Search Generative Experience (SGE) – co to jest i jak zoptymalizować stronę zgodnie z zasadami SGE?

Google wyświetla Generatywne Wyniki dla 86,83% wszystkich zapytań wpisywanych w wyszukiwarce (źródło: seo.ai) . Powyższe statystyki nawiązują do trendów w USA i dają jasno do zrozumienia, że Search Generative Experience stało się znaczącą częścią ekosystemu giganta z Mountain View. Jak działa SGE, kiedy będzie dostępne w Polsce i w jaki sposób zoptymalizować swoją stronę pod kątem generatywnych wyników? Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się szczegółów!

Źródło: https://img.freepik.com/

 

Google Search Generative Experience (SGE) – co to jest i jak działa?

Google Search Generative Experience (SGE) stanowi przełom w dziedzinie wyszukiwania informacji, łącząc tradycyjne metody researchu z zaawansowanymi technologiami generatywnymi opartymi na sztucznej inteligencji. 

SGE gwarantuje dostęp do spersonalizowanych odpowiedzi, które wykraczają poza standardowe wyświetlanie linków. 

Przykład spersonalizowanej odpowiedzi wygenerowanej przez SGE (AI Snapshot).

 

Wymienione narzędzie analizuje wszechstronne zbiory danych, w celu dostarczenia zwięzłych informacji o odpowiednim kontekście, dopasowanych do Twoich zapytań. Odpowiedzi zazwyczaj bazują na ogólnych informacjach, ale także statystykach w celu uwiarygodnienia wyników.

System ten wykorzystuje zaawansowane algorytmy NLP (ang. Natural Language Processing), pozwalające na interpretację złożonych zapytań i generowanie danych z wyjątkową trafnością na podstawie wyników online. W konsekwencji przedstawiane statystyki są w 100% aktualne – w przeciwieństwie do badań generowanych przez Gemini (dawniej Bard Google) czy też Chat GPT w wersji online.

 

Google SGE w wynikach wyszukiwania lokalnego

Google Search Generative Experience obejmuje również wyniki wyszukiwania lokalnego.

W większości przypadków, po wpisaniu dowolnej frazy lokalnej (np. "best barber new jersey"), zobaczysz od 3 do 5 polecanych fryzjerów w danej lokalizacji.

Wyniki SGE Google w kontekście lokalnych wyszukiwań

 
SGE bazuje na najbardziej wiarygodnych stronach internetowych. Dlatego w celu uzyskania widoczności w tym segmencie, należy dodatkowo być widocznym w lokalnych serwisach z zestawieniami oraz rankingami. W przypadku barberów w New Jersey, jest to portal NJ czy też Best Things NJ. W celu zweryfikowania danych, na podstawie których opierają się wyniki Search Generative Experience, kliknij strzałkę umożliwiającą rozwinięcie informacji.

Szczegóły wyników SGE

 

Jak przetestować Google Search Generative Experience?

W pierwszej kolejności powinieneś zweryfikować, w którym kraju SGE jest dostępne. W tym celu sprawdź najnowszy poradnik Google zatytułowany "Where Search Labs & experiments are available".

Następnie pobierz dowolnego VPN-a (np. HotSpot Shield od Dashlane) i ustaw odpowiedni kraj (rekomendujemy Stany Zjednoczone).

Aktywacja VPN-a

 
Kolejnym krokiem jest wejście na labs.google.com i aktywacja SGE poprzez stuknięcie w przycisk Try an example.

Aktywacja SGE w Google. Źródło: www.labs.google.com/

 

Gdy już aktywujesz podstawową opcję generatywnego wyszukiwania i klikniesz Try an example, zostaniesz przekierowany do testowego wyniku SGE.

Możesz jednak uruchomić dodatkowe opcje, pozwalające przetestować generatywne wyniki wyszukiwania w nieco bardziej kompleksowy sposób.

W tym celu znajdź ikonkę Search Lab, a następnie przejdź do oferowanych rozwiązań.

