Anchor tekst (znany też jako kotwica) to najczęściej fragment tekstu, pod którym kryje się link prowadzący do wybranej strony internetowej.
Anchorem może być zarówno link tekstowy jak i obrazek czy materiał wideo. Anchor teksty, ułatwiają użytkownikom zrozumienie tego co kryje się pod linkiem, przed jego odwiedzeniem.
Anchor teksty i pozycjonowanie stron internetowych
Jak zapewne wielu z was wie, pozycjonowanie stron internetowych opiera się na dwóch głównych filarach.
Pierwszym z nich jest on-page, w którego skład wchodzą wszystkie działania bezpośrednio na pozycjonowanej stronie internetowej.
Drugim jest off-page, który skupia wszystkie działania poza stroną.
W obu tych filarach mamy do czynienia z linkami. Linki wewnętrzne (on-page) wzmacniają indeksację serwisu i ważność poszczególnych podstron. Linki do serwisu z zewnątrz (off-page) pomagają w określeniu jej popularności w sieci.
Finalnie oba ta elementy są nieodłączną częścią algorytmu Google, który odpowiada za widoczność strony internetowej.
Anchor teksty można podzielić na 2 grupy.
Bezpieczne:
- link w formie graficznej (z tagiem alt lub bez) – np. klikany obrazek.
- link na czysty adres URL (naturalny i bezpieczny) - np. „http://www.optimamedia.pl” czy „zobacz więcej”,
Ryzykowne:
- link mieszany (anchor + brand) – np.: „Pozycjonowanie stron – OptimaMedia.pl”,
- link na konkretne słowo kluczowe (tzw. exact match) – np.: „pozycjonowanie stron www”.
Im więcej dobrych jakościowo linków prowadzi np. do strony www.optimamedia.pl z zewnątrz, tym wyżej będzie ona w wynikach wyszukiwania.
Im więcej linków na ryzykowne (bardziej komercyjne) anchor teksty, tym jeszcze wyższe pozycje strony na frazy zamieszczane w anchor tekstach.
Należy jednak pamiętać tutaj o tym, że stosowanie anchorów z grupy ryzykownej, może prowadzić do nałożenia na serwis kary za sztuczne linkowanie. Oczywiście bez obaw można stosować je w linkowaniu wewnętrznym.
Nie należy całkowicie rezygnować z linków na dokładne lub mieszane anchor teksty. Są one ważną częścią linkowania i pozwalają na uzyskanie lepszych pozycji stron internetowych. Ważne jest to, aby różnicować anchor teksty i dbać o to, by były odpowiednio różnicowane ze względu na formę, podstrony do których kierują i nie przesadzać linkowania na jedno, konkretne słowo kluczowe.