Google vs TikTok - walka o Pokolenie Z

Proces wyszukiwania informacji zmienia się z pokolenia na pokolenie. Wiele osób jest przekonanych, że w sieci stawiamy przede wszystkim na wyszukiwarkę Google. Tymczasem okazuje się, że źródłem wiedzy stają się również media społecznościowe – szczególnie chętnie wybierane są one przez Pokolenie Z. Ogromną popularnością wśród nich cieszy się TikTok. Pojawia się więc pytanie, co jest lepsze Google czy TikTok?

Co warto wiedzieć o wyszukiwarce Google?

Najbardziej popularną wyszukiwarką internetową na świecie jest Google. Jej historia zaczęła się w roku 1996, kiedy to dwaj studenci Uniwersytetu Stanforda - Sergey Brin oraz Larry Page założyli ją w ramach projektu studenckiego. Początkowo funkcjonowała ona pod nazwą roboczą BackRub.

W 1998 roku obaj panowie zdecydowali się na założenie spółki, nadając jej nazwę Google Inc. Zainteresowanie ich dziełem rosło, przynosząc im coraz większe zyski. Dzisiaj jest to wyszukiwarka indeksująca przeszło bilion stron www i korzystają z niej ludzie na całym świecie.

Czym jest TikTok?

Jest to jeden z najbardziej znanych serwisów internetowych. Powstał on z myślą o publikowaniu krótkich filmików. Historia TikToka sięga do roku 2016, kiedy to stworzyło go chińskie przedsiębiorstwo ByteDance. Obecnie dostępny jest w różnych wersjach językowych, przez co stał się popularny na całym świecie.

Gdzie szukać informacji w sieci?

Większość starszych użytkowników Internetu stawia przede wszystkim na wyszukiwarkę i strony z takimi treściami, jak artykuły blogowe, czy poradniki. Z kolei ci młodsi chętniej stawiają na media społecznościowe. Wbrew pozorom największą popularnością wcale nie cieszy się wśród nich jednak Facebook. Przez pokolenie Z o wiele chętniej wybierany jest TikTok.

Jakie pokolenia wyróżniamy?

Podział na pokolenia został wprowadzony po to, aby lepiej rozumieć zachodzące przemiany społeczne. Dzięki temu można formułować wnioski, a także mówiąc o wyzwaniach stojących przed poszczególnymi generacjami. 

Obecnie specjaliści stosują następujący podział na pokolenia:

  • Pokolenie BB - Określa się je również mianem baby boomers oraz boomers. To osoby, które na świat przyszły w latach 1946-1964.
  • Pokolenie X - Obejmuje urodzony między 1965 a 1980 rokiem.
  • Pokolenie Y - To tak zwani millenialsi, czyli osoby, które przyszły na świat między 1981 a 1995.
  • Pokolenie Z - Termin ten używany jest na określenie osób urodzonych po roku 1996.

Czym jest Pokolenie Z?

Pokolenie Z lub - mówiąc nieco inaczej - Generacja Z - to ludzie, którzy przyszli na świat po roku 1996. Określenie to odnosi się do młodej części społeczeństwa, które dopiero wkracza na rynek pracy. Cechą charakterystyczną tej grupy jest przede wszystkim to, że dorastała już przesiąkniętym cyfryzacją społeczeństwie, co odróżnia ją od wcześniejszych pokoleń.

Jak wskazują specjaliści, Pokolenie Z charakteryzuje się przede wszystkim umiejętnością:

  • obsługiwania aplikacji różnego typu;
  • posługiwania się danymi;
  • komunikacji internetowej.

Wiąże się oczywiście z wieloma możliwościami, ale nakłada też na pracodawców obowiązek innej organizacji stanowiska pracy - powinno ono opierać się przede wszystkim na nowoczesnych technologiach oraz Internecie.

Do najważniejszych cech opisujących Pokolenie Z zalicza się także:

  • Dużą pewność siebie - chodzi tu nie tylko o cechę osobowości, ale również podejście do korzystania z nowych technologii.
  • Just in time learning - cechą Generacji Z jest to, że jej przedstawiciele chcą wiedzieć wszystko od razu. Nie odpowiada im wizja długiego budowania swojej kariery zawodowej.
  • Nacisk na work-life balance.
  • Odwagę w podejmowaniu ryzyka.

