Na czym polega pozycjonowanie strony w wyszukiwarce?
28. 12. 2017

Na czym polega pozycjonowanie strony w wyszukiwarce

Zastanawiasz się jak tak naprawdę działa pozycjonowanie strony w wyszukiwarce lub jak skutecznie zacząć pozycjonować swój serwis? Pytania te zadawane są bardzo często przez osoby, które rozpoczynają przygodę z promowaniem swojej firmy w sieci. Poniżej postaramy się na nie jak najprościej odpowiedzieć.

Czym jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie to czynność, która pozwala na zwiększenie widoczności stron internetowych. Dzięki temu podstrony są możliwie wysoko w wynikach wyszukiwania, a to umożliwia dotarcie do ludzi, których może zainteresować zawartość stron www. W chwili obecnej, pozycjonowanie stron www jest niemal niezbędne, jeśli mają one być w sieci widoczne i możliwe do odnalezienia.

Mówiąc prościej, pozycjonując strony www, podejmuje się takie działania, aby pokazywały się one jak najwyżej na liście wyników wyszukiwania na wybrane słowa kluczowe.

Jak ustalane są pozycje stron?

Użytkownicy, którzy wpisują w wyszukiwarki internetowe konkretne słowa kluczowe, jako wynik wyszukiwania dostają listę stron www.

Kolejność tych stron ustalana jest przez zaawansowane algorytmy Google. Algorytmy te analizują i przeliczają kilkaset czynników rankingowych. Następnie w oparciu o te czynniki, ustalany jest ranking stron i ich pozycje w wynikach wyszukiwania dla konkretnego słowa kluczowego.

Walka o TOP10

Kluczowe w pozycjonowaniu stron jest stałe zwiększanie ich widoczności oraz posiadanie jak największej ilości słów kluczowych w TOP10. Większość z użytkowników Internetu wyszukując jakiekolwiek dane, przegląda tylko pierwszą stronę wyników wyszukiwania. Oznacza to, że jeśli na dane słowo kluczowe, strona znajduje się na stronie drugiej (najczęściej jest to 11 pozycja), to może ona być zupełnie niewidoczna dla użytkowników. Jest to równoznaczne z tym, że nie będzie ona generować ruchu z naturalnych wyników wyszukiwania lub ruch ten będzie bardzo mały.

Znalezienie się w TOP10 (pierwszej dziesiątce wyników) na dane słowo kluczowe jest głównym celem wielu serwisów internetowych. Im wyższe pozycja w wynikach wyszukiwana, tym większa widoczność serwisu i więcej kliknięć w jego wynik.

Dlaczego pozycjonowanie jest konieczne?

W sieci istnieje naprawdę dużo stron internetowych, które dotyczą tych samych rzeczy. Załóżmy, że pozycjonujemy sklep z butami sportowymi do biegania. Jest to kolejny sklep w sieci, który oferuje zbliżony do konkurencji asortyment. Zazwyczaj nowa, świeża strona sklepu, zaraz po uruchomieniu będzie w wyszukiwarkach praktycznie niewidoczna. Dlaczego?

Ponieważ wysoko w wynikach wyszukiwania umieszczane są serwisy, które zostały odpowiednio zoptymalizowane, posiadają odpowiednio dużo treści oraz linków zewnętrznych. Są to takie strony internetowe, które są promowane, rozwijane i pozycjonowane.

Według algorytmów Google, są one dla użytkownika bardziej „wartościowe”. Z uwagi na ich staż i wiek w wyszukiwarkach, Google niezbyt chętnie będzie chciało zamienić je na zupełnie nową i niesprawdzoną stronę internetową. Co wydaje się całkiem logiczne, nieprawdaż?

Chcąc zaistnieć w sieci czy zwiększyć swoją sprzedaż z tego kanału, każdy właściciel strony www czy sklepu internetowego musi koniecznie podjąć działania, które zwiększą widoczność jego serwisu w wyszukiwarkach internetowych.

Mowa tutaj oczywiście o działaniach PPC (pay per click) jak AdWords, ale przede wszystkim o pozycjonowaniu.

Pozycjonowanie stron www w początkowej fazie działań jest zabiegiem nieco czasochłonnym, a na jego efekty trzeba poczekać. Pomimo to, jest jedną najbardziej popularnych, najtańszych i najbardziej opłacalnych form generowania ruchu w serwisie.

W przypadku wyżej przytoczonego sklepu z butami, głównym celem pozycjonowania będzie to, aby ten konkretny sklep internetowy, pojawiał się jak najwyżej w wyszukiwarkach internetowych na słowa kluczowe związane z jego asortymentem.

