Trendy w SEO 2024, czyli co i jak robić, by wyświetlać się na najwyższych pozycjach w Google?

Czeka nas kolejny rok wyzwań. Wyzwań wymagających, ale ciekawych oraz inspirujących. Takich, które choć korzystają z dobrodziejstw sztucznej inteligencji, to na pierwszym miejscu stawiają człowieka. I w tym miejscu musisz wiedzieć jedno -bycie na bieżąco z tymi zmianami sprawi, że Twoja strona ma szanse wyświetlać się na wyższych pozycjach. I zgarniać dla siebie ruch konkurencji!

Trendy w SEO 2024 – przegląd najważniejszych informacji

Zacznijmy od konkretów, czyli listy najważniejszych trendów SEO w 2024 roku. Będzie krótko, ale treściwie. 

Zgodnie z zapowiedziami w 2024 roku w SEO istotne będą:

  1. Zmiany związane z Search Generative Experience.
  2. Masowo generowane treści AI.
  3. Parasite SEO.
  4. Inne wyszukiwarki niż Google. 
  5. Helpful Content Update i zasada E-E-A-T.
  6. Search intent.

Czy to wszystko? Na pewno nie. Na tych 6 elementów warto jednak zwrócić szczególną uwagę. 

Szerokie wprowadzenie Search Generative Experience

Panoszy się to AI niemiłosiernie! A skoro tak, to testowane obecnie zagranicą SGE może w końcu dotrzeć także do Polski. Daty wciąż nie znamy, choć wielu specjalistów spekuluje, że może to wydarzyć się w maju… Jak będzie? Zobaczymy. 

Search Generative Experience to określenie odpowiedzi generowanych przez model językowy i wyświetlanych na górze wyników wyszukiwania Google – bez konieczności wchodzenia w jakikolwiek link. 

Źródło: searchengineland.com

ak widać na powyższym przykładzie, tak zaprezentowana odpowiedź sprawi, że wiele osób nie odczuje potrzeby szukania dalej. Efekt? CTR (czyli współczynnik klikalności) nawet z najwyższych pozycji wyraźnie spadnie. SGE na pewno jest więc całkiem użytecznym rozwiązaniem dla osób korzystających z wyszukiwarki. Dla marek oraz specjalistów SEO może jednak, przynajmniej na początku, być prawdziwą zmorą i dużą przeszkodą w dowożeniu wyników. 

Pozostaje jednak wierzyć, że użytkownicy będą bardziej dociekliwi i nawet po zapoznaniu się z odpowiedzią w SGE zechcą zdobyć więcej szczegółowych informacji. Tym razem już na stronie internetowej. 

Jakość i ilość z treściami AI

Z dzisiejszej perspektywy można powiedzieć, że zeszły rok niejako „zaskoczył” nas skalą rozwiązań AI. Wbrew pozorom nie byliśmy do tego najlepiej przygotowani. Efekt? Długi czas aklimatyzacji. 

Rok 2024 pod tym względem już teraz wygląda zupełnie inaczej. A będzie tylko lepiej, ponieważ sztuczna inteligencja i rozwiązania AI to bardzo mocny trend w SEO. Masowe generowanie treści z wykorzystaniem np. chatu GPT, wdrażanie kolejnych narzędzi itp. Robimy wszystko, by zyskać przewagę konkurencyjną. 

ALE… w tym miejscu warto przytoczyć ważną myśl, która wybrzmiała m.in. podczas tegorocznej edycji konferencji „Kulturalnie o SEO”: Chat GPT to nie wszystko

Ważne!

Chat GPT, zwłaszcza wykorzystywany w pojedynkę, nie stanowi żadnej przewagi konkurencyjnej. Po pierwsze z powodu właściwych mu halucynacji, czyli fałszywych informacji (sfabrykowanych przez chat GPT) podawanych jako prawdziwe. Halucynacje są wynikiem na przykład tego, że model językowy nie zrozumiał zadanego pytania lub błędnie je zinterpretował. Może to mieć ogromne konsekwencje – zwłaszcza w branżach z kategorii Your Money, Your life. Po drugie natomiast ma on obecnie wiedzę z kwietnia 2023 roku. Właśnie dlatego, jeśli chcesz osiągać lepsze wyniki, musisz wyposażyć chat GPT w personalizowane, dużo bardziej rzetelne dane. 

