komunikowania się z klientami jest fakt, że pytający otrzymują odpowiedź natychmiast, bez względu na porę dnia i nocy. Z chatbotem jesteśmy więc w stanie zapewnić obsługę, jaka byłaby niemożliwa w przypadku, gdyby na pytania odpowiadał tylko człowiek. Przy dużej liczbie wiadomości dział obsługi klienta może zwyczajnie nie radzić sobie z udzielaniem odpowiedzi na bieżąco, nie każda firma decyduje się też na całodobową obsługę. Według przytoczonego już badania „Chatboty w Polsce 2020” aż 35 procent badanych uważa, że boty są pomocne, a 23 procent twierdzi, że są bardzo dobrą opcją dla osób nieśmiałych i introwertycznych. Z drugiej strony intuicyjność użycia narzędzia oraz zrozumiały język komunikacji, choć są uważane za zalety chatbotów, zostały docenione zaledwie przez, odpowiednio, 16 i 13 procent. To pokazuje, że mamy jeszcze wiele pracy przed sobą, a wdrożenie takiego rozwiązania w firmie wymaga dobrej strategii i dopracowania każdego szczegółu. Nie można zapominać o tym, że automatyzacja bazująca na czatbotach pozwala na ograniczenie kosztów i zaoszczędzenie znacznej kwoty pieniędzy, którą można przeznaczyć między innymi na rozwój firmy. Jednocześnie zwiększa wydajność, ponieważ możliwe jest obsłużenie wielu osób w tym samym czasie, także po godzinach pracy firmy.
Cóż, wiele osób zwyczajnie nie lubi rozmów z botem – nawet 1/4 ankietowanych w ramach wspomnianego badania zdecydowanie woli rozmawiać z człowiekiem. Niektórzy są z natury nieufni i bardzo ciężko będzie im przekonać się do takiej formy kontaktu. Ponad połowa badanych skarży się, że bot nie rozumie zadawanych pytań. Trochę mniej, bo 44 procent ankietowanych, narzeka na to, że bot zamiast udzielić odpowiedzi na zadane pytanie, odsyła klienta to strony z najczęściej zadawanymi pytaniami (FAQ). Wśród wad takiego rozwiązania można wymienić także „krótką pamięć” bota – w przeciwieństwie do człowieka nie zapamiętuje on tego, co rozmówca napisał chwilę wcześniej. Jedną z niezaprzeczalnych wad jest także to, że boty czasem udzielają złych odpowiedzi lub odpowiedzi nieadekwatnych do pytania, które zadał użytkownik.
Pozytywne nastawienie lub niechęć klientów do kontaktów z botami ma też ścisły związek z branżą, w jakiej działa firma. Raport „Chatboty w Polsce 2020” wykazał, że najchętniej korzystamy z takich rozwiązań w kontakcie z firmami z branży telekomunikacyjnej, modowej, medialnej czy beauty. Zdecydowanie mniejszą popularnością i uznaniem boty cieszą się w branży finansowej, medycznej, prawniczej czy nieruchomościowej. Zapewne ma to związek z tym, jak poważne sprawy załatwiamy w kontakcie z bankiem, lekarzem czy prawnikiem – w takiej sytuacji o wiele chętniej rozmawiamy z człowiekiem niż z maszyną, do której nie mamy zaufania. Badanie wykazało, że chatbot doskonale sprawdzi się w sytuacjach, gdy chcemy przedstawić klientowi ofertę firmy – prawie połowa badanych bardzo chętnie skorzysta z kontaktu z chatbotem w tym celu. Podobnie jest w przypadku reklamacji czy zgłoszenia awarii, dokonywania zakupów lub zamawiania jedzenia, a także rezerwacji hotelu i innych rzeczy związanych z wyjazdem na wakacje.
Źródło:
Anna Schneider, Alicja Janowska, Chatboty w Polsce 2020. Wyniki badania oraz benchmark polskich chatbotów w finansach, telekomunikacji i mediach, turystyce oraz retailu, https://symetria.pl/chatboty-w-polsce/Chatboty-w-Polsce-2020.pdf (dostęp: 26.08.2022).