Testowe wyniki SGE.

 

Spośród dostępnych opcji SGE możemy przetestować tradycyjne wyniki SGE (które przedstawiliśmy powyżej) oraz SGE podczas wyszukiwania (czyli wyniki AI Snapshot znajdujące się po prawej stronie). 

Opcje Search Labs możliwe do aktywowania. Źródło:www.labs.google.com/

 

Dostępna jest także sekcja Talk to a Live Representative, umożliwiająca zaoszczędzenie czasu na czekaniu w kolejce telefonicznej (Google chętnie wyręczy użytkowników).

Wyniki SGE podczas wyszukiwania. Źródło: www.labs.google.com/

 

Jak SGE wpłynie na Twój biznes? Zalety i wady generatywnych doświadczeń w Google!

Wprowadzenie Google Search Generative Experience (SGE) do Twojej strategii biznesowej otwiera nowe perspektywy w zakresie pozyskiwania klientów i dostarczania wartości, jednak należy być świadomym zarówno potencjalnych korzyści, jak i wyzwań. Poniżej przedstawiamy kluczowe wady i zalety SGE:

Zalety SGE:

  • Lepsza jakość ruchu na stronie – bardziej precyzyjne dopasowanie odpowiedzi do zapytań, spowoduje, że użytkownicy trafiający na Twoją stronę będą mocno zainteresowani oferowanymi treściami (przełoży się to na dodatkowe konwersje, np. w postaci zakupu produktu, dodania towaru do koszyka lub zapisu na newsletter);
  • Dostęp do analiz i danych – wykorzystanie SGE będzie umożliwiać gromadzenie dodatkowych danych na temat zainteresowań i zachowań użytkowników (wpłynie to na usprawnienie optymalizacji strategii marketingowych).

Wady SGE:

  • Ryzyko utraty ruchu na rzecz generowanych treści – istnieje szansa, że SGE zabierze jeszcze więcej ruchu w witrynach niż "wyniki zero".
  • Wyniki SGE nie wyświetlają się w każdym przypadku – jeżeli Google uzna, że danego wyniku nie można wygenerować, ponieważ jest to zbyt ryzykowne (ze względu na prawdopodobieństwo ukazania użytkownikom nieprawdziwych informacji, SGE nie zadziała).

Kontynuując powyższy wątek, w niektórych sytuacjach Google uznaje, że wyniki organiczne spełniają wymagania użytkowników zdecydowanie bardziej niż SGE. W konsekwencji AI Snapshot nie zostanie wygenerowany. Użytkownik będzie jednak zazwyczaj miał możliwość samodzielnego włączenia dodatkowych wyników.

Przyjazne wyniki wyszukiwania dla użytkownika.

 

Sytuacje tego typu mają miejsce zazwyczaj w kontekście zestawień konkretnych atrakcji turystycznych, parków narodowych, itd.

Brak automatycznego AI Snapshot ma też miejsce w zakresie branży YMYL (ang. Your Money, or Your Life). Tematy związane z poradami finansowymi (np. inwestowaniem) oraz zdrowotnymi (np. rozpoznawaniem konkretnych dolegliwości) nie zostaną wyświetlone w SGE bez zezwolenia użytkownika.

Co ciekawe, pod kątem tematów ściśle związanych z inwestowaniem, wygenerowanie wyników SGE może w ogóle nie zostać zaoferowane użytkownikom ze względu na bardzo duże prawdopodobieństwo nieprawdziwych informacji.

Brak możliwości wygenerowania Search Generative Experience dla tematów inwestycyjnych.

 

To samo dotyczy na przykład wad obejmujących inwestowanie. Google chce uniknąć sytuacji, gdy w SGE pojawią się kwestie sugerujące, że jedyną wadą inwestowania jest czas niezbędny na naukę… co jak wiemy, nie jest do końca prawdą.

