Długofalowe reklamy cyfrowe niedoceniane przez reklamodawców? Wyniki najnowszego badania
Działania długofalowe przynoszą efekty?
Inflacja i spowolnienie gospodarcze spowodowały, że marketerzy ze szczególną uwaga przyglądają się inwestycjom w różne działania reklamowe. Dodatkowo oczekują, że w bardzo krótkim czasie inwestycja się zwróci i jeszcze przy tym zarobią. Chodzi także o działa skupione na budowaniu marki i długofalowych korzyściach biznesowych. Jednocześnie z badania wynika, że w kanałach cyfrowych spędzamy więcej czasu, bo aż 72% poświęconemu odbioru medialnym.
Nowe i niezależne badania przeprowadzone przez firmy Nielsen, Nepa i GfK na zlecenie Meta, odpowiadają na to pytanie i pokazują, że reklama cyfrowa i aplikacje Meta przynoszą długoterminowy zwrot z inwestycji. Wykorzystując zaawansowane modelowanie kompozycji marketingowej, przeprowadzono pięć badań w różnych europejskich krajach i różnych sektorach – w tym produktów szybkozbywalnych oraz dóbr trwałych i elektroniki. Przeanalizowano ponad 3 500 kampanii aby obliczyć krótko- i długoterminowy zwrot z inwestycji w reklamy w różnych kanałach mediowych.
Czego jeszcze dowiadujemy się z badań?
Dowiadujemy się na przykład tego, że budowanie marki ma zasadnicze znaczenie dla długofalowych wyników biznesowych. Niestety firmy nie doceniają całkowitej wartości reklamy, jeśli nie mierzą jej długofalowego wpływu. W analizie długofalowy zwrot stanowił prawie 60% całkowitego ROI.
Drugą rzeczą, o której się dowiadujemy jest taka, że kanały cyfrowe, takie jak Facebook, Instagram, wideo online i digital display mają bardzo istotny, długoterminowy wpływ na przychody. Facebook i Instagram przewyższyły telewizję pod względem całkowitego zwrotu z inwestycji (uwzględniające krótko- i długoterminowe ROI) w czterech z pięciu badań. Dodatkowo aplikacje firmy Metą zapewniały o 52% wyższy całkowity zwrot z inwestycji niż w przypadku przeciętnego kanału.
Efekty różnią się od branży
Wyniki badania mówią też trochę o branżach, w których się reklamujemy. W przypadku dóbr trwałych i elektroniki, prawie 80% wydatków reklamowych generowało długoterminowe zwroty. W przypadku szybkozbywalnych dóbr, krótkoterminowy ROI przewyższał 42%. Jednak nawet w przypadku tego sektora, długoterminowe efekty przyniosły znaczny zwrot, który nie zostałby zmierzony patrząc tylko na krótkoterminowy wpływ działań reklamowych. Heineken, jedna z marek biorących udział w badaniu, stwierdził, że zwrot z wydatków reklamowych na Facebooku i Instagramie jest w istocie wyższy o 71%, po uwzględnieniu efektów długoterminowych.
To badanie w bardzo jasny sposób pokazuje, że firmy nie doceniają reklamy cyfrowej, jeśli patrzą tylko na jej krótkoterminowe efekty. Zidentyfikowano również sposoby, dzięki którym marki korzystające z aplikacji Meta, mogą generować jeszcze większa korzyści.