Umów się na bezpłatną konsultację
Co zyskasz?
W ciągu 1 godz. nasz doradca skontaktuje się z Tobą w celu umówienia dogodnego terminu konsultacji.
(Jesteśmy dostępni w dni robocze, w godz. 8:30–17:00)
Jak skutecznie współpracować z agencją marketingową – Przewodnik dla przedsiębiorców
Podjęcie współpracy z agencją marketingową to decyzja, która ma bezpośredni wpływ na rozwój i konkurencyjność […]
Jakie treści publikować na blogu firmowym?
Prowadzisz firmę i chcesz dotrzeć do odbiorców za pomocą treści, wykorzystując do tego swoją stronę […]
Ile kosztuje pozycjonowanie strony w Google?
Według statystyk Search Engine Journal z 2021 roku współpraca z topowymi agencjami międzynarodowymi kosztuje minimum 500 dolarów […]
Google vs TikTok – walka o Pokolenie Z
Proces wyszukiwania informacji zmienia się z pokolenia na pokolenie. Wiele osób jest przekonanych, że w […]
Trendy w SEO 2024, czyli co i jak robić, by wyświetlać się na najwyższych pozycjach w Google?
Czeka nas kolejny rok wyzwań. Wyzwań wymagających, ale ciekawych oraz inspirujących. Takich, które choć korzystają […]
Analiza konkurencji: Kompleksowy przewodnik po badaniach i narzędziach
Postawmy sprawę jasno: bez znajomości rynku i świadomości tego, co i jak robią Twoi internetowi […]
Search Generative Experience (SGE) – co to jest i jak zoptymalizować stronę zgodnie z zasadami SGE?
Google wyświetla Generatywne Wyniki dla 86,83% wszystkich zapytań wpisywanych w wyszukiwarce (źródło: seo.ai) . Powyższe statystyki […]
Czym jest intencja wyszukiwania (search intent)? – Obszerny poradnik
Jak zrozumieć użytkownika po tym, co wpisuje do wyszukiwarki i po co nam ta wiedza? […]
Plany contentowe – czym są i jak je tworzyć?
Każdy rodzaj działań związanych z marketingiem internetowym wymaga planu. Te związane z content marketingiem, czyli […]
Linkowanie wewnętrzne – co to jest i jak działa?
Linkowanie wewnętrzne – co to jest i jak działa? Vademecum. Mnóstwo energii oraz setki godzin […]
Pozycjonowanie stron internetowych – na czym polega?
Pozycjonowanie stron internetowych Zastanawiasz się jak tak naprawdę działa pozycjonowanie strony internetowych www w wyszukiwarce lub […]
Jak wykorzystać chatboty do poprawy obsługi klienta?
Chatboty zyskują na popularności, jako narzędzie do obsługi klienta ze względu na swoją dostępność i […]
6 zastosowań chatbotów na stronie internetowej
Chatboty to jedno z rozwiązań technologicznych, które w ostatnich latach zyskały na popularności w branży […]
7 grzechów głównych w prowadzeniu firmowych social mediów
Mówi się, że Internet nie wybacza błędów. Social media też nie. Dlatego jeśli jeszcze nie […]
10 pytań, które trzeba zadać agencji SEO zanim rozpoczniesz z nią współpracę.
Przed podjęciem decyzji o współpracy z agencją SEO, warto przygotować kilka pytań, które pomogą Ci […]
Cechy idealnego linku
Każdy właściciel witryny internetowej, a nawet zwykły użytkownik sieci wie, że tym, czym dla człowieka […]
Czy reklamy na Twitterze nie są zagrożone?
Kolejny zwariowany dzień w życiu Elona Musk’a Przejęcie Twittera to temat, który ciągle budzi wiele […]
Real Time Marketing. Z czym to się je?
