Sklep internetowy to specyficzny rodzaj biznesu, którego sukces zależny jest w dużej mierze od tego, jak przedstawia się jego widoczność w sieci. To jak wysoko dany sklep wyświetla się w wynikach wyszukiwania, wpływa na ilość potencjalnych klientów, którzy go odwiedzają, co z kolei przekłada się na wyniki sprzedaży. Jak zatem wdrożyć pozycjonowanie sklepów internetowych i sprawić, że użytkownik wykona czynność, na jakiej Ci zależy? Odpowiedź znajdziesz w tym tekście.

 

Zainwestuj w silnik sklepu

Podstawowy element każdego sklepu internetowego. Silnik powinien być dostosowany do tego, jaki asortyment będzie oferował sklep oraz ilości dostępnych produktów. Ważne bowiem jest to, aby silnik działał płynnie i sprostał specyfice Twojego e-biznesu. Dostępnych jest kilka rozwiązań, takich jak Prestashop, Magento, czy Shopper, które w dużej mierze spełniają oczekiwania większości sklepów, ale nie zawsze. W przypadku specyficznego asortymentu, który musi być przedstawiany w inny niż tradycyjny sposób, popularne silniki mogą oferować zbyt mało. Co zrobić w takiej sytuacji? Najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie swojego własnego silnika, w pełni spersonalizowanego i dostosowanego do potrzeb konkretnego sklepu. Jest to rozwiązanie droższe, ale w dłuższej perspektywie może uchronić Cię przed wydawaniem pieniędzy na modernizację gotowych i popularnych rozwiązań. Na rynku jest wiele firm, które zajmują się tworzeniem dedykowanych silników szytych na miarę konkretnego klienta.

 

Zadbaj o wygodę

UX, czyli user experience to niezwykle ważny element każdego sklepu internetowego. Musisz zadbać o to, by Twój sklep był zaprojektowany w sposób przyjazny dla użytkownika. Oznacza to, że konieczne jest poznanie jego upodobań i takie pokierowanie działaniami, by doprowadzić go od zakupu. Zadaniem UX designera jest tworzenie ścieżki, jaką klient przejdzie, odwiedzając Twój Sklep. Witryna musi być przyjazna dla użytkownika i sprawiać, że będzie on chciał ją eksplorować oraz poznawać produkty, które oferujesz.

 

Atrakcyjna strona główna

Pierwsze co klient zobaczy, odwiedzając Twój sklep to strona główna. To od jej atrakcyjności zależy to, czy użytkownik zostanie na stronie, czy po kilku sekundach ją opuści. Ważne jest zatem to, by była ona przyciągająca i atrakcyjna wizualnie. W tym celu konieczne jest odpowiednie rozmieszczenie poszczególnych elementów. Wszystko, co najważniejsze musi pojawiać się w najbardziej widocznych punktach, tak by klient zrobił dokładnie to, czego od niego oczekujesz. Warto również na stronie głównej umieszczać duże i czytelne banery z aktualnymi promocjami. To zawsze przyciąga wzrok i zachęca do zakupów.

 

Korzystaj z przyjaznych linków

Przyjazne linki to takie, które zawierają nazwę produktu, kategorii lub słowo kluczowe. Z perspektywy klienta nie jest to może warunek konieczny, do funkcjonowania dobrego sklepu, ale roboty Google z pewnością zauważą atrakcyjnie zaprojektowane adresy poszczególnych podstron. Przykładem przyjaznego linku, który może zostać wykorzystany do pozycjonowania sklepu jest https://www.petstation.pl/miekka-pilka-puzzel-toyz.html Widać w nim od razu, o jaki produkt konkretnie chodzi. Dodatkowym atutem takiego adresu jest jego łatwość w zapamiętaniu. Potencjalny klient będzie mógł wrócić do podstrony w każdej chwili, ponieważ zapamięta jej adres.

 

Zadbaj o unikalne teksty

Bardzo często niedoceniane elementy sklepów internetowych. Właściciele niektórych sklepów nie mogą uwierzyć w moc, jaką dają profesjonalne i zoptymalizowane pod kątem SEO teksty. Kopiują więc opisy produktów ze stron producentów i dziwią się, że nie mogą uzyskać wysokich pozycji w wyszukiwarce. Nie ma jednak dla robotów Google niczego gorszego niż duplikaty. Nie zwracają one uwagi na tego strony ze skopiowanymi treściami i wykluczają je z indeksowania. Bardzo ważne jest, by Twój sklep posiadał unikalne i precyzyjne:

 

  • opisy kategorii,
  • nazwy produktów,
  • opisy produktów.

