Pozycjonowanie w Google Maps jest ważnym elementem działań SEO dla firm, które świadczą usługi lub sprzedają swoje towary lokalnie. W chwili obecnej Google bardzo mocno regionalizuje wyniki wyszukiwania i dla wielu zapytań prezentuje regionalne strony oraz 3-pak map z wynikami firm dopasowanymi do obszaru, z którego nastąpiło wyszukanie.
Obecność w 3-paku map Google
Dla firm, które oferują swoje usługi lokalnie, obecność w boksie z mapami w wynikach wyszukiwania jest kluczowe dla pozyskiwania ruchu na stronie www i zwiększenia odwiedzin lokalu (przez realnych klientów).
Niestety bardzo często zdarza się, że właściciele lokalnych firm, sklepów czy lokali usługowych, zupełnie nie dbają o ten sposób promowania swojego biznesu w Google. Zdarza się, że firmy nie posiadają nawet utworzonej wizytówki w Google Maps. Tymczasem obecność w Mapach Google może być jednym z najlepszych sposobów na pozyskanie ruchu w swoim lokalu (tego wirtualnego i realnego).
Jak działa ranking Google Maps i jak ustalane są pozycje w mapach?
Algorytmy odpowiedzialne za ustalanie pozycji w mapach i rankingu wizytówki firmy, bazują na kilku głównych czynnikach. Niestety na niektóre z nich, jak np. „odległość” nie mamy żadnego wpływu – w tym wypadku wszystko zależy od lokalizacji wyszukującego oraz firmy.
Poniżej przedstawiamy główne czynniki rankingowe wraz z ich krótkim opisem.
1.Trafność
Trafność określa dopasowanie „tematyki” wizytówki firmy w Google Maps do zapytania wpisanego przez użytkownika. Podanie szczegółowych informacji o firmie pozwoli na jej lepsze dopasowanie przez algorytmy Google do konkretnych zapytań użytkowników. Ważne jest tutaj, aby wizytówkę uzupełnić o dużą ilość zdjęć oraz maksymalną ilość podkategorii.
2.Odległość
Odległość jest jednym z głównych czynników, które wpływają na to, które konkretnie wizytówki pojawią się w wynikach wyszukiwania, a przede wszystkim w 3-paku map. Google bardzo często dopasowuje wyniki wyszukiwania do aktualnego położenia wyszukującego.
Bardzo często bywa tak, że osoba, która wyszukuje daną frazę na północy miasta, dostaje całkowicie inne firmy w mapach, niż osoba wyszukująca tą samą frazę, w tym samym czasie z centrum czy południowej części danego miasta. Algorytmy dopasowują punkty najbliższe danemu wyszukaniu i bardzo często pokazują tylko wycinek konkretnego rejonu. Nie jest to jednak regułą.
3.Rozpoznawalność
Rozpoznawalność to popularność danego miejsca w sieci i w świecie rzeczywistym. W oficjalnej dokumentacji Google napisano, że miejsca, które są stosunkowo dobrze znane w świecie rzeczywistym, a mniej w wirtualnym (jak muzea, hotele, zabytki itp.) mogą być „automatycznie” mocniej promowane w Google Maps.
Jeśli chodzi o rozpoznawalność miejsc w odniesieniu do wizytówek lokalnych firm, głównym czynnikiem, który wpływa na ich lepszą widoczność w jest ich popularność w sieci.
Na to składa się kilka głównych czynników, są to m.in.:
- Liczba i jakość opinii danego punktu w Google Maps.
- Informacje i wzmianki o firmie w sieci, np. w katalogach firm, forach, w artykułach itd.
- Pozycja firmy w zwykłych wynikach wyszukiwania.
4.Jakość i optymalizacja wizytówki
Ostatnim z czynników, mającym wpływ na widoczność wizytówki w mapach Google jest odpowiednie uzupełnienie i optymalizowanie wizytówki firmy.
Przez optymalizację wizytówki należy tutaj rozumieć jej pełne i poprawne uzupełnienie. Należy zadbać o to, aby wypełnić w niej wszystkie możliwe pola, wrzucić dobrej jakości zdjęcia oraz aktywnie pozyskiwać opinie.
Od czego zacząć pozycjonowanie w Google Maps?
1.Utworzenie dobrego wpisu w mapach Google
Pierwszym i najważniejszym krokiem jest utworzenie wpisu swojej firmy w Google – Miejsca dla Firm. Warto przyłożyć się do tego już na samym początku, ponieważ zmiany wykonane dla nowych punktów, w późniejszym czasie bardzo często wymagają akceptacji moderatora. A to często wiąże się z karami za „przeoptymalizowanie” wizytówki. Kary nakładane są najczęściej za upychanie słów kluczowych w nazwach wizytówek (zabieg te podciąga je wyżej na dane słowa kluczowe). W przypadku, gdy zrobimy to jeszcze przed etapem weryfikacji kodem, bardzo często udaje się takie słowo kluczowe w nazwie wizytówki przemycić.
