Przygotujemy dla Ciebie najlepszą ofertę.

Zaznacz co Cię interesuje:
Zostaw swoje dane:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez firmę Xelibri s.c. w celu przedstawienia oferty.

Na czym polega pozycjonowanie strony w wyszukiwarce

Zastanawiasz się jak tak naprawdę działa pozycjonowanie strony w wyszukiwarce lub jak skutecznie zacząć pozycjonować swój serwis? Pytania te zadawane są bardzo często przez osoby, które rozpoczynają przygodę z promowaniem swojej firmy w sieci. Poniżej postaramy się na nie jak najprościej odpowiedzieć.

Czym jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie to czynność, która pozwala na zwiększenie widoczności stron internetowych w wyszukiwarkach internetowych. Dzięki wysokim pozycjom w wyszukiwarce strony www są łatwiejsze do odnalezienia przez ich potencjalnych odbiorców. W przypadku wielu branż pozycjonowanie stron www jest kluczową usługą dla funkcjonowania firmy. Dobrym przykładem są sklepy internetowe. Bez odpowiedniej promocji w wyszukiwarce nie miałyby one racji bytu. 

Jak ustalane są pozycje stron?

Użytkownicy, którzy wpisują w wyszukiwarki internetowe konkretne słowa kluczowe, jako wynik wyszukiwania dostają listę stron www. Kolejność tych stron ustalana jest przez zaawansowane algorytmy Google. Algorytmy te analizują i przeliczają kilkaset czynników rankingowych. Następnie w oparciu o te czynniki, ustalany jest ranking stron i ich pozycje w wynikach wyszukiwania dla konkretnego słowa kluczowego.

"Kluczowe" są słowa kluczowe

Bardzo ważnym czynnikiem mającym wpływ na sukces pozycjonowania jest dobór odpowiednich słów kluczowych. Najczęściej Klient sam wie jakie frazy są dla niego najbardziej istotne, ale zadaniem agencji SEO jest ich ocena, pomoc w doborze lub sugestia zmian. Dzięki dostępnym narzędziom ( Planer Słów Kluczowych, Senuto) agencja może ocenić daną frazę pod kątem jej popularności (jak wiele osób danej frazy wyszukuje) oraz zaproponować nowe frazy, które podopowiada system, a o których Klient być może nie pomyślał. W celu doboru słów kluczowych analizuje się również strony konkurencji. Ważne, aby ostateczna lista fraz zawierała słowa wyszukiwane. Agencje często proponują bardzo długą listę fraz, co cieszy Klienta, ale są to frazy, których nikt nie szuka. Nie jest więc niczym trudnym wypozycjonować na nie stronę. Warto zatem poprosić o dosłanie informacji o popularności tych fraz. Słowa kluczowe nie mogą być też zbyt popularne ponieważ przy bardzo dużej konkurencji mamy małą szansą na powodzenie. Na przykład lokalne biuro podróży w Ustrzykach chce się pozycjonować na frazę "biuro podróży". Fraza "biuro podróży" ma ponad 40 000 wyszukań miesięcznie, a na szczycie wyszukiwarki są tacy giganci jak: r.pl, tui.pl, itaka.pl, travelplanet.pl itd., ich serwisy są bardzo bogate w treść, a oni sami wydają dziesiątki tysięcy złotych na pozycjonowanie. Należałoby zatem klientowi taką frazę odradzić. Wybór słow kluczowych to jeden z najważniejszych elementów w procesie pozycjonowania, który wymaga ścisłej współpracy agencji SEO z Klientem.

Walka o TOP10

Kluczowe w pozycjonowaniu stron jest stałe zwiększanie ich widoczności oraz posiadanie jak największej ilości słów kluczowych w TOP10 czyli na pierwszej stronie wyszukiwarki. Większość użytkowników Internetu przegląda tylko pierwszą stronę wyników wyszukiwania. Oznacza to, że jeśli na dane słowo kluczowe, strona znajduje się na drugiej stronie wyszukiwarki (z reguły od 11 do 20 pozycji), to może ona być zupełnie niewidoczna dla użytkowników i nie generować żadnego ruchu. Znalezienie się w TOP10, a ostatanio coraz częściej w TOP5 lub TOP3, na dane słowo kluczowe, jest głównym celem wielu serwisów internetowych. 

Dlaczego pozycjonowanie jest konieczne?