Mówi się, że jeśli nie ma Cię mediach społecznościowych, to nie istniejesz. Dlatego firmy kładą […]
Chatboty – pomoc dla firmy czy sposób na zirytowanie klienta?
Boty to z jednej strony bardzo wygodne rozwiązania dla firmy, która dzięki temu oszczędza sporo […]
Czy hashtagi na Facebook’u mają sens?
Do używania hashtagów przyzwyczailiśmy się na Instagramie, Twitterze czy TikToku. Facebook jakoś nigdy nie mógł […]
Remarketing w Google Ads
Remarketing pełni bardzo ważną rolę w tworzeniu strategii marketingowej Twojej firmy. Jego celem jest przypomnienie […]
Artykuły sponsorowane – czy warto w nie inwestować?
Artykuł sponsorowany to jedna z wielu form reklamy i jeden z wielu sposobów na wykorzystanie […]
Do czego służy Piksel? 6 korzyści z używania tego narzędzia w kampaniach reklamowych
Kampanie reklamowe w mediach społecznościowych to jedno z wielu skutecznych działań marketingowych. Dzięki reklamom na […]
Skuteczne opisy produktów – 10 najważniejszych zasad
Mówi się, że dobry produkt obroni się sam. Może to i prawda, jednak żeby mógł […]
W jaki sposób urozmaicić treści na naszej stronie?
Aby stworzyć ciekawą treść, trzeba zwrócić uwagę także na jej formę. Nawet najbardziej merytoryczny tekst […]
Jak dbać o poprawną indeksację nowego sklepu internetowego
Tworząc nowy sklep internetowy warto zadbać o to, aby roboty indeksujące, która zostaną na niego […]
Copywriter doskonały – jakich błędów unikać w tworzeniu treści?
Człowiek ma to do siebie, że nie chce być określanym mianem przeciętniaka. Dlatego też większość z nas […]
Storytelling w marketingu
Wszyscy wiemy, jak duża jest siła dobrze opowiedzianej historii. Opowieść pełna emocji, która intryguje czytelnika […]
Długofalowe reklamy cyfrowe niedoceniane przez reklamodawców? Wyniki najnowszego badania
Działania długofalowe przynoszą efekty? Inflacja i spowolnienie gospodarcze spowodowały, że marketerzy ze szczególną uwaga przyglądają […]
Czy warto prowadzić blog firmowy?
Prowadzenie bloga firmowego wymaga czasu, wiedzy oraz systematyczności. Wielu osobom może wydawać się niepotrzebnym dodatkiem, […]
Zasady tworzenia atrakcyjnych postów na social media
Atrakcyjne treści w mediach społecznościowych mogą przysporzyć firmie zarówno nowych obserwatorów, jak i nowych klientów, […]
Instagram testuje nową platformę. Jak będzie działała?
Instagram zawsze deklarował, że głównym celem jest wspieranie twórców. Szefostwo tej aplikacji nie ukrywało też, […]
Jak radzić sobie z kryzysem w social mediach?
Kryzysy w mediach społecznościowych mogą zdarzyć się każdej marce, nawet takiej, która bardzo dba o […]
Dyrektywa Omnibus – jak zmieni się buzz marketing?
Marketing szeptany, znany również pod pojęciami: marketing rekomendacji, lub anglojęzycznymi: buzz marketing, whisper marketing lub WoMM, czyli […]
Jak sposób komunikacji w social mediach wpływa na wizerunek marki?
Media społecznościowe są nieodłączną częścią komunikacji z klientami. Większość ludzi posiada konto na Facebooku czy […]
Jak być bezpiecznym w social mediach?
Jakie niebezpieczeństwa na nas czekają? Jeżeli chcemy bezpiecznie poruszać się po social mediach, musimy być […]
Influencer marketing – czy nadal jest opłacalny?