 

Aby mieć pewność, że Twoje opisy będą spełniać wymogi SEO zatrudnij copywritera, który stworzy dla Ciebie profesjonalne i skuteczne teksty.

 

Mobilizuj do działania

Klient, żeby wykonać jakąś czynność, musi być do niej odpowiednio namówiony. Oznacza to, że ważne jest, by na stronie znalazły się tzw. CTA (call to action). Są to zwroty, które niosą ze sobą jasny komunikat motywujący do określonego zachowania. Podstawowym zwrotem CTA jest “Zapisz się już dzisiaj!”. Pamiętaj, że klient oczekuje od Ciebie zdecydowania. Nie dawaj mu zbyt wielkiego wyboru. Niech poczuje, że zaplanowałeś jego pobyt w sklepie. Zadbaj o to, by CTA były rozmieszczone w widocznych miejscach i rzucały się w oczy. Bez tego, nawet najlepsze wezwanie do działania nie przyniesie rezultatu.

 

Zadbaj o grafikę

Nie od dzisiaj wiadomo, że klienci kupują oczami. To prawda stara jak świat. Aby więc Twój sklep był popularny, konwersja wysoka a pozycja w Google zadowalająca, musisz zadbać o odpowiednią prezentację produktów. Najlepiej, gdy każdy z nich zostanie sfotografowany. Unikaj kopiowania zdjęć  ze stron producenta. Roboty Google nie przepadają za takimi praktykami. Twórz opisy grafik, które są unikalne i oddają to, co znajduje się na zdjęciu. Dzięki temu użytkownik dowie się, co przedstawia fotografia w momencie, gdy nie będzie ona mogła być załadowana, a roboty Google docenią Cię za unikalną treść. Pamiętaj, że nie widzą one zdjęć, a tylko ich opisy. Dlatego właśnie tak istotne jest stworzenie ciekawych opisów grafik. Pamiętaj również, by zdjęcia były dobrej jakości. Nie ma bowiem nic gorszego niż słabe zdjęcia produktów, które nie wnoszą nic do zakupów, a nawet zachęcają do ich zrobienia. Czaruj nie tylko słowem, ale i obrazem. Klienci z pewnością docenią tego typu podejście poprzez częstsze odwiedziny i większe zamówienia.

 

Produkty powiązane

Pod każdym z oglądanych produktów użytkownik powinien mieć możliwość zapoznania się z podobnymi towarami, które wybierali wcześniej inni klienci. Dzięki temu będziesz mieć okazję dodatkowo umieszczać linki do konkretnych produktów i pozytywnie wpływać na pozycję Twojego sklepu w wynikach wyszukiwania Google.

 

Ułatw zakupy

Sklep internetowy to przede wszystkim zakupy. Jeżeli są one zbyt trudne, użytkownik szybko się zniechęci i opuści Twój sklep. Musisz zadbać o to, by ścieżka zakupowa była jak najkrótsza i intuicyjna. Klient ani razu nie może zastanowić się, czy aby na pewno wszystko robi dobrze. Dyskretnie prowadź go za rękę i kieruj działaniami tak, aby doprowadzić do ostatecznego zamówienia. Informuj również swoich użytkowników o tym, jak wygląda i ile kosztuje przesyłka  oraz jaka jest polityka zwrotów i reklamacji. Klient musi poznać również wszystkie dostępne metody płatności. Nie zapomnij też o regulaminie sklepu. Musi on być przejrzysty i nie budzić żadnych wątpliwości. Transparentność w tych kwestiach jest niezwykle istotna i ma duży  wpływ na popularność e-sklepu.

 

Niech koszyk będzie widoczny

Twój klient musi mieć w każdym momencie przebywania na stronie możliwość do przejrzenia swojego koszyka i zapoznania się z tym, co do niego włożył. Zadbaj więc o to, by mógł to zrobić i uwzględnij ten element podczas projektowania ścieżki zakupów oraz UX.