W sieci istnieje bardzo dużo stron internetowych, które dotyczą tych samych rzeczy. Załóżmy, że pozycjonujemy sklep z butami sportowymi do biegania. Jest to kolejny sklep w sieci, który oferuje zbliżony do konkurencji asortyment. Zazwyczaj nowa, świeża strona sklepu, zaraz po uruchomieniu będzie w wyszukiwarkach praktycznie niewidoczna. Dlaczego? Ponieważ wysoko w wynikach wyszukiwania umieszczane są serwisy, które zostały odpowiednio zoptymalizowane, posiadają odpowiednio dużo treści oraz linków zewnętrznych. Nie bez znaczenia jest też wiek domeny. Im starsza tym Google lepiej ją traktuje i wyżej pozycjonuje. Bez pozycjonowania nie będziemy w stanie konkurować ze starszymi "kolegami". Należy jak najszybciej podjąć działania SEO, mając również na uwadze to, że ich efekt nie jest widoczny od razu. Pozycjonowanie stron www  jest również konieczne w przypadku domen, które działają już jakiś czas, ale nie były pozycjonowane lub było to robione nieprawidłowo. Należy pamiętać, że pozycjonowanie jest w tym momencie jedną z najbardziej popularnych, najtańszych i najbardziej opłacalnych form generowania ruchu w serwisie.

Jakie główne cele ma pozycjonowanie stron internetowych?

Głównym celem pozycjonowania jest zwiększenie widoczności serwisu internetowego. Należy przez to rozumieć to, że dana domena (serwis www) będzie pojawiał się w wynikach wyszukiwarki wysoko na wiele słów kluczowych. Słowa te powinny być powiązane są z oferowanymi przez serwis treściami, produktami lub usługami. Oczekujemy, że zwiększona widoczność serwisu przełoży się na ruch na nim, a ten z kolei na główny cel czyli np. zwiększenie sprzedaży czy wzrost liczby kontaktów ze strony. 

Pozycjonowanie firm lokalych a ogólnopolskich

W przypadku pozycjonowania małych lokalnych firm, które świadczą swoje usługi np. tylko na terenie danego miasta lub dzielnicy, należy skupić się głównie na wybranych słowach kluczowych powiązanych z lokalizacją, mapach Google oraz zwiększeniu widoczności serwisu lokalnie. Pozycjonowanie lokalne bardzo mocno powiązane jest z geolokalizacją wyszukujących, dlatego pozycjonowanie wymaga tutaj nieco innego podejścia. W przypadku pozycjonowania dużych stron firmowych lub sklepów internetowych, działania polegają w dużej mierze na zwiększaniu widoczności serwisu oraz jego pozycji na wiele konkretnie wybranych słów kluczowych i na tzw. „długi ogon”. Długi ogon to niszowe, rozbudowane słowa kluczowe, które charakteryzują się również mniejszą konkurencyjnością. Są to np. zapytania związane z konkretnymi modelami butów (np. buty Nike Airmax czarne rozmiar 36 Warszawa) czy zapytania (gdzie operacja zaćmy tanio Poznań?). Pomimo tego, że te słowa kluczowe posiadają zazwyczaj mało wyszukań, to ze względu na skalę pozycjonowania (w tym modelu z reguły pozycjonuje się bardzo wiele fraz), potrafią one generować bardzo dużo wartościowego ruchu, który często konwertuje znacznie lepiej niż ten z ogólnych słów kluczowych.

Optymalizacja + Content + Linki = RUCH

Skuteczne pozycjonowanie stron www składa się z 3 podstawowych elementów:

1. Optymalizacja strony www

Optymalizacja strony internetowej (tzw. SEO) to nic innego jak dostosowanie strony do wytycznych Google pod względem technicznym i jakościowym. Bardzo często takie informacje zawarte są w tzw. audycie SEO przygotowywanym przez agencję na początku współpracy lub po prostu w formie listy uwag. Audyt SEO zawiera informacje i wytyczne dotyczące kondycji serwisu i zmian, które należy w nim wdrożyć. Zmiany te mogą dotyczyć kodu źródłowego serwisu, jego treści i użyteczności, a także szybkości działania. Dobra optymalizacja serwisu jest bazą do kolejnych działań i absolutną podstawą pozycjonowania. Więcej o tym przeczytasz w naszym artykule: „Dlaczego optymalizacja strony i wdrożenie audytu SEO jest ważne?”.

2. Zawartość strony www

Kolejnym czynnikiem mającym wpływ na efekty pozycjonowania jest nasycenie strony internetowej odpowiednimi treściami. Treści dostępne w serwisie pozwalają algorytmom Google na zrozumienie o czym jest dana strona internetowa oraz przypisanie do niego odpowiednich słów kluczowych. Teksty serwisu powinny być dostosowane do jego odbiorców i unikalne. Strony, które nie posiadają treści lub są one skopiowane z innych serwisów (np. ze stron producentów), będą bardzo trudne lub niemożliwe do pozycjonowania. Google bowiem stara się jak najbardziej różnicować wyniki wyszukiwania. Dlatego mając tylko 10 miejsc na pierwszej stronie wyników wyszukiwarki, nie pokaże tam dwóch stron, które zawierają te same treści. Takie zabiegi mają na celu zaprezentowanie użytkownikom zróżnicowanych wyników wyszukiwania, przez co istnieje większe prawdopodobieństwo, że znajdą oni dokładnie to, czego poszukują. 