Wyniki wyszukiwania Google w zakresie wad w inwestowanie – brak możliwości włączenia SGE.

 

Jak przygotować się na aktualizację SGE w Polsce?

Google Search Generative Experience pojawi się w Polsce najwcześniej w 2025 roku – po zakończeniu oficjalnych testów w 120 innych krajach, w 7 językach.

Warto jednak już teraz zadbać o optymalizację swojej strony pod kątem SGE.

Na jakie kwestie zwrócić uwagę pod kątem wprowadzenia SGE do Polski?

  • Skup się na dostarczaniu użytkownikom najnowszych informacji (w tym m.in. statystyk, aktualnych infografik czy też wideo);
  • Popraw czytelność treści (wdrażając sekcję FAQ, wypunktowując istotne informacje oraz tworząc klarowne nagłówki i bezpośrednie odpowiedzi);
  • Zaangażuj zewnętrznych blogerów we współpracę z Twoją marką w celu podniesienia autorytetu swojej witryny z punktu widzenia najnowszej aktualizacji E-E-A-T(na tym etapie zadbaj również o najwyższej jakości content bazujący na doświadczeniach ekspertów).

Aktualizacja E-E-A-T Google. Źródło: www.developers.google.com/

 

Warto również zwrócić szczególną uwagę na implementację fraz long tail SEO. Dzięki temu Twoja strona internetowa zostanie lepiej zoptymalizowana pod kątem wyszukiwań głosowych, które w 80% przypadków mają wydźwięk konwersacyjny. Pozwala to wywnioskować, że Twoja witryna będzie wyświetlała się w postaci SGE nie tylko dla użytkowników szukających tradycyjnie (poprzez wpisywanie fraz w Google), ale także dla internautów wykorzystujących potęgę wyszukiwań głosowych (w formie konwersacyjnej).

Przygotuj się na zmiany w Google z pomocą ekspertów Optima Media. Pozycjonowanie to nasza specjalność. Stworzymy kompleksową strategię SXO (SEO + UX), dostosujemy ją do standardów Search Generative Experience, a następnie zajmiemy się dowiezieniem rezultatów.

 

Google Search Generative Experience – FAQ

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat Google SGE?

  1. Kiedy Google Search Generative Experience będzie dostępne w Polsce?

Oficjalne informacje od Google nie wskazują konkretnego terminu aktualizacji SGE w Polsce. Biorąc jednak pod uwagę branżowe przewidywania, możemy spodziewać się wyników generatywnych dopiero w 2025 roku (lub nawet później).

  1. Czy pozycjonowanie pod kątem SGE jest trudne i kosztowne?

Absolutnie nie. Jeżeli korzystasz z usług SEO od dłuższego czasu, prawdopodobnie Twoja strona jest po części zoptymalizowana w zakresie SGE. Wprowadzanie zmian dopasowanych do generatywnych wyników jest relatywnie tanie, ponieważ opiera się o podstawowe techniki SXO (SEO + UX), które trzeba wyłącznie dostosować do najnowszych trendów i niuansów zawartych w Search Quality Raters Guidelines.

Wróć

Zbuduj marketing swojej firmy.
Zamów bezpłatną konsultację

Adrian Tureniec
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez firmę Xelibri s.c. w celu przeprowadzenia konsultacji.
W ciągu 30 minut konsultacji omówimy Twoją sytuację oraz przedstawimy strategię pozyskiwania leadów wysokiej jakości.

Kategorie na naszym blogu

Zbuduj marketing swojej firmy.
Zamów bezpłatną konsultację

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez firmę Xelibri s.c. w celu przeprowadzenia konsultacji.
W ciągu 30 minut konsultacji omówimy Twoją sytuację oraz przedstawimy strategię pozyskiwania leadów wysokiej jakości.
Google Partner

Agencja Optima Media jest partnerem Google, Certyfikat Google Partners potwierdza najwyższą jakość świadczonych usług z zakresu marketingu internetowego.