Niedawne badania wykonane przez firmę Metwater pokazują, że influencer marketing w dalszym ciągu pełni istotną rolę w […]
TikTok rozpoczyna współpracę z WooCommerce
Nowe rozwiązanie, jakie w ostatnich dniach zaproponował TikTok, może się okazać znacznym ułatwieniem dla sprzedawców. […]
TikTok wprowadza nową funkcję, dzięki której przejrzystość reklam będzie jeszcze łatwiejsza!
Popularna platforma stara się być transparentna w zakresie dystrybucji reklam. Z tym przekonaniem wprowadza nową funkcję, „Informacje o […]
Reklama na YouTube a domykanie sprzedaży
YouTube jest jednym z tych kanałów komunikacji, który z pewnością nie jest jeszcze w pełni […]
Czym jest „Anchor tekst” i dlaczego jest ważny w pozycjonowaniu stron?
Anchor tekst (znany też jako kotwica) to najczęściej fragment tekstu, pod którym kryje się link prowadzący […]
Pozycjonowanie sklepów internetowych – jak zwiększyć konwersję?
Sklep internetowy to specyficzny rodzaj biznesu, którego sukces zależny jest w dużej mierze od tego, […]
Źródła ruchu bezpośredniego w Google Analytics (klasyfikacja ruchu i metody optymalizacji)
Z artykułu dowiesz się: Czym są źródła w Google Analytics? Każdy właściciel strony internetowej chce, […]
Pozycjonowanie w Google Maps: dla kogo jest i dlaczego musisz tam być?
Pozycjonowanie w Google Maps jest ważnym elementem działań SEO dla firm, które świadczą usługi lub sprzedają […]
Kampania AdWords + Pozycjonowanie = usługa MIX, czyli jak odnieść sukces w wyszukiwarce nie tracąc fortuny
Reklama AdWords i pozycjonowanie to obecnie podstawy skutecznego prowadzenia firmy i kreowania jej wizerunku w Internecie. Ich […]
Kiedy spodziewać się pierwszych efektów pozycjonowania
Nie sposób precyzyjnie określić kiedy pojawią się pierwsze efekty pozycjonowania. Może to nastąpić po kilku […]
5 najczęstszych błędów w pozycjonowaniu stron www
1. Problemy z indeksacją serwisu Zdarza się, że serwisy internetowego posiadają zablokowaną możliwość indeksacji. Problem […]
Jak działa pozycjonowanie w Google?
Pozycjonowanie w Google warunkowane jest przez zmiany zasad, jakimi kierują się algorytmy wyszukiwarki. Stale są […]
Najpopularniejsze modele rozliczeń za pozycjonowanie
Pozycjonowanie w wyszukiwarce Google to jedna z najpopularniejszych, a zarazem przynoszących największe korzyści form reklamy on-line. Firmy […]
Pozycjonowanie lokalne – czym jest i co Ci da?
Pozycjonowanie lokalne (z ang. local SEO) to działania, które mają za zadanie zwiększenie widoczności strony […]
Jak radzić sobie z fałszywymi lub negatywnymi opiniami w Google Maps
Fałszywe opinie w Google Maps to coraz większy problem, który powoduje obniżanie globalnej oceny danego […]
Skuteczne opisy produktów
Stworzenie opisu produktu to bułka z masłem, w końcu co może być trudnego w zaprezentowaniu […]
Rodzaje reklam w sieci wyszukiwania
Istnieje wiele możliwośći reklamy w internecie. Najczęstsze rodzaje reklam internetowych to pozycjowniae lub kampanie w […]
Reguły automatyczne AdWords
Łatwiejsza obsługa kampanii Google AdWords! Jest to narzędzie ułatwiające zarządzanie kontami w systemie AdWords, służące do […]
13 zasad optymalizacji karty produktowej w sklepie internetowym
Uruchomienie sklepu internetowego musi wiązać się z dostosowaniem go do wytycznych Google oraz jego optymalizacji. […]
Czym są dane strukturalne i dlaczego warto je wdrażać?
Dane strukturalne to dodatkowe fragmenty kodu HTML, które pozwalają na oznaczenie wybranych elementów na stronie […]
Ktoś zmienił informacje o Twojej firmie w Google Maps? Sprawdź jak sobie z tym radzić!
