Rok 2017 przyniósł wiele zmian w algorytmach Google oraz jeszcze więcej w prezentacji wyników wyszukiwania. Był to okres, w którym wiele z aktualizacji dotyczyło mobilności, wygody użytkowników i szybkości stron internetowych. Wiele ze zmian i trendów, które pojawiły się w roku 2017, z pewnością znajdzie kontynuację w kolejnym. Warto zastanowić się nad tym, co czeka nas w 2018 roku i jak odpowiednio przygotować swój serwis na nadchodzące zmiany. Poniżej zamieszczamy 10 punktów, które w nowym roku odgrywać będą ważną rolę podczas pozycjonowania stron.

 

1. Wersja mobilna strony internetowej

Już kilka lat temu Google zaczęło informować webmasterów o tym, że mobilność stron internetowych to wymóg, który już niedługo stanie się standardem. Wcześniej przystosowanie strony do urządzeń mobilnych rekomendowane było ze względu na wygodę użytkownika. W chwili obecnej jest to jeden z ważniejszych czynników rankingowych, który bardzo mocno wpływa na pozycje serwisu w mobilnych wynikach wyszukiwania.

Serwisy, które nie posiadają wersji mobilnej lub posiadają ją, ale jest ona źle zbudowana, będą zajmowały coraz niższe pozycje w wyszukiwarkach. Zjawisko to nasili się z pewnością w roku 2018, a jeszcze bardziej przy okazji wprowadzenia „Mobile First Index”. Przystosowanie serwisu do prawidłowego działania na urządzeniach mobilnych jest kluczowym elementem, na którym powinni się skupić wszyscy właściciele stron.

 

2. Mobile First Index

Mobile First Index (tzw. Mobilny Indeks Wyszukiwania) to nowość, która miała zostać wprowadzona początkiem roku 2016. Następnie jej wprowadzenie przełożone zostało na 2017 rok, a później raz jeszcze na końcówkę roku 2018. Głównym założeniem tej aktualizacji jest pierwszeństwo indeksowania mobilnych wersji stron internetowych, przy czym, na dalszy plan spychane są ich komputerowe odpowiedniki. Google bardzo mocno przez to daje do zrozumienia, że mobilność to kierunek, w którym powinniśmy zmierzać. Zmiana ta niesie największe zagrożenie dla serwisów, które nie posiadają wersji mobilnej oraz dla tych, które posiadają dedykowaną wersję strony mobilnej (np. "www.m.domena.pl") różniącą się pod względem treści od wersji komputerowej.

Właściciele stron z dedykowanymi wersjami mobilnymi, muszą zadbać o to, aby wersja na urządzenia mobilne nie odbiegała znacząco pod względem zawartości od tej na komputery. W przeciwnym wypadku muszą liczyć się ze sporymi spadkami pozycji.

 

3. Schema.org i oznaczanie danych dla Google

Pod koniec roku 2017 rozpoczęto aktualizację algorytmu Google, która zakończy się najprawdopodobniej w połowie stycznia 2018. W chwili obecnej największe zmiany w pozycjach zanotowały strony, które nie posiadały wersji mobilnych serwisu lub wdrożonych znaczników schema.org.

Znaczniki Schema, to dodatkowe oznaczenia w kodzie źródłowym serwisu, które pozwalają m.in. na wygenerowanie w wynikach wyszukiwania elementów takich jak: gwiazdki ocen, informacje o dostępności towaru czy informacje o jego cenie. Oprócz aspektów wizualnych wprowadzenia znaczników schema, które zwiększają atrakcyjność strony w wynikach wyszukiwania, elementy te mają konkretne zastosowanie dla Google. Ich odpowiednie wykorzystanie w serwisie pozwala robotom wyszukiwarek na lepsze interpretowanie zawartości oraz typu danych, które są przetwarzane na stronie. Mówiąc prościej, z wykorzystaniem odpowiednich „znaczników” możemy jasno zaznaczyć, że dany fragment tekstu jest numerem telefonu, adresem naszej firmy czy ilością opinii o produkcie.

Jest to już druga aktualizacja, która wpływa pozytywnie na zwiększenie widoczności stron, które stosują oznaczenia danych. Wydaje się, że w roku 2018 rola oznaczeń schema.org wzrośnie jeszcze bardziej, dlatego warto w miarę możliwości wdrożyć je na swojej stronie internetowej.