Pokolenie Z duży nacisk kładzie na to, że poszczególne sfery życia powinny tworzyć spójną, wzajemnie uzupełniającą się całość. Chcąc dotrzeć do przedstawicieli Pokolenia Z, trzeba bazować przede wszystkim na mediach społecznościowych. To właśnie one wykorzystywane są przez osoby z tej generacji do dzielenia się opiniami, komentowania bieżących wydarzeń, wyrażania swojego zdania na temat innych, produktów, usług. Typowe dla nich jest komunikowanie się z innymi za pomocą Internetu i nowoczesnych narzędzi technologicznych.

Jak wykorzystywane jest Google?

Odpowiadając na pytanie Google czy TikTok, należy jasno wskazać, że w czasach Millenialsów Google odsyłało Internautów na rozmaite fora tematyczne. Użytkownicy chętnie dzielili się tam radami, które w wielu wypadkach sprowadzały się po prostu do tego, aby wygooglować sobie to, czego aktualnie się szukało. Prowadzone przez Axios badania jasno wskazują, że obecnie nadal aż 58% Internautów mających od 25 do 39 lat zaczyna poszukiwanie informacji od wyszukiwarki Google. Co się zmieniło? Fora odwiedzają już o wiele rzadziej. W przypadku młodszych użytkowników – tych w wieku od 18 do 24 lat – podobne praktyki stosuje zaledwie 46%.

Jak wygląda wykorzystanie TikToka? 

Wiele osób zastanawia się nad tym, czy skoro 46% przedstawicieli Pokolenia Z wybiera Google, to czy pozostałe 54% z nich sięga po TikToka. Okazuje się, że sytuacja nie wygląda aż tak różowo. TikTok cieszy się bardzo mocnym poparciem około 21% Zetek. 5% wyszukiwań zgarnia YouTube. O czym to świadczy? Z takich danych jasno wynika, że wybory dokonywane przez przedstawicieli Pokolenia Z nie jest tak oczywiste, jak mogłoby się wydawać.

Jeśli jednak spojrzymy na to z nieco innej perspektywy, to okazuje się, że Pokolenie Z jest najliczniejszą grupą traktującą TikToka jako wyszukiwarkę.

Dlaczego Pokolenie Z woli TikToka?

Odpowiedź na pytanie, dlaczego Pokolenie Z woli TikToka jest prosta. Ten popularny serwis internetowy postrzegany jest przez przedstawicieli generacji Z jako bardziej autentyczny, a publikowane w nim materiały jako wiarygodne. TikTok ceniony jest także za to, że jest przestrzenią, w której każdy może być sobą i wyrażać otwarcie swoje poglądy.

Proces wyszukiwania informacji w Internecie zmienia się na przestrzeni lat. Należy spodziewać się, że zmiany będą zachodziły dalej. Obecnie przypuszczać można, że tradycyjna wyszukiwarka internetowa będzie traciła na znaczeniu na rzecz serwisów społecznościowych, które coraz częściej traktowane są jako źródło informacji.

Wróć

Zbuduj marketing swojej firmy.
Zamów bezpłatną konsultację

Adrian Tureniec
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez firmę Xelibri s.c. w celu przeprowadzenia konsultacji.
W ciągu 30 minut konsultacji omówimy Twoją sytuację oraz przedstawimy strategię pozyskiwania leadów wysokiej jakości.

Kategorie na naszym blogu

Zbuduj marketing swojej firmy.
Zamów bezpłatną konsultację

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez firmę Xelibri s.c. w celu przeprowadzenia konsultacji.
W ciągu 30 minut konsultacji omówimy Twoją sytuację oraz przedstawimy strategię pozyskiwania leadów wysokiej jakości.
Google Partner

Agencja Optima Media jest partnerem Google, Certyfikat Google Partners potwierdza najwyższą jakość świadczonych usług z zakresu marketingu internetowego.