3. Linki prowadzące do serwisu (Link building)

Ostatnim elementem, który ma bardzo duży wpływ na pozycjonowanie strony www, są linki prowadzące do serwisu z innych miejsc w internecie. Linki to tzw. odnośniki tekstowe lub obrazkowe. Zazwyczaj przybierają one formę podlinkowanego słowa, rzadziej grafiki. Linki są jednym z tzw. zewnętrznych czynników rankingowych. Nie dotyczą on stricte strony internetowej, są to sygnały, które prowadzą do strony z sieci. Jeśli serwis internetowy posiada stały przyrost wartościowych linków, to jest to dla Google sygnał, że ta strona i jej treści są popularne, a użytkownicy internetu chętnie się nimi dzielą. Linki, które pozyskujemy dla strony muszą być oczywiście dobrej jakości, czyli muszą być umieszczone na dobrej jakości stronach. Ich forma musi być odpowiednio zróżnicowana, a ilość linków zaplanowana. Google rozróżnia, a raczej stara się rozróżniać, dwa typy linków:

  • „Linki naturalne”, które Google uznaje za „dobre” to takie, które zostałe zamieszczone w sieci bez naszej ingerencji, przez prawdziwych użytkowników sieci;
  • „Linki sztuczne/spamowe”, czyli takie, które pozyskane zostały przez właściciela strony czy agencję SEO sztucznie, typowo w celu podniesienia pozycji strony.

O ile te pierwsze są w pełni bezpieczne, to stosowanie tych drugich jest ryzykowne. Za nieumięjętne stosowanie linków może zostać narzucona kara lub filtr na stronę, które obniżają pozycje stron w wynikach wyszukiwarki. Dlatego zakup czy stosowanie linków wymaga odpowiedniej wiedzy i doświadczenia. 

Kary i filtry Google

Każdą ze stron można „przeoptymalizować”, a podczas pozyskiwania linków przesadzić z ich formą czy przyrostem w zbyt krótkim czasie. Wszystkie nieodpowiednie działania, które łamią regulamin Google, mogą narazić pozycjonowaną stronę www na kary ze strony algorytmów lub pracowników Google. Najczęściej spotykaną formą kary jest tzw. filtr Google. Filtr może być nałożony na stronę np. za "sztuczne" pozyskiwanie linków pozycjonerskich czy ukrywanie treści ze słowami kluczowymi na stronie. Efektem nałożenia filtra na stronę  jest spadek widoczności i pozycji dla większości słów kluczowych. Bezpieczne pozycjonowanie strony wymaga nie tylko znajomości wytycznych Google oraz sposobów na właściwe i bezpieczne pozyskiwanie linków, ale  także odpowiedniego doświadczenia jak powyższych kar uniknąć. 

Obiecanki cacanki

Wiele firm gwarantuje wyniki pozycji fraz w wyszukiwarce. Niestety nie jest to możliwe. Wyniki pozycjonowania zależą od zbyt wielu czynników rankingowyc, aby móc dawać gwarancję. Można oczywiście sobie przyjąć pewne założenia i do nich dążyć, ale zagwarantować się nie da, nawet przy odpowiednio dużym budżecie. Miejcie to na uwadzę wybierając agencję SEO.

Podsumowanie

Pozycjonowanie to aktualnie jedno z najlepszych i najpopularniejszych narzędzi do skutecznej sprzedaży produktów, usług czy rozwiązań w internecie. Jeśli chciecie prowadzić sprzedaż przez internet to na pewno warto zainteresować się tą usługą. Pamiętać należy, że aby pozycjonowanie stron www było skuteczne to musi być kompleksowe, czyli trzeba zadbać zarówno o optymalizację techniczną, jak również o treści i linki do serwisu. Tylko połączenie tych 3 czynników pozwoli osiągnąć efekty. Nie wierzcie też, jeśli ktoś obiecuje szybkie efekty lub "coś" gwarantuje. Pozycjonowanie zależy od zbyt wielu czynników, aby móc dać gwarancje. No i ostatnie - nie da się raz zoptymalizować strony i oczekiwać efektów. Skuteczne pozycjonowanie to ciągła praca nad witryną oraz przemyślana strategia linkowania. No i żeby było pozytywnie na koniec - dobrze zaplanowana strategia SEO daje efekty na długi czas.

Autor: Optima Media

Wróć

Doradzamy bezpłatnie

Adrian Tureniec
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez firmę Xelibri s.c. w celu przedstawienia oferty.
Google Partner

Agencja Optima Media jest partnerem Google, Certyfikat Google Partners potwierdza najwyższą jakość świadczonych usług z zakresu marketingu internetowego.