Nie ma oczywiście nic złego w tworzeniu treści ze wsparciem AI. Pamiętaj tylko, żeby od samego początku robić to z głową. Przykładowo publikowanie setek artykułów w jednym momencie nie poprawi Twoich wyników. Za to na pewno zwróci uwagę robotów Google’a i narazi Twój serwis na różne konsekwencje. Chociażby utratę dotychczasowych pozycji w wynikach wyszukiwania. 

Właśnie dlatego w tym roku trend w SEO związany z AI bardziej niż na ilość stawia na ilość połączoną z jakością. Google w swoich dokumentacjach precyzuje, że pod słowem jakość kryje się coś tak oczywistego jak… sygnały ludzkie. Możemy rozumieć pod nimi nie tylko fakt, że człowiek odwiedza daną stronę, ale także człowiek bierze czynny udział w tworzeniu treści (czyli póki co AI JESZCZE nie zabiera ludziom pracy! :D). 

Parasite SEO

W różnych opracowaniach trendów SEO na 2024 oraz w licznych wypowiedziach ekspertów z Polski oraz ze świata pojawiają się informacje związane z Parasite SEO. Technika ta dotyczy budowania linków oraz ściągania ruchu na stronę. 

Parasite SEO – jedna z technik linkbuildingu. Polega ona na wykorzystaniu autorytetu dużych platform internetowych do promocji własnych treści. W dużym uproszczeniu chodzi więc o „pasożytowanie” na mocy istniejących już witryn.

Spam Update z marca 2024 może tu jednak nieco namieszać i wymusić na seowcach dużo ostrożniejsze działanie. 

Wyjście poza wyszukiwarkę Google

Nie da się ukryć, że Google od lat jest absolutnym panem i władcą w temacie SEO. W 2022 roku wyszukiwarka ta miała aż 92% udziału w rynku wyszukiwarek. Dwa lata później przewiduje się, że coraz więcej zapytań użytkowników może odbywać się poza wyszukiwarką Google, np. na YouTube czy w mediach społecznościowych. Takie serwisy jak TikTok zdecydowanie bardziej przekonują młodsze pokolenie. I warto wziąć to pod uwagę. W końcu zadaniem tak seowców, jak marketerów jest prowadzenie działań dokładnie w tych miejscach, w których pojawiają się potencjalni klienci. 

Gdzie Internauci szukają odpowiedzi na pytania?

Google
Youtube
TikTok
Pinterest

Na moc tego trendu SEO wskazują same działania Google’a, który w widoczny sposób dostosowuje się do zachodzących zmian. Wystarczy spojrzeć np. na wdrażanie snippetów SGE czy testowanie treści wideo oraz obrazów w wynikach wyszukiwania. 

Helpful Content Update i zasada E-E-A-T

Merytoryczność i konwersacyjność treści contentowych nikogo już nie zaskakuje. Nie od dziś wiadomo, że misją Google jest porządkowanie treści wyświetlanych w wynikach wyszukiwania i jak najlepsze dopasowywanie ich do intencji użytkowników. 

Nikogo więc nie dziwią także kolejne zmiany związane z dbałością o jak najwyższą jakość publikowanych treści. Silnym trendem w 2024 roku jest więc przestrzeganie zasady E-E-A-T. Oznacza to postępowanie zgodnie z:

E – ang. Experience – doświadczeniem,
E – ang. Expertise – wiedzą, 
A – ang. Authoritativeness – wiarygodnością, 
T – ang. Trust – zaufaniem. 