Będą to bardzo ogólne słowa kluczowe, takie jak:

  • „buty do biegania”,
  • „buty sportowe do biegania”,
  • „sklep z butami sportowymi do biegania”.

Ale również np. słowa kluczowe, które będą modelami konkretnych butów (tzw. długi ogon):

  • buty do biegania męskie adidas questar boost adidas,
  • buty do biegania męskie adidas kanadia 4 trail gtx m,
  • adidas grand prix opinie.

Oraz długie i konkretne zapytania powiązane z asortymentem (długi ogon + content marketing):

  • jakie buty do biegania wybrać z dobrą amortyzacją.

Jeśli sklep zacznie pojawiać się na te konkretne słowa na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, będzie to równoznaczne z tym, że pozyska on również z tego powodu wejścia potencjalnych klientów. Będą to bardziej konkretni użytkownicy, którzy szukają konkretnego modelu buta i mogą go bardzo szybko zakupić. Ale również ludzie poszukujący informacji o butach do biegania, których skonwertować będzie nieco trudniej.

Jakie główne cele ma pozycjonowanie stron internetowych?

Głównym celem pozycjonowania jest zwiększenie widoczności serwisu internetowego. Należy przez to rozumieć to, że dana domena (serwis www) będzie pojawiał się w wynikach wyszukiwarki wysoko na wiele słów kluczowych. Słowa te powinny być powiązane są z oferowanymi przez serwis treściami czy produktami. Dzięki czemu widoczność zamieni się na ruch w serwisie i doprowadzi np. do zwiększenia sprzedaży.

Na czym polega pozycjonowanie strony internetowej?

Aby rozpocząć pozycjonowanie swojej strony internetowej, należy zadbać o kilka głównych czynników.

W przypadku pozycjonowania małych lokalnych firm, które świadczą swoje usługi np. tylko na terenie danego miasta, należy skupić się głównie na wybranych słowach kluczowych, mapach Google oraz zwiększeniu widoczności serwisu lokalnie. Pozycjonowanie lokalne bardzo mocno powiązane jest z geolokalizacją wyszukujących, dlatego pozycjonowanie wymaga tutaj nieco innego podejścia.

W przypadku pozycjonowania dużych stron firmowych lub sklepów internetowych, działania polegają w dużej mierze na zwiększaniu widoczności serwisu oraz jego pozycji, na wiele konkretnie wybranych słów kluczowych i na tzw. „długi ogon”.

Długi ogon to niszowe, rozbudowane słowa kluczowe, które charakteryzują się również małą konkurencyjnością. Są to np. zapytania związane z konkretnymi modelami butów czy słowa kluczowe składające się z wielu fraz (np. długie pytania).

Ze względu na małą konkurencyjność, wypozycjonowanie się na nie jest nieco łatwiejsze. Pomimo tego, że te słowa kluczowe posiadają zazwyczaj bardzo mało wyszukań, to ze względu na skalę pozycjonowania na długi ogon, potrafią one generować bardzo dużo wartościowego ruchu, który niejednokrotnie konwertuje znacznie lepiej niż ten z bardzo ogólnych słów kluczowych.

SEO + Content + Linki = RUCH

Każda forma pozycjonowania serwisu obejmuje 3 główne elementy, które wchodzą w skład skutecznego pozycjonowania stron internetowych.

1. Optymalizacja strony www

Optymalizacja strony www (tzw. SEO) jest kluczowa podczas jej pozycjonowania. Optymalizacja serwisu internetowego, to nic innego jak dostosowanie do wytycznych Google pod względem technicznym i jakościowym. Informacje dot. optymalizacji zazwyczaj dostarczane są klientowi w postaci „Audytu SEO”.

Audyt SEO to dokument przygotowany zazwyczaj przez specjalistę SEO, zawiera on informacje i wytyczne dotyczące kondycji serwisu i zmian, które należy w nim wdrożyć. Wytyczne optymalizacyjne obejmują konkretne zmiany w kodzie źródłowym serwisu, ale również jego treści i użyteczności. Bez dobrej optymalizacji serwisu ciężko o skuteczne pozycjonowanie. Więcej o tym przeczytasz w naszym artykule p.t.: „Dlaczego optymalizacja strony i wdrożenie audytu SEO jest ważne?”.

2. Zawartość strony www

Oprócz optymalizacji technicznej, kluczem do skutecznego pozycjonowania strony internetowej jest jej odpowiednie nasycenie treściami. Dobre jakościowo i unikalne treści są bardzo ważne podczas pozycjonowania strony internetowej.