Mapy Google to rozbudowany system, który posiada ogromną bazę danych punktów usługowych, firm i innych […]
Zadbaj o zadowolenie klienta za pośrednictwem mediów społecznościowych
Kanały Social Media to nie tylko źródło pozyskiwania nowych odbiorców, ale przede wszystkim bardzo istotny […]
Facebook zmienia algorytm News Feedu
Mark Zuckerberg poinformował świat, że w najbliższym czasie w newsfeedzie będziemy widzieli więcej postów znajomych, […]
Co zrobić, żeby zwiększyć zaangażowanie fanów na Facebooku? Cz. 1
Dzisiejszym wpisem chcielibyśmy zapoczątkować serię artykułów poświęconych tematowi, który spędza sen z powiek niejednemu content […]
Metody zgłaszania stron do Google
Dodanie strony do Google Istnieje kilka metod, które możemy zastosować, aby nasza witryna internetowa zostanie […]
Klient zawsze w centrum uwagi
Na etapie syntezy, grupa ludzi powołana do rozwiązywania problemów klientów, analizuje wszystkie dane na temat […]
Klient częścią zespołu
Wielu klientów sądzi, że zlecając agencji konkretne zadanie spełnia swoją rolę w pracach związanych z […]
Jak wykorzystać Facebooka do promowania działalności
Pierwszym sposobem na reklamę czegokolwiek przy pomocy Facebooka, jest założenie na nim strony związanej z […]
Empatia zamiast sympatii
Wielu ludzi myśli, że wie, czym jest empatia. Uważają oni, że jest to zdolność wczucia […]
Dobór słów kluczowych pod SEO i Adwords
Jednym z kluczowych elementów w przypadku pozycjonowania strony WWW jest nieustanne dbanie o to, by na bieżąco publikowana […]
Czy certyfikat SSL może zaszkodzić
Wielu początkujących i przyszłych właścicieli witryn internetowych zastanawia się, jakie elementy powinna zawierać ich strona […]
Coraz więcej mody w sieci
Coraz więcej Polaków decyduje się na kupowanie odzieży przez Internet. W związku z tym, kolejne […]
Co przeglądamy w internecie
Zmniejszenie sztywności dopasowań słów kluczowych w AdWords pozwala reklamodawcy na identyfikację zapytań, których nie miał […]
Account manager – o co pytać w trakcie briefingu
Pamiętajmy że umiejętność zadawania właściwych pytań jest sztuką, która może przynieść wymierne korzyści nie tylko […]
Nastał czas FAKE NEWSÓW, jak sobie z tym radzić?
Przyszła pora, w której zwykły użytkownik nie wie, czy wiadomość, na którą natrafił jest prawdziwa […]
Najważniejsza jest treść!
Teksty zamieszczane na stronach WWW muszą nie tylko być łatwe w odbiorze, ale również spełniać […]
Jaką agencję reklamową wybrać?
Agencje reklamowe to firmy, które zajmują się ogólnie pojętą reklamą i promocją produktów i usług. Na […]
Reklama w Google kluczem do sukcesu Twojej firmy
Jeżeli nie ma Cię w Google, to nie istniejesz: to powiedzenie stało się już truizmem. […]
Dlaczego optymalizacja strony i wdrożenie audytu SEO jest ważne?
Rozpoczynając współpracę z agencją marketingową, która odpowiedzialna będzie za efektywne działania SEO, zazwyczaj pierwszym kluczowym […]
Content marketing – jak pisać, aby zdobyć cenny ruch i nie przepłacać za publikacje?
Zastanawiasz się, w jaki sposób tworzyć treści, by zdobyć czytelników? Chcesz skutecznie wypromować swoją markę, […]
5 zasad optymalizacji stron WWW
Aby strona internetowa znalazła się wysoko w wynikach Google, konieczna jest jej optymalizacja. W tym […]