Jak się pewnie domyślasz, rozbudowanie tej zasady o dodatkowe „E” wynika m.in. z szerzących się na ogromną skalę treści AI. Google nie mówi, że takie teksty są złe. Mówi za to – dość zresztą wyraźnie – że teksty oparte na doświadczeniu, wiedzy i wiarygodnym autorytecie są, cóż, lepsze. To dodatkowe „E” odpowiadające za doświadczenie może decydować o Twoim być albo nie być w rankingu Google w 2024 roku. 

Wniosek wydaje się więc prosty. Dobry, godny zaufania, merytoryczny i (współ)tworzony przez ekspertów content będzie na wagę złota. 

Search intent, czyli intencje użytkownika

Po raz kolejny trudno mówić o nowości. Jednak search intent, czyli intencja użytkownika, to niezaprzeczalnie bardzo silny trend w SEO. 

Chodzi tu przede wszystkim o to, by tworzyć treści jak najlepiej odpowiadające nie na samą frazę kluczową, ale na stojącą za tą frazą potrzebą. Jako seowiec czy twórca treści musisz więc zadać sobie pytanie, jakiej odpowiedzi oczekuje Twój odbiorca, gdy wpisuje w okno wyszukiwarki konkretne zapytanie. 

Przykład? Jeśli ktoś wpisuje pytanie „jak zmienić olej w samochodzie”, to nie potrzebuje, by tekst tłumaczył mu, czym jest samochód. Niby oczywiste, ale… dużo zmienia w dotychczasowym procesie projektowania treści. Spójrz nawet na ten tekst. Jeśli wpisana przez Ciebie fraza brzmiała „trendy SEO w 2024 r.”, to oczywiste jest, że przede wszystkim chcesz dowiedzieć się, jakie te trendy są. Właśnie dlatego jeden z pierwszych akapitów zbiorczo odpowiada na to pytanie. Dopiero później – jeśli poczujesz taką potrzebę – możesz przejść dalej i zapoznać się z opisami każdego z wymienionych trendów SEO. Taka konstrukcja tekstu sprawia, że czytelnik prawdopodobnie spędzi na konkretnej stronie więcej czasu. To z kolei jest dla Google’a sygnał, że treść odpowiedziała na jego potrzeby. Efekt? Rosnące pozycje w wyszukiwarce! 

Przeczytaj także: Czym jest intencja wyszukiwania (search intent)? - Obszerny poradnik

Google News i Google Discover

Przez wiele lat SEO było działaniem wyłącznie długofalowym, a na efekty przychodziło nam czekać co najmniej kilka tygodni czy nawet miesięcy. Trendy SEO w 2024 nieco zmieniają tę perspektywę. Albo przynajmniej ją rozszerzają.

Pozycjonowanie ma swój coraz większy udział w działaniach tu i teraz. Wszystko za sprawą takich wynalazków jak Google News i Google Discover. Nie są to oczywiście tegoroczne nowości. Ale w tym roku mogą one zdecydowanie zyskać na znaczeniu. A skoro tak – potrzebujesz się nimi zainteresować. Już teraz robią to np. liczne wydawnictwa internetowe.

W tej sytuacji potrzebujesz pamiętać, że Google Discover, funkcja działająca na telefonach oraz tabletach, nie opiera się na tym, co wpiszemy w okno wyszukiwania. Tutaj królują spersonalizowane treści wyświetlane na podstawie aktywności konkretnej osoby. Przykład? Jeśli szukasz ostatnio informacji nt. biletów na tegoroczną Ligę Narodów, to dość szybko Twój feed w Google Discover wypełni się informacjami związanymi ze światem siatkówki. Wyświetlane informacje opierają się m.in. na

  • wyszukiwaniach z urządzeń mobilnych, 
  • historii lokalizacji, 
  • przeglądanych tematach,
  • nowinkach i modnych obecnie zagadnieniach. 

Co jeszcze będzie ważne w SEO w 2024 roku?

Mogłoby się wydawać, że to już wszystko. Ale jest nieco inaczej. SEO – jak pewnie wiesz – to dość złożony proces. Z roku na rok obejmuje on coraz więcej elementów, na które trzeba zwracać uwagę. Nawet wtedy, gdy nie są one „oficjalnie” uznawane za najważniejsze trendy. 

Właśnie dlatego niżej znajdziesz listę rzeczy, które mogą wpłynąć na Twoją codzienną pracę. Obserwuj zmiany, czytaj case studies i sprawdzaj, co sprawdzi się w Twoim biznesie lub na Twojej stronie www. 

  1. SXO, czyli połączenie SEO z doświadczeniami użytkownika
    Search Experience Optimization to przede wszystkim czytelny i przyjazny interfejs, responsywność, szybkie ładowanie strony oraz przydatna treść. Niby oczywiste, ale wciąż zdarza się o tym zapominać. 
  2. SEO dla wideo
    Skoro Google priorytetyzuje treści tego typu (także te wertykalne!), to koniecznością jest zgłębienie tematu, aby dać sobie szansę na dotarcie do nowych odbiorców. Testuj więc integrowanie wideo z frazami kluczowymi, transkrypcje oraz meta dane w filmach. Wszystko to może przełożyć się na lepszą widoczność w wyszukiwarce. 
  3. Lokalne SEO
    Zarządzanie profilami w Google Moja Firma, zdobywanie linków zewnętrznych czy treści związane z lokalnymi wydarzeniami – to tylko kilka przykładowych rozwiązań. Jest tego więcej. I choć nie warto robić wszystkiego, to na pewno warto wiedzieć, co jest możliwe. 

Przeczytaj także: Pozycjonowanie lokalne – czym jest i co Ci da?

Co oznaczają dla Ciebie konkretne trendy królujące w SEO w 2024 roku?

Skoro wiesz już, co w SEO piszczy, to czas zastanowić się, jak te trendy przełożyć na konkretne działania i zadania. Ostateczna decyzja należy oczywiście do Ciebie, ale mamy kilka propozycji do rozważenia lub wdrożenia. 

Pamiętaj tylko, żeby wszystko dokładnie przemyśleć. Nie warto też robić wszystkiego jednocześnie. Ustal priorytety i dopiero wtedy działaj.

Trendy w SEO 2024 mogą przełożyć się przykładowo na takie działania oraz projekty:

  • automatyzacja procesu tworzenia tekstów – np. z pomocą generatorów treści AI,
  • planowanie content planu na podstawie wyników w SERP-ach, 
  • tworzenie treści na podstawie fraz long-tail oraz wyszukiwania głosowego,
  • wdrożenie zasad marketingu konwersacyjnego do publikowanych treści, 
  • współprace contentowe z ekspertami z danej branży, 
  • pisanie treści powiązanych ze sobą tematycznie,
  • zdobywanie godnych zaufania linków zewnętrznych, 
  • optymalizacja treści pod kątem wyszukiwani mobilnych.

Bardzo istotne wydaje się też działanie nie pod dyktando algorytmów, ale ludzi. Jak by nie było to właśnie oni mają odwiedzić daną stronę www i korzystać na publikowanych tam treściach.  Także używaj AI, automatyzuj procesy i usprawniaj swoją codzienną pracę. Po prostu rób to z głową. Tak żeby przy okazji następnej aktualizacji Google nie stracić wypracowanych pozycji!
 

Wróć

Zbuduj marketing swojej firmy.
Zamów bezpłatną konsultację

Adrian Tureniec
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez firmę Xelibri s.c. w celu przeprowadzenia konsultacji.
W ciągu 30 minut konsultacji omówimy Twoją sytuację oraz przedstawimy strategię pozyskiwania leadów wysokiej jakości.

Kategorie na naszym blogu

Zbuduj marketing swojej firmy.
Zamów bezpłatną konsultację

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez firmę Xelibri s.c. w celu przeprowadzenia konsultacji.
W ciągu 30 minut konsultacji omówimy Twoją sytuację oraz przedstawimy strategię pozyskiwania leadów wysokiej jakości.
Google Partner

Agencja Optima Media jest partnerem Google, Certyfikat Google Partners potwierdza najwyższą jakość świadczonych usług z zakresu marketingu internetowego.