Mapy Google to rozbudowany system, który posiada ogromną bazę danych punktów usługowych, firm i innych lokalizacji dostępnych na całym świecie. Mapy są integralną częścią wyszukiwarki Google, a na urządzeniach mobilnych są najpopularniejszą, darmową nawigacją samochodową.

Z uwagi na to, każdy właściciel firmy powinien zadbać o to, aby jego wizytówka znalazła się w mapach. Tym bardziej, że jest to w pełni darmowe i przynosi sporo korzyści.

Utworzenie wizytówki w mapach Google to świetny sposób na zwiększenie widoczności firmy w regionalnych wynikach wyszukiwania, natomiast odpowiednie wypozycjonowanie punktu w mapach wpłynie pozytywnie na ilość nowych klientów odwiedzających siedzibę firmy.

Skąd biorą się wizytówki firm w Google Maps?

Wszystkie punkty w Google Maps, pojawiły się w nich na dwa sposoby.

1. Miejsca zostały dodane przez właścicieli firm lub osoby trzecie

Miejsca dodane przez właścicieli to wszystkie te punkty, które zostały ręcznie utworzone w Google Maps. Jako że usługa Google Maps, jest w pełni darmowa, każdy użytkownik sieci może w nią wejść i dodać w danym miejscu swój własny punkt na mapie.

Jedynym warunkiem, który należy tutaj spełnić, to weryfikacja danego punktu przez kod z kartki pocztowej wysłanej pod adres, w którym dany punkt został utworzony.

2. Miejsca zostały utworzone automatycznie

W niektórych przypadkach, Google jest w stanie wygenerować punkt danej firmy na mapach w oparciu o dane znalezione w sieci. W tym celu algorytm wykorzystuje np. katalogi firm, listy punktów POI, strony internetowe firm czy serwisy z opiniami i danymi o firmach.

Z wszystkich tych punktów zbierane są dane i informacje o firmie, a następnie w oparciu o nie, algorytm automatycznie generuje punkt w Google Maps.

Punkt firmy istnieje, ale nie ma do niego dostępu?

Zdarzają się sytuacje, w których dostęp do zarządzania wizytówką firmy zostanie utracony i nie nikt w firmie nie posiada obecnie dostępu do panelu zarządzania wizytówka danej firmy. Na szczęście każdą wizytówkę można w sposób łatwy przejąć lub odzyskać.

Wystarczy wysłać ponownie kod weryfikujący na adres firmy i wpisać go w formularzu odzyskiwania miejsca. Instrukcja odzyskiwania wizytówki firmy opisana została krok po kroku w tym artykule.

Kto może edytować miejsca i wprowadzać zmiany w wizytówkach Google Maps?

Wszystkie punkty w Google Maps są rozwijane i możliwe do edycji na kilka sposobów.

Za większość zmian w obrębie wizytówki danej firmy w Google Maps odpowiada jej właściciel. Jeśli zweryfikował on punkt przy pomocy kodu, może on szybko i wygodnie wprowadzać dowolne zmiany dot. nazwy, adresu, telefonów, zdjęć czy godzin otwarcia danej firmy w Google Maps. Zmiany wprowadzane przez właściciela wizytówki pojawiają się zazwyczaj bardzo szybko i nie wymagają dodatkowej moderacji czy długiego czasu oczekiwania na ich pojawienie się.

Zdarza się jednak, że zmiany w wizytówce od czasu do czasu wprowadzane są automatycznie przez algorytm Google. Algorytmy, które bazują na danych zebranych w sieci, mogą automatycznie zmienić godziny otwarcia danej firmy lub inne dane. Zdarza się to jednak niezwykle rzadko.

Drugim, częstszym powodem zmian w wizytówkach firm w usłudze Google Maps, są zmiany zgłaszane przez użytkowników sieci. Każda z wizytówek firm w Google Maps, posiada opcję „Zaproponuj zmianę”:

Opcja ta pozwala na zgłaszanie oraz modyfikowanie wszystkich wizytówek w Google przez każdego użytkownika sieci.

Każdy z nas może zaproponować zmianę godzin otwarcia firmy, adresu, nazwy czy nawet określić, że dany punkt został przeniesiony pod inny adres lub zamknięty na stałe! Może nawet zdarzyć się, że nieuczciwa konkurencja będzie usilnie zgłaszać nieprawdziwe zmiany dla wizytówki firmy konkurencyjnej – aby uprzykrzyć jej życie.

Kolejnym aspektem jest bardzo mocne promowanie przez Google programu „lokalnych przewodników”. Jest to usługa, która zrzesza ludzi aktywnie dzielących się opiniami i danymi dot. danych miejsc w Google Maps. Zdarza się, że ludzie Ci w ferworze pozyskiwania punktów za oceny danych miejsc czy uzupełniania danych o nich wpisują je bez zastanowienia, często błędnie.

To wszystko może powodować częste zmiany w wizytówce firmy w mapach i wprowadzać w błąd potencjalnych klientów.

Jak bronić się przed zmianami wprowadzanymi przez „społeczność” i algorytmy Google?

Kluczem do skutecznej obrony przed zmianami wprowadzanymi przez osoby trzecie, czy algorytmy Google jest weryfikacja wizytówki firmy poprzez wpisanie kodu autoryzującego z wizytówki Google. Po weryfikacji wizytówki, wszystkie zmiany, które proponowane są przez użytkowników sieci, będą wymagać ich akceptacji przez właściciela wizytówki. Na akceptację bądź odrzucenie zmian ma on około 2 tygodnie czasu. Jeśli w tym okresie nie podejmie on żadnych działań, zmiany wysłane przez użytkowników mogą zostać zatwierdzone automatycznie lub ręcznie przez moderatora Google Maps.

Podsumowanie

Kluczem do sprawnego zarzadzania wizytówką firmy w Google Maps oraz jej obroną przed ciągłym zgłaszaniem nieprawdziwych informacji jest jej weryfikacja. Jest to czynność, która pozwoli na opanowanie „spamu” nieprawdziwych informacji i da właścicielowi firmy narzędzia do skutecznej walki z nim.

Oprócz tego, warto od czasu do czasu zajrzeć do panelu zarządzania wizytówką firmy w Google Maps i sprawdzić aktualny status wizytówki oraz ew. odrzucić zmiany nadesłane przez użytkowników. Dobrym zwyczajem jest pełne i poprawne uzupełnienie wizytówki – tak aby nie dawać pretekstu do robienia innym ludziom.

Autor: Optima Media

Wróć

Zbuduj marketing swojej firmy.
Zamów bezpłatną konsultację

Adrian Tureniec
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez firmę Xelibri s.c. w celu przeprowadzenia konsultacji.
W ciągu 30 minut konsultacji omówimy Twoją sytuację oraz przedstawimy strategię pozyskiwania leadów wysokiej jakości.

Kategorie na naszym blogu

Zbuduj marketing swojej firmy.
Zamów bezpłatną konsultację

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez firmę Xelibri s.c. w celu przeprowadzenia konsultacji.
W ciągu 30 minut konsultacji omówimy Twoją sytuację oraz przedstawimy strategię pozyskiwania leadów wysokiej jakości.
Google Partner

Agencja Optima Media jest partnerem Google, Certyfikat Google Partners potwierdza najwyższą jakość świadczonych usług z zakresu marketingu internetowego.