Pozycjonowanie lokalne (z ang. local SEO) to działania, które mają za zadanie zwiększenie widoczności strony www klienta oraz wpisu jego firmy w mapach Google. Chodzi tutaj oczywiście o zwiększenie widoczności dla zapytań związanych z lokalizacją, w której świadczy on swoje usługi.

Dlaczego pozycjonowanie lokalne jest tak ważne?

Ostatnie lata to coraz większa personalizacja i regionalizacja wyników wyszukiwania. Algorytmy odpowiedzialne za lokalne SEO mają za zadanie analizowanie wyszukiwanego słowa, sprawdzenie czy jest to fraza związana z wyszukiwaniem lokalnym, a następnie wyświetlenie najbardziej trafnych, zregionalizowanych wyników wyszukiwania.

W dużym uproszczeniu oznacza to, że osoba wyszukująca z Krakowa frazę “mechanik samochodowy” dostanie w wynikach wyszukiwania warsztaty z Krakowa, będąc w Warszawie, analogicznie warsztaty z Warszawy.

Regionalizacja wyników wyszukiwania pozwala na nieco bardziej efektywniejsze prezentowanie użytkownikom tego, co może im się faktycznie przydać. Będąc w Gdańsku i wyszukując mechanika, nikt nie chciałby dostać warsztatów z Krakowa. Tego typu rozwiązanie ma swoje zalety (szczególnie dla użytkowników wyszukiwarki) oraz wady (przede wszystkim dla lokalnych firm, które nie robią SEO).

Ignorując lokalne SEO, nie optymalizując odpowiednio strony i nie dbając o obecność w mapach Google - serwis może być niepowiązany z daną lokalizacją, a co za tym idzie niewidoczny w lokalnych wynikach wyszukiwania. Zakładając, że dana firma świadczy np. usługę naprawy samochodów w swoim warsztacie, możliwe jest, że utraci wielu potencjalnych klientów.

Jak działa regionalizacja wyników?

W przypadku lokalnych wyników wyszukiwania mamy do czynienia z dwoma przypadkami regionalizacji słów kluczowych. Oba z nich zakładają pokazywanie użytkownikowi lokalnych firm w mapach Google oraz stron firm, których usługi przypisane zostały do miasta, z którego nastąpiło wyszukanie.

1. Regionalizacja ogólnego słowa kluczowego

W pierwszym przypadku chodzi o ogólne słowo kluczowe, jak np. “fryzjer”, które zostało sklasyfikowane jako słowo regionalne. W tym wypadku Google uznało, że dla tego bardzo ogólnego słowa kluczowego, dobrym rozwiązaniem będzie pokazać regionalne wyniki wyszukiwania. Wynika to z tego, że zregionalizowane wyniki wyszukiwania będą tutaj bardziej przydatne dla użytkowników.

Wyniki wyszukiwania różnią się w tu w zależności od lokalizacji, z której nastąpiło wyszukanie. Osoba wyszukująca frazę „fryzjer” w Warszawie dostanie mapy oraz strony, które przyporządkowane zostały tej konkretnej lokalizacji:

Gdy wyszuka tą samą frazę z Krakowa, Google zaprezentuje wyniki dot. Krakowa:

"Fryzjer" – lokalne wyniki wyszukiwania z Krakowa

2. Regionalizacja słowa kluczowego z lokalizacją

Drugi przypadek dotyczy bardziej precyzyjnych wyszukań, zawierających dodatkowo miasto lub dzielnicę, jak np.: „fryzjer Warszawa”:

"Fryzjer Warszawa" - lokalne wyniki wyszukiwania z Warszawy

"Fryzjer Kraków" - lokalne wyniki wyszukiwania z Krakowa

W tym wypadku, Google zaprezentuje również oddzielne wyniki wyszukiwania dla konkretnych dzielnic:

"Fryzjer Ursynów" - lokalne wyniki wyszukiwania z Warszawy, dla dzielnicy Ursynów

Jak można zauważyć, dla tych konkretnych „zregionalizowanych” słów kluczowych w wynikach wyszukiwania zawsze pojawiają się mapy Google. A ponadto w naturalnych wynikach wyszukiwania Google wyświetla tylko i wyłącznie lokalne firmy, które posiadają fizyczne punkty w danym mieście czy dzielnicy.

Dla kogo jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne jest niezwykle istotne dla firm, które sprzedają towary lub świadczą swoje usługi lokalnie (w konkretnym miejscu). Chodzi tutaj m.in. o warsztaty samochodowe, restauracje, salony fryzjerskie, pizzerie, prywatne przedszkola, siłownie itp.

Dla tego typu firm, w większość powiązanych z nimi fraz, Google będzie prezentowało regionalne (lokalne) wyniki wyszukiwania.

Podstawowe zasady pozycjonowania lokalnego

Planując rozpoczęcie działań, które mają mieć na celu zwiększenie widoczność firmy w lokalnych wynikach wyszukiwania, konieczne jest podjęcie odpowiednich działań w kwestii optymalizacji strony www, odpowiedniego linkowania domeny oraz utworzenie zoptymalizowanego wpisu firmy w Google Maps.

Działania w mapach Google

Utworzenie wpisu w mapach Google jest obowiązkowym działaniem, które należy podjąć przy pozycjonowaniu lokalnym.

W chwili obecnej ponad 50% zapytań w wyszukiwarkach pochodzi z urządzeń mobilnych. Mapy Google prezentowane są bardzo często bezpośrednio nad wynikami stron www. W przypadku urządzeń mobilnych, konieczne jest przewinięcie 2 pełnych ekranów urządzenia, aby zobaczyć naturalne wyniki wyszukiwania:

Pierwszy ekran – same reklamy

Drugi  ekran – reklamy i boks map

Trzeci ekran – boks map i naturalne wyniki wyszukiwania

Utworzenie wpisu w Mapach Google, jego optymalizacja i późniejsze działania pozycjonerskie pozwolą firmie na zaistnieje w 3-paku map Google oraz pozyskanie nowych klientów, którzy wykorzystają mapy w celu dotarcia do lokalu czy odwiedzenia strony internetowej firmy.

Działania on-site na firmowej stronie www

Działania on-site na stronie www to nic innego jak jej optymalizacja. Oprócz map, o których pisaliśmy wyżej, należy zadbać również o wyniki lokalne, które prezentują strony www. Podwaliną lokalnego pozycjonowania stron internetowych, jest ich optymalizacja pod kątem technicznym (tzw. techniczne SEO), ale również odpowiednie nasycenie treściami i słowami kluczowymi (w tym przede wszystkim miastem, które nas interesuje).

Działania off-site, czyli linkowanie

Ostatnim, ale równie ważnym krokiem w pozycjonowaniu lokalnym jest odpowiednie linkowanie strony WWW oraz tworzenie wzmianek o firmie w sieci. Chcąc zwiększyć pozycję domeny w wynikach wyszukiwania oraz zadbać o lepszą widoczność punktu w Google Maps, konieczne jest zaplanowanie odpowiedniego link buildingu dla serwisu. Musi on uwzględniać pozyskiwanie tematycznych oraz regionalnych linków, dodatkowo przewidzieć wzmianki o firmie, które będą miały wpływ na pozycje wpisu firmy w mapach Google.

Podsumowując

Pozycjonowanie lokalne różni się nieco od standardowego, istnieje tutaj dużo większy nacisk działania powiązujące stronę firmową z daną lokalizacją oraz na SEO w mapach Google. Chcąc pozycjonować się lokalnie, koniecznie należy zadbać o wpis swojej firmy w mapach, odpowiedni link building i optymalizację strony www pod kątem regionalnych wyników wyszukiwania. Wymaga to odpowiedniej wiedzy i działań.

 

Autor: Optima Media

Wróć

Zbuduj marketing swojej firmy.
Zamów bezpłatną konsultację

Adrian Tureniec
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez firmę Xelibri s.c. w celu przeprowadzenia konsultacji.
W ciągu 30 minut konsultacji omówimy Twoją sytuację oraz przedstawimy strategię pozyskiwania leadów wysokiej jakości.

Kategorie na naszym blogu

Zbuduj marketing swojej firmy.
Zamów bezpłatną konsultację

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez firmę Xelibri s.c. w celu przeprowadzenia konsultacji.
W ciągu 30 minut konsultacji omówimy Twoją sytuację oraz przedstawimy strategię pozyskiwania leadów wysokiej jakości.
Google Partner

Agencja Optima Media jest partnerem Google, Certyfikat Google Partners potwierdza najwyższą jakość świadczonych usług z zakresu marketingu internetowego.