Dane strukturalne to dodatkowe fragmenty kodu HTML, które pozwalają na oznaczenie wybranych elementów na stronie www. Dzięki oznaczeniom treści strony internetowej, roboty wyszukiwarek są w stanie lepiej je analizować i rozumieć.

Odpowiednie wykorzystanie danych w serwisie pozwala na wygenerowanie tzw. ulepszonych wyników wyszukiwania, czyli takich, które będą zawierać gwiazdki ocen, zdjęcia potraw czy cenę i stan magazynowy produktu.

Wykaz możliwych do wdrożenia danych strukturalnych wraz z wieloma przykładami, dostępny jest w oficjalnym serwisie Google dla deweloperów oraz serwisie Schema.org, który jest rozwijany przez pracowników Microsoftu i Google.

Danych strukturalnych jest naprawdę dużo, ilość danych strukturalnych najlepiej zobrazuje poniższy wykres kołowy:

Rozkład elementów możliwych do oznaczenia: http://blog.schema.org/

Sposoby na wdrożenie danych strukturalnych

Dane strukturalne w serwisie wdrożyć można na 3 sposoby, to jest z wykorzystaniem:

  • Microdata – jest to format wykorzystywany do oznaczania danych przez specjalne tagi, bezpośrednio w kodzie źródłowym strony. Dane oznaczane są konkretnie w miejscu, w którym występują.

  • RDFa – format podobny do microdata, zasadniczą różnicą jest tutaj to, że dane oznaczane mogą być również w sekcji <head>, a nie tylko w miejscu, w którym występują. Pozwala to na nieco większą swobodę podczas wdrożeń.

  • JSON-LD – jest to według nas najprostszy sposób na osadzanie danych strukturalnych. Oznaczenie danych odbywa się w sekcji <head> z wykorzystaniem JavaScriptu, przez co tworzenie i oznaczanie danych jest wyjątkowo wygodne i elastyczne.

Gdzie sprawdzić poprawność wdrożenia danych strukturalnych?

Poprawność wdrożenia danych strukturalnych sprawdzić można w bezpłatnym narzędziu Google do testowania danych strukturalnych oraz w zakładce „dane strukturalne” narzędzia Search Console. W tym drugim należy jednak uprzednio zweryfikować swój serwis i poczekać co najmniej kilkanaście dni na zebranie danych.

Co daje wdrożenie danych strukturalnych w serwisie?

Odpowiednie oznaczanie treści na stronie poprzez dane strukturalne, pozwala na ich lepsze zrozumienie przez roboty wyszukiwarek i pozycjonowanie strony internetowej.

Ich poprawne wdrożenie wpływa bezpośrednio na to, jak będą wyglądać wyniki strony internetowej w wyszukiwarce Google. Oznaczając w serwisie opinie, karty produktowe czy dane teleadresowe, zwiększane jest prawdopodobieństwo wygenerowania w wynikach wyszukiwania nowych, atrakcyjnie wyglądających elementów, które mogą zwiększyć współczynnik kliknięć w wyniki strony.

Przykładowe wyniki wyszukiwania wykorzystujące dane strukturalne

Dodatkowy boks firmy, w prawej części wyników wyszukiwania:

Dodatkowa wyszukiwarka, dostępna bezpośrednio w wynikach wyszukiwania:

Gwiazdki ocen, liczba opinii i średnia ocena, cena produktu i stan magazynowy:

Zdjęcie do przepisu, ocena artykułu, średni czas przygotowania:

Dlaczego należy wdrażać dane strukturalne?

Wdrożenie danych strukturalnych pozwala na lepsze pozycjonowanie strony internetowej, lepsze rozumienie treści przez roboty wyszukiwarek oraz trafniejsze dopasowanie serwisu dla wybranych słów kluczowych.

Wdrożenie danych strukturalnych w serwisie, nie tylko wpływa na lepsze dopasowanie serwisu do zapytań, na które się pojawia, ale przede wszystkim wyróżnia go w wynikach wyszukiwania na tle konkurencji.

Wszystkie dodatkowe elementy jak gwiazdki ocen, stany magazynowe czy zdjęcia przepisów, znacząco zwiększają współczynnik kliknięć w wynik strony internetowej, a to wpływa na zwiększenie zaufania i rankingu Google. Współczynnik kliknięć w wynik serwisu internetowego, który wdrożył dane strukturalne może być większy nawet o 30%!

Podsumowanie

Wdrożenie danych strukturalnych w serwisie to przede wszystkim korzyści dla widoczności strony i ruchu jaki może zostać wygenerowany. Nie ma tutaj negatywnych aspektów tego elementu, wdrożenie danych strukturalnych pozwoli nie tylko na lepsze pozycjonowanie strony internetowej, ale przede wszystkim wyróżni jej wyniki na tle wszystkich stron konkurencji.

Autor: Optima Media

Wróć

Zbuduj marketing swojej firmy.
Zamów bezpłatną konsultację

Adrian Tureniec
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez firmę Xelibri s.c. w celu przeprowadzenia konsultacji.
W ciągu 30 minut konsultacji omówimy Twoją sytuację oraz przedstawimy strategię pozyskiwania leadów wysokiej jakości.

Kategorie na naszym blogu

Zbuduj marketing swojej firmy.
Zamów bezpłatną konsultację

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez firmę