 

4. User Experience: wygoda i zaangażowanie użytkowników

Coraz bardziej zauważalne jest, że wygoda i zaangażowanie użytkownika w serwisie internetowym odgrywa coraz większą rolę w pozycjonowaniu stron internetowych. Okazuje się, że jednym z czynników rankingowych jest czas spędzony przez użytkownika na stronie. Strony charakteryzujące się dużym współczynnikiem szybkich wyjść ze strony będą tracić swoją widoczność w Google. Dlatego rok 2018 to czas, w którym SEO jeszcze mocniej połączy się z UX. Oprócz zwiększania ruchu na stronie, koniecznie trzeba zadbać o odpowiednią architekturę informacji, stworzenie wartościowych treści oraz przede wszystkim o to, aby użytkownik szybko i wygodnie znalazł na stronie to, czego na niej szuka.

 

5. Wyszukiwanie głosem

Według statystyk udostępnionych przez Google, około 20% wszystkich wyszukań, stanowią wyszukania głosowe. Wzrost popularności tej formy wyszukiwania ma z pewnością wiele wspólnego ze wzrostem ilości użytkowników mobilnych. Wyszukiwanie głosowe jest szybkie, łatwe i wygodne. Można przypuszczać, że popularność tej formy wyszukiwania będzie stale rosła. Użytkownicy, którzy wyszukują głosem wprowadzają dużo dłuższe zapytania do wyszukiwarki. Wzrost popularności tego typu zapytań będzie wymagać od SEOwców jeszcze większej kreatywności podczas tworzenia treści, dopasowywania wyników wyszukań do rodzajów zapytań i nasycania stron odpowiednimi słowami kluczowymi.

 

6. Video marketing

W roku 2017 serwis YouTube znajdował się w TOP3 najczęściej odwiedzanych stron internetowych na świecie. Materiały wideo i wszystkie inne formy multimedialnej komunikacji stają się niezwykle popularne, a użytkownicy sieci spędzają coraz więcej czasu na ich przeglądaniu. Analitycy internetowi są zgodni co do tego, że wideo znacznie bardziej angażuje użytkowników niż treści w postaci czystego tekstu, przez co odbiorcy spędzają na stronie więcej czasu. Dlatego warto tworzyć i umieszczać filmy na swojej stronie internetowej i kanale na YouTube.

 

7. Content marketing

Tworzenie dobrej i wartościowej treści będzie nadal kluczowym elementem pozycjonowania w roku 2018. W nowym roku warto zwrócić uwagę na „Topical Authority” czyli to, jak dużo powiązanych fraz występuje w obrębie całego serwisu, a nie tylko jednego konkretnego artykułu.

Okazuje się, że Google premiuje serwisy, które nie wyczerpują danego tematu w jednym artykule, ale poświęcają jednemu zagadnieniu kilka wpisów. Należy kierować się tutaj zasadą 1 temat (1 główne słowo kluczowe) -> 1 Landing Page. Dobrym zwyczajem będzie tworzenie nie jednego konkretnego artykułu, który w całości opisze dany temat, ale zaplanowanie całego cyklu wpisów. Więcej szczegółowych tekstów, które opiszą dane zagadnienia, pozwoli na stworzenie tzw. „chmury słów kluczowych”, po której porusza się Google. Algorytmy Google analizują nie tylko jeden konkretny temat (jedną stronę), ale również wszystkie pozostałe treści dostępne na danej stronie internetowej. Tworzenie dużej ilości treści w obrębie swojej strony internetowej zwiększa jej jakość i „autorytet”, co przyczynia się do zwiększenia widoczności na wiele słów kluczowych.

Dobra i jakościowa treść oprócz walorów związanych z ocenianiem strony przez roboty, z pewnością wpłynie również bardzo pozytywnie na odbiór strony przez użytkowników. Im więcej informacji zamieścimy na stronie, im lepiej wyczerpiemy dany temat, tym chętniej odbiorca zostanie na naszej stronie dłużej i wróci do niej w przyszłości, aby odnaleźć kolejne interesujące go informacje. Ponadto, dobrze pozycjonująca się strona powinna zawierać zróżnicowane teksty - zarówno artykuły eksperckie, recenzje, testy, Q&A, itp., tak aby była dla użytkownika ciekawa i pomocna. Warto postawić także na wysokiej jakości artykuły, sformułowane w poprawny sposób pod względem językowym i opatrzone ciekawymi zdjęciami bądź grafikami, a nieco odejść od słabej jakości artykułów zapleczowych, po których łatwo poznać, że nie są pisane dla ludzi, tylko dla robotów :).