Tworząc wpis firmy w Mapach Google, koniecznie należy zadbać o to, aby uzupełnić go w 100%. Koniecznością jest pełne uzupełnienie wszystkich dostępnych pól oraz wykorzystanie wszelkich dodatkowych elementów, które mogą wyróżnić wizytówkę na tle konkurencji. Podczas tworzenia wizytówki firmy w Google Maps, warto zwrócić uwagę przede wszystkim na:
- Dopasowanie swojej firmy do odpowiedniej kategorii głównej,
- Dopasowanie swojej firmy do odpowiednich dodatkowych podkategorii,
- Odpowiednią optymalizacja nazwy firmy w Google Maps,
- Podanie aktualnych godzin pracy,
- Wrzucenie dużej ilości zdjęć firmy (zdjęcia z zewnątrz, zdjęcia parkingu, zdjęcia pomieszczeń, produktów, itd.),
- Wykorzystanie unikalnego numeru telefonu (nie użytego w żadnej innej wizytówce w Google Maps),
- Weryfikację swojej firmy przy pomocy kodu z pocztówki Google,
#Ciekawostka
Utworzenie wpisu firmy w Google Maps w mniejszych miejscowościach może pozwolić na wygenerowania dodatkowego boksu firmy (po prawej stronie wyników) dla słów kluczowych związanych z jej działalnością:
Pozycjonowanie w mapach Google
2.Działania SEO i wzmacnianie widoczności utworzonej wizytówki
Po utworzeniu wizytówki firmy w Google Maps, przychodzi czas na działania, które wzmocnią popularność i widoczność wizytówki. Rozróżniamy tutaj działania bezpośrednio na wizytówce firmy w Google Maps oraz poza nią.
2.1.Działania SEO na wizytówce w Google Maps.
Kluczem do zwiększenia widoczności wizytówki będą opinie, które należy pozyskiwać od swoich klientów. Liczne testy dowodzą, że obecność dodatkowych słów kluczowych w opiniach wystawianych przez klientów przyczynia się do zwiększenia widoczności wizytówek na te konkretne słowa kluczowe. Pozyskiwane opinie powinny być tworzone naturalnie – czyli w różnych odstępach czasów oraz z kont Gmail prawdziwych użytkowników. Warto zachęcać swoich klientów do wystawiania pozytywnych oraz rozbudowanych opinii np. poprzez zaoferowanie im rabatu czy po prostu zapytanie o to po wykonaniu usługi.
Jeśli uda nam się pozyskać trochę opinii, warto pamiętać, aby na każdą z nich odpowiedzieć i podziękować.
Z pozostałych działań, które należy wykonywać na wizytówce pozostaje jeszcze jej aktualizacja. Od czasu do czasu, warto wrzucić na nią nowe zdjęcia, np. produktów.
2.2.Działania związane z promocją wizytówki Google Maps w sieci
Oprócz działań na wizytówce należy zadbać o działania poza nią, czyli w Internecie. Chodzi tutaj o to, aby o firmie, której wizytówkę chcemy wypromować w mapach, mówiono w sieci. Generując wzmianki o swojej firmie należy pamiętać o tym, aby w ich treści występowała nazwa firmy (najlepiej spójna z tą z Google Maps) i jej dane teleadresowe. Algorytmy Google rozpoznają adres i nazwę danego punktu Google Maps, generowanie „wystąpień” tych elementów w sieci spowoduje zwiększenie autorytetu punktu w mapach. Tego typu wzmianki można generować w wielu popularnych źródłach. Są to np. katalogi firmy, katalogi stron, fora internetowa, artykuły sponsorowane, strony zapleczowe itd.
Podsumowując
Pozycjonowanie firmy w Google Maps wymaga od firm dodatkowych działań związanych z tzw. lokalnym SEO. Działania te różnią się nieco od tradycyjnych form pozycjonowania stron www.
Mapy Google posiadają swoje algorytmy i czynniki rankingowe, które razem przekładają się na widoczność danego punktu. Działania te wymagają odpowiedniej wiedzy oraz doświadczenia, bowiem łatwo narazić się tutaj na karę czy filtr.
Aby „wypozycjonować” punkt w Google Maps koniecznie należy podjąć działania optymalizacyjne oraz tzw. skutecznie realizować tzw. „lokalny linkbuilding”.