 

Proponuj różnorodne metody płatności

Bardzo duży wpływ na konwersję w Twoim sklepie internetowym mają metody płatności, jakie oferujesz swoim klientom. Według zeszłorocznych badań Gemius, najpopularniejszymi metodami płatności są:

 

  • szybkie przelewy przez serwisy płatności – 60%
  • płatność gotówką przy odbiorze osobistym u kuriera – 44%
  • wysyłka za pobraniem (płatność gotówką przy odbiorze) – 42%
  • przelew tradycyjny – 38%
  • płatność gotówką przy odbiorze osobistym w sklepie – 22% (w tym wypadku kłaniają się podstawy OmniChannel retail)

 

Warto więc, aby Twój sklep oferował kilka możliwości zapłaty za zamówienie. Nie zapominaj również o nowych metodach takich jak np. BLIK. Coraz więcej użytkowników szuka tego rozwiązania, dlatego zainteresuj się wprowadzeniem go do Twojego sklepu.

 

Nagradzaj klientów

Systemy rabatowe i programy lojalnościowe to coś, co może sprawić, że klienci zostaną z Tobą bardzo długo. Nagradzaj ich punktami, które mogą zamienić na rabat, zniżkami na następne zakupy oraz akcjami, które pozwolą im na wygranie zniżki lub konkretnego produktu. Informacje o nowych programach lub akcjach rozpowszechniaj za pośrednictwem newsletterów rozsyłanych na skrzynki pocztowe klientów, którzy wyrazili chęć do tego typu kontaktu. Wysyłaj newsletter co najmniej raz w miesiącu.

 

Uwierz w moc mediów społecznościowych

Nie stworzysz w dzisiejszych czasach popularnej marki, która będzie przyciągać klientów, bez obecności w mediach społecznościowych. Musi być o Tobie głośno. Wspominaj tam, gdzie tylko możesz nazwę swojego sklepu i spraw, by klienci ją zapamiętali. Stwórz świadomy wizerunek, który będziesz konsekwentnie podtrzymywał. Pamiętaj, że użytkownicy nie szukają przeciętniaków, którzy nie znają swoich zalet. Chwal się tym, co robisz dobrze i miej kontakt ze swoimi klientami. Stwórzcie społeczność, która sobie ufa.

 

Dołącz do popularnych systemów opiniowania

Pozwól swoim klientom na wygodne wyrażanie opiniii o Twoim sklepie. Korzystaj z systemów takich jak opineo. Dzięki nim użytkownicy szybko podzielą się odczuciami dotyczącymi Twojego sklepu. Jeżeli Twoja reputacja będzie pozytywna, możesz być pewny, że pozycje same wzrosną, a niska konwersja nie będzie elementem, zaprzątającym Ci głowę.

 

Pozwól na bezpieczne zakupy

W obecnych czasach bezpieczeństwo internetowych transakcji musi być bezwzględnie zachowane, dlatego korzystaj z protokołu https i informuj o tym wszem i wobec. Niech klienci wiedzą, że mają do czynienia z profesjonalistami, którzy umieją stworzyć bezpieczny e-sklep.

 

RWD

Twój sklep, musi być responsywny. Oznacza to, że konieczne jest, aby wyświetlał się dobrze na ekranach telefonów i tabletów. Pomyśl o tym już podczas projektowania witryny. Pamiętaj, że z roku na rok udział urządzeń mobilnych w przeglądaniu Internetu jest coraz większy. Nie bagatelizuj tego trendu i stwórz sklep, który będzie wygodny w użytkowaniu, niezależnie od urządzenia, za którego pośrednictwem jest odwiedzany.

 

Jak widzisz, jest wiele elementów, na które trzeba zwrócić uwagę, by podnieść konwersję sklepu i sprawić, że będzie on na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Jeżeli zastosujesz się do naszych rad, masz bardzo dużą szansę na odniesienie sukcesu w świecie e-commerce.

Autor: Optima Media

Wróć

Zbuduj marketing swojej firmy.
Zamów bezpłatną konsultację

Adrian Tureniec
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez firmę Xelibri s.c. w celu przeprowadzenia konsultacji.
W ciągu 30 minut konsultacji omówimy Twoją sytuację oraz przedstawimy strategię pozyskiwania leadów wysokiej jakości.

Kategorie na naszym blogu

Zbuduj marketing swojej firmy.
Zamów bezpłatną konsultację

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez firmę Xelibri s.c. w celu przeprowadzenia konsultacji.
W ciągu 30 minut konsultacji omówimy Twoją sytuację oraz przedstawimy strategię pozyskiwania leadów wysokiej jakości.
Google Partner

Agencja Optima Media jest partnerem Google, Certyfikat Google Partners potwierdza najwyższą jakość świadczonych usług z zakresu marketingu internetowego.