 

8. Lokalne wyniki wyszukiwania

Wraz ze wzrostem popularności urządzeń mobilnych oraz powszechnym do nich dostępem, coraz bardziej istotne są lokalne wyniki wyszukiwania. Pozycjonowanie lokalne wymaga zupełnie innego, można powiedzieć, indywidualnego podejścia. Trzeba się zastanowić w jakim miejscu chcemy pozycjonować daną stronę i na jakie frazy. Wtedy trzeba podjąć konkretne działania, tj.: tworzenie treści w lokalnych serwisach internetowych i pozyskiwanie stamtąd linków, odpowiadanie na lokalne zapotrzebowania i trendy.

Ponadto, wprowadzenie programu lokalnych przewodników generuje duży przypływ zdjęć, opinii i treści (w tym pytań i odpowiedzi) w mapach Google. Treści te odgrywają coraz większe znaczenie w ustalaniu lokalnych wyników wyszukiwania. Łącząc treści, opinie, geolokalizację, mobilność, wyszukiwanie głosowe i sztuczną inteligencję Google - lokalne wyniki wyszukiwania mogą stać się w 2018 bardzo skomplikowanym zagadnieniem, w którym pozycjonowanie będzie ważne, ale i coraz trudniejsze.

 

9. Link building #2018

W nowym roku nie może zabraknąć oczywiście dobrego i skutecznego link buildingu. Musimy pamiętać, że ani dobre treści, ani użyteczność i mobilność serwisu, nie przyniesie konkretnych efektów, jeśli nie zostanie dla niego zaplanowana odpowiednia kampania pozyskiwania linków. Pomimo że Google coraz bardziej osłabia znacznie linków jako czynnika rankingowego, to nadal są one kluczowe dla budowania widoczności i pozycji strony internetowej. W 2018 podobnie jak w roku poprzednim, ważna będzie jakość, a nie ilość - nadal ważne będzie pozyskiwanie dobrych linków, które będą służyć SEO przez długi czas. Z pewnością na znaczeniu zyskają artykuły sponsorowane i inne wartościowe formy pozyskiwania linków.

 

10. Odpowiednia optymalizacja serwisu

W związku z coraz większą ilością technologii i innych czynników zewnętrznych, które wpływają na pozycjonowanie stron internetowych, skuteczna optymalizacja serwisu jest podstawą do rozpoczęcia jakichkolwiek prac związanych z pozycjonowaniem. Konieczna jest odpowiednia optymalizacja podstawowych elementów takich jak tytuły i opisy wszystkich podstron serwisu. Oprócz tego, należy zadbać o odpowiednią dostępność serwisu dla robotów wyszukiwarek, brak zdublowanych treści, poprawne wdrożenie HTTPS, dbanie o szybkość działania strony oraz brak błędów 404 i 5xx. Coraz mocniej na znaczeniu zyskuje również analizowanie logów serwera i sprawdzania z ich wykorzystaniem zachowań robotów wyszukiwarek na stronie internetowej. Dobra i skuteczne optymalizacja serwisu internetowego wymaga coraz większych zasobów i coraz więcej wiedzy, ale jest niezbędna dla pozycjonowania.

 

Podsumowując

Rok 2018 będzie czasem, w którym jakość treści i linków oraz wygoda w użytkowaniu serwisu będą kluczowymi aspektami nad którymi pracować będą właściciele stron internetowych i pozycjonerzy.

Pozycjonowanie po raz kolejny ewoluuje, jeszcze bardziej wchłaniając kolejne dziedziny informatyki i marketingu.

Autor: Optima Media

Wróć

Zbuduj marketing swojej firmy.
Zamów bezpłatną konsultację

Adrian Tureniec
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez firmę Xelibri s.c. w celu przeprowadzenia konsultacji.
W ciągu 30 minut konsultacji omówimy Twoją sytuację oraz przedstawimy strategię pozyskiwania leadów wysokiej jakości.

Kategorie na naszym blogu

Zbuduj marketing swojej firmy.
Zamów bezpłatną konsultację

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez firmę Xelibri s.c. w celu przeprowadzenia konsultacji.
W ciągu 30 minut konsultacji omówimy Twoją sytuację oraz przedstawimy strategię pozyskiwania leadów wysokiej jakości.
Google Partner

Agencja Optima Media jest partnerem Google, Certyfikat Google Partners potwierdza najwyższą jakość świadczonych usług z zakresu marketingu internetowego.