Serwis, który nie posiada treści lub posiada je skopiowane z innych serwisów, będzie bardzo trudny do pozycjonowania. Bardzo często okazuje się, że jego skuteczne pozycjonowanie jest niemal niemożliwe!

Google stara się jak najbardziej różnicować wyniki wyszukiwania. Dlatego mając tylko 10 miejsc na pierwszej stronie wyników, nie pokaże tam dwóch stron, które zawierają te same treści. Według pracowników Google lepszym rozwiązaniem jest pokazanie stron, które posiadają nieco inną zawartość. Tego typu zabieg pozwala na prezentowanie użytkownikom znacznie bardziej zróżnicowanych wyników wyszukiwania. Przez co istnieje większe prawdopodobieństwo, że znajdą oni dokładnie to, czego poszukują.

Treści dostępne w serwisie pozwalają algorytmom Google na zrozumienie o czym jest dana strona internetowa oraz przypisanie do niego odpowiednich słów kluczowych. Bez przypisania słów kluczowych nie ma widoczności i ruchu. Dlatego są one bardzo ważne.

Każdy serwis powinien zostać odpowiednio nasycony i rozbudowany pod względem treści.

3. Podlinkowanie strony www (tzw. link building)

Ostatnim elementem, który ma bardzo duży wpływ na pozycjonowanie strony www, są linki prowadzące do serwisu z sieci.

Linki to tzw. odnośniki tekstowe lub obrazkowe. Zazwyczaj przybierają one formę podlinkowanego słowa, a rzadziej grafiki. Linki są jednym z „zewnętrznych czynników rankingowych”. Nie dotyczą on stricte strony internetowej, ale sygnałów, które prowadzą do niej z Internetu.

Jeśli serwis internetowy posiada stały przyrost dużej ilości linków z sieci, to jest to dla Google wyraźny sygnał, że dana strona i jej treści są popularne i wartościowe.

Linki, które pozyskiwane są do strony klienta, muszą być oczywiście odpowiedniej jakości czyli z dobrej jakości stron. Ich forma musi być odpowiednio zróżnicowana, a ilość zaplanowana.

Google rozróżnia (a raczej stara się rozróżniać) 2 typy linków:

  • „Linki naturalne”, które Google uznaje za „dobre”, to takie, które zamieszczone w sieci zostały bez naszej ingerencji, przez prawdziwych użytkowników sieci
  • „Linki sztuczne/spamowe”, czyli takie, które pozyskane zostały przez właściciela strony czy agencję SEO sztucznie, typowo w celu podniesienia pozycji strony

O ile te pierwsze są w pełni bezpieczne, to za te drugie często nakładane są kary i filtry, które obniżają pozycje stron www. Dlatego wymagana jest tutaj odpowiednia wiedza i doświadczenie. Nieodpowiednie pozyskiwanie linków może przynieść efekty odwrotne od zamierzonych.

Kary i filtry Google

Każdą ze stron można „przeoptymalizować”, a podczas pozyskiwania linków przesadzić z ich formą czy przyrostem w zbyt krótkim okresie czasu.

Wszystkie nieodpowiednie działania, które łamią w jakiś sposób wytyczne Google, mogą narazić pozycjonowaną stronę www na kary ze strony algorytmów i pracowników Google. Najczęściej spotykaną formą kary Google jest tzw. filtr Google.

Filtr jest formą kary, która nakłada jest np. za „sztuczne pozyskiwanie” linków pozycjonerskich czy np. ukrywanie treści ze słowami kluczowymi na stronie. Efektem nałożenia filtra na stronę internetową jest znaczy spadek widoczności i pozycji dla większości słów kluczowych.

Skuteczne pozycjonowanie strony wymaga nie tylko znajomości wytycznych Google oraz sposobów na właściwe i bezpieczne pozyskiwanie linków. Konieczna jest tutaj również znajomość branży i posiadanie odpowiedniego doświadczenia, które pozwoli ograniczyć możliwość nałożenia kary.

Podsumowując

Chcąc pozycjonować serwis internetowy koniecznie należy zadbać zarówno o optymalizację techniczną jak również o treści i linki do serwisu. Tylko połączenie tych 3 czynników pozwoli na uzyskanie odpowiednich efektów oraz skuteczne i bezpieczne pozycjonowanie stron www.

Należy również pamiętać, że pozycjonowanie stron internetowych to ciągła praca z kodem witryny, rozbudową jej pod względem treści oraz generowaniu nowych i wartościowych linków, które będą do niej prowadzić.



Autor: Optima Media

< Wróć

Przygotujemy dla Ciebie najlepszą ofertę.
Wypełnij formularz

Zostaw swoje dane:

Zaznacz co Cię interesuje:

Zaufali nam