Wszyscy wiemy, jak duża jest siła dobrze opowiedzianej historii. Opowieść pełna emocji, która intryguje czytelnika lub słuchacza, to klucz do jego serca. Dzięki storytellingowi w marketingu można osiągnąć naprawdę wiele – i nie chodzi tu wyłącznie o kwestię finansową i realizację celów sprzedażowych. Przede wszystkim możemy zwiększyć rozpoznawalność marki. Zobacz, dlaczego warto wykorzystywać storytelling w marketingu i jak robić to umiejętnie.

Co to jest storytelling?

Storytelling bywa określany współczesną metodą perswazji, a jego alternatywna nazwa to marketing narracyjny. W dużym uproszczeniu: to opowiadanie historii. Historia musi wiązać się z naszą marką i produktami, musi zapadać w pamięć i być interesująca dla odbiorcy. Na jej bazie można zbudować całą strategię komunikacji marki, tak jak to z sukcesem zrobiło wiele większych i mniejszych firm, między innymi Allegro (ich reklamy świąteczne łapały za serca) oraz Danio (kto z nas nie zna Małego Głoda?). Jeśli stworzymy charakterystycznego bohatera i zbudujemy wokół niego ciekawą narrację, mamy szansę się wyróżnić. Storytelling daje więc szansę zostania zapamiętanym jako kreatywna i niebanalna firma.

Skąd czerpać inspirację do tworzenia historii?

Przede wszystkim ze swojej firmy. To, co dzieje się w przedsiębiorstwie, powinno zostać odzwierciedlone w kampanii marketingowej bazującej na storytellingu. Twój bohater powinien więc być uosobieniem marki i odzwierciedlać jej wartości. Możesz zainspirować się działalnością innych przedsiębiorstw i najbardziej udanymi kreacjami marketingowymi w historii, jednak pamiętaj – unikalna kreacja jest najważniejsza. Powielanie już wdrożonych i znanych schematów szybko zostanie zauważone i może odbić się czkawką.

Korzyści storytellingu. Dlaczego warto stosować go w biznesie?

  • Storytelling poprawia identyfikację marki

Dzięki udanej kampanii marketingowej bazującej na storytellingu zapadniesz w pamięć większej grupie odbiorców i zwiększysz grono potencjalnych klientów, którzy kupią Twój produkt lub skorzystają z Twoich usług. Zaistnienie w świadomości mas to pierwszy krok do sukcesu. Udana kreacja sprawia, że markę kojarzą nawet osoby niezainteresowane i jej ofertą, a dzięki temu firma staje się symbolem danej branży i często okazuje się pierwszym wyborem w sytuacji, gdy powstaje potrzeba zakupu jakiegoś produktu lub usługi.

  • Dzięki storytellingowi kreujesz swój wizerunek

Udana kampania marketingowa wokół stworzonego bohatera i jego historii sprawia, że ludzie zapamiętują markę, a także pomaga budować pozytywny wizerunek w oczach odbiorców. Firma postrzegana jest jako pomysłowa i warta uwagi, taka sama staje się więc również jej oferta.

  • Storytelling w marketingu pomoże zwiększyć zaufanie do marki

Jeśli wykreujesz bohatera, który kojarzy się ludziom pozytywnie i którego wszyscy lubią, zwiększysz zaufanie odbiorców i klientów do Twojej marki. Jako firma znana dużej grupie osób marka będzie bowiem bardziej wiarygodna, pewna i atrakcyjna.

  • Storytelling to akcja wywołująca reakcję

Jeśli Twoja historia zaciekawi innych, a bohater wzbudzi sympatię, ludzie dadzą temu wyraz – choćby w mediach społecznościowych pod Twoimi postami. Dzięki temu będą chętniej śledzić publikowane przez Ciebie treści i odpowiadać na nie reakcjami lub komentarzami, a także udostępnieniami. To wszystko ma bardzo duży wpływ na zasięgi.

  • Dobry marketing wykorzystujący storytelling zwiększa sprzedaż

Naturalną konsekwencją wszystkiego, co opisaliśmy powyżej, a więc identyfikacji oraz kreacji pozytywnego wizerunku marki, wzbudzania zaufania klientów i ich ciekawości, będzie większa sprzedaż produktów i usług firmy. To logiczne, ponieważ odbiorcy Twoich treści będą ciekawi, czy oferujesz tak samo dobre rzeczy, jak dobry kontent w mediach tworzysz.

Jak tworzyć historię? Kluczowe elementy storytellingu

  • Bohater pasujący do marki

Twój bohater musi być jakiś. Niebanalny, charakterystyczny, wzbudzający emocje (może zabawny, a może rozczulający?), żyjący życiem pełnym przygód i ściśle związany z tym, co oferuje Twoja firma. Musi być częścią historii, która ma jakiś związek z Twoją ofertą, tak by podprogowo zachęcał do skorzystania z niej.

  • Ciekawa historia

Bohater to jedno, ale historia – to zupełnie inna kwestia. Nawet najciekawszy bohater nie uratuje mdłej opowieści, która nie zapada w pamięć i niczego nie opowiada. Dlatego narracja jest bardzo ważna. W jej efekcie odbiorca powinien być zaciekawiony, może zaintrygowany, na pewno nie może pozostać obojętny. Bez względu na to, czy chcesz chwycić za serce, rozbawić czy przekazać jakiś ważny komunikat w nawiązaniu do wartości reprezentowanych przez firmę, musisz umieć opowiadać i stworzyć ciekawą treść.

  • Odpowiedni język komunikacji

Język komunikacji – oficjalny lub potoczny – będzie zależał od grupy odbiorców Twojej oferty. Inaczej zwrócisz się do osób starszych, a inaczej do nastolatków, inaczej będziesz komunikować się z ludźmi, jeśli sprzedajesz produkt biznesowy, a inaczej, gdy oferujesz ubrania czy artykuły spożywcze. Dlatego zawczasu przemyśl to, jak chcesz zwracać się do potencjalnych klientów, ponieważ w komunikacji najważniejsza jest spójność przekazu i języka.

  • Emocje, emocje i jeszcze raz emocje

Odbiorca musi coś czuć. Jeśli nie wywołasz emocji, nie spodziewaj się reakcji, a tym bardziej wzrostu sprzedaży. Jeśli czas wpłynie na emocje ludzi, bardziej ich zaciekawi, a tym samym skłoni do poznania marki bliżej, a nawet do dokonania zakupu. Najlepiej zadziała wzruszenie odbiorcy lub rozbawienie go. Ludzie lubią inteligentne, zabawne kreacje, które przekazują jakieś wartości lub dają do myślenia. Wykorzystaj to w swoim storytellingu.

  • Wartości i cele firmy

Coraz więcej osób wybierających dany produkt zwraca uwagę również na całokształt działalności marki i na to, jakie wartości przedsiębiorstwo reprezentuje. Dlatego nie bój się przekazywać ich innym. Pokaż swoją misję i zaprezentuj się z jak najlepszej strony. Jeśli robisz coś dobrego dla społeczeństwa, środowiska czy świata, wyjdź z tym do ludzi. Udowodnij, że nie chodzi tylko o zysk, a zyskasz sympatię szerokiego grona odbiorców.

  • Kreowanie potrzeb klienta

Po zapoznaniu się z Twoją reklamą klient powinien poczuć, że potrzebuje Twojego produktu lub usługi. Reklama powinna więc także pełnić funkcję kreacyjną i uświadamiać ludziom potrzeby, nawet jeśli do tej pory nie zdawali oni sobie sprawy z tego, że czegoś potrzebują. Warto odwoływać się do marzeń oraz pasji realizowanych przez klientów, to zawsze przyciąga uwagę i działa na odbiorców stymulująco.

Gdzie wykorzystać storytelling?

Właściwie… wszędzie. Doskonale sprawdzi się na blogu oraz w mediach społecznościowych, a charakterystyczny bohater może przejąć Twoje kanały komunikacji i opowiadać o Twojej działalności w ciekawy, niebanalny i wywołujący emocje sposób. Jeśli wysyłasz do swoich odbiorców newsletter, uczyń jego bohaterem stworzoną przez Ciebie postać. A już na pewno warto wykorzystać ją w reklamach na różnych nośnikach – w mediach tradycyjnych, na billboardach i plakatach, ulotkach i innych materiałach reklamowych. Wszędzie, gdzie się da, twórz spójną i przemyślaną historię, która zapadnie ludziom w pamięć i sprawi, że dasz się poznać większej grupie odbiorców.
 

Wróć

Zbuduj marketing swojej firmy.
Zamów bezpłatną konsultację

Adrian Tureniec
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez firmę Xelibri s.c. w celu przeprowadzenia konsultacji.
W ciągu 30 minut konsultacji omówimy Twoją sytuację oraz przedstawimy strategię pozyskiwania leadów wysokiej jakości.

Kategorie na naszym blogu

Zbuduj marketing swojej firmy.
Zamów bezpłatną konsultację

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez firmę Xelibri s.c. w celu przeprowadzenia konsultacji.
W ciągu 30 minut konsultacji omówimy Twoją sytuację oraz przedstawimy strategię pozyskiwania leadów wysokiej jakości.
Google Partner

Agencja Optima Media jest partnerem Google, Certyfikat Google Partners potwierdza najwyższą jakość świadczonych usług z zakresu marketingu internetowego.