Pozycjonowanie lokalne (z ang. local SEO) to działania, które mają za zadanie zwiększenie widoczności strony www klienta oraz wpisu jego firmy w mapach Google. Chodzi tutaj oczywiście o zwiększenie widoczności dla zapytań związanych z lokalizacją, w której świadczy on swoje usługi.
Dlaczego pozycjonowanie lokalne jest tak ważne?
Ostatnie lata to coraz większa personalizacja i regionalizacja wyników wyszukiwania. Algorytmy odpowiedzialne za lokalne SEO mają za zadanie analizowanie wyszukiwanego słowa, sprawdzenie czy jest to fraza związana z wyszukiwaniem lokalnym, a następnie wyświetlenie najbardziej trafnych, zregionalizowanych wyników wyszukiwania.
W dużym uproszczeniu oznacza to, że osoba wyszukująca z Krakowa frazę “mechanik samochodowy” dostanie w wynikach wyszukiwania warsztaty z Krakowa, będąc w Warszawie, analogicznie warsztaty z Warszawy.
Regionalizacja wyników wyszukiwania pozwala na nieco bardziej efektywniejsze prezentowanie użytkownikom tego, co może im się faktycznie przydać. Będąc w Gdańsku i wyszukując mechanika, nikt nie chciałby dostać warsztatów z Krakowa. Tego typu rozwiązanie ma swoje zalety (szczególnie dla użytkowników wyszukiwarki) oraz wady (przede wszystkim dla lokalnych firm, które nie robią SEO).
Ignorując lokalne SEO, nie optymalizując odpowiednio strony i nie dbając o obecność w mapach Google - serwis może być niepowiązany z daną lokalizacją, a co za tym idzie niewidoczny w lokalnych wynikach wyszukiwania. Zakładając, że dana firma świadczy np. usługę naprawy samochodów w swoim warsztacie, możliwe jest, że utraci wielu potencjalnych klientów.
Jak działa regionalizacja wyników?
W przypadku lokalnych wyników wyszukiwania mamy do czynienia z dwoma przypadkami regionalizacji słów kluczowych. Oba z nich zakładają pokazywanie użytkownikowi lokalnych firm w mapach Google oraz stron firm, których usługi przypisane zostały do miasta, z którego nastąpiło wyszukanie.
1. Regionalizacja ogólnego słowa kluczowego
W pierwszym przypadku chodzi o ogólne słowo kluczowe, jak np. “fryzjer”, które zostało sklasyfikowane jako słowo regionalne. W tym wypadku Google uznało, że dla tego bardzo ogólnego słowa kluczowego, dobrym rozwiązaniem będzie pokazać regionalne wyniki wyszukiwania. Wynika to z tego, że zregionalizowane wyniki wyszukiwania będą tutaj bardziej przydatne dla użytkowników.
Wyniki wyszukiwania różnią się w tu w zależności od lokalizacji, z której nastąpiło wyszukanie. Osoba wyszukująca frazę „fryzjer” w Warszawie dostanie mapy oraz strony, które przyporządkowane zostały tej konkretnej lokalizacji:
Gdy wyszuka tą samą frazę z Krakowa, Google zaprezentuje wyniki dot. Krakowa:
"Fryzjer" – lokalne wyniki wyszukiwania z Krakowa
2. Regionalizacja słowa kluczowego z lokalizacją
Drugi przypadek dotyczy bardziej precyzyjnych wyszukań, zawierających dodatkowo miasto lub dzielnicę, jak np.: „fryzjer Warszawa”:
"Fryzjer Warszawa" - lokalne wyniki wyszukiwania z Warszawy
"Fryzjer Kraków" - lokalne wyniki wyszukiwania z Krakowa
W tym wypadku, Google zaprezentuje również oddzielne wyniki wyszukiwania dla konkretnych dzielnic:
"Fryzjer Ursynów" - lokalne wyniki wyszukiwania z Warszawy, dla dzielnicy Ursynów
Jak można zauważyć, dla tych konkretnych „zregionalizowanych” słów kluczowych w wynikach wyszukiwania zawsze pojawiają się mapy Google. A ponadto w naturalnych wynikach wyszukiwania Google wyświetla tylko i wyłącznie lokalne firmy, które posiadają fizyczne punkty w danym mieście czy dzielnicy.
Dla kogo jest pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie lokalne jest niezwykle istotne dla firm, które sprzedają towary lub świadczą swoje usługi lokalnie (w konkretnym miejscu). Chodzi tutaj m.in. o warsztaty samochodowe, restauracje, salony fryzjerskie, pizzerie, prywatne przedszkola, siłownie itp.
Dla tego typu firm, w większość powiązanych z nimi fraz, Google będzie prezentowało regionalne (lokalne) wyniki wyszukiwania.
Podstawowe zasady pozycjonowania lokalnego
Planując rozpoczęcie działań, które mają mieć na celu zwiększenie widoczność firmy w lokalnych wynikach wyszukiwania, konieczne jest podjęcie odpowiednich działań w kwestii optymalizacji strony www, odpowiedniego linkowania domeny oraz utworzenie zoptymalizowanego wpisu firmy w Google Maps.
Działania w mapach Google
Utworzenie wpisu w mapach Google jest obowiązkowym działaniem, które należy podjąć przy pozycjonowaniu lokalnym.
W chwili obecnej ponad 50% zapytań w wyszukiwarkach pochodzi z urządzeń mobilnych. Mapy Google prezentowane są bardzo często bezpośrednio nad wynikami stron www. W przypadku urządzeń mobilnych, konieczne jest przewinięcie 2 pełnych ekranów urządzenia, aby zobaczyć naturalne wyniki wyszukiwania:
Pierwszy ekran – same reklamy
Drugi ekran – reklamy i boks map
Trzeci ekran – boks map i naturalne wyniki wyszukiwania
Utworzenie wpisu w Mapach Google, jego optymalizacja i późniejsze działania pozycjonerskie pozwolą firmie na zaistnieje w 3-paku map Google oraz pozyskanie nowych klientów, którzy wykorzystają mapy w celu dotarcia do lokalu czy odwiedzenia strony internetowej firmy.
Działania on-site na firmowej stronie www
Działania on-site na stronie www to nic innego jak jej optymalizacja. Oprócz map, o których pisaliśmy wyżej, należy zadbać również o wyniki lokalne, które prezentują strony www. Podwaliną lokalnego pozycjonowania stron internetowych, jest ich optymalizacja pod kątem technicznym (tzw. techniczne SEO), ale również odpowiednie nasycenie treściami i słowami kluczowymi (w tym przede wszystkim miastem, które nas interesuje).
Działania off-site, czyli linkowanie
Ostatnim, ale równie ważnym krokiem w pozycjonowaniu lokalnym jest odpowiednie linkowanie strony WWW oraz tworzenie wzmianek o firmie w sieci. Chcąc zwiększyć pozycję domeny w wynikach wyszukiwania oraz zadbać o lepszą widoczność punktu w Google Maps, konieczne jest zaplanowanie odpowiedniego link buildingu dla serwisu. Musi on uwzględniać pozyskiwanie tematycznych oraz regionalnych linków, dodatkowo przewidzieć wzmianki o firmie, które będą miały wpływ na pozycje wpisu firmy w mapach Google.
Podsumowując
Pozycjonowanie lokalne różni się nieco od standardowego, istnieje tutaj dużo większy nacisk działania powiązujące stronę firmową z daną lokalizacją oraz na SEO w mapach Google. Chcąc pozycjonować się lokalnie, koniecznie należy zadbać o wpis swojej firmy w mapach, odpowiedni link building i optymalizację strony www pod kątem regionalnych wyników wyszukiwania. Wymaga to odpowiedniej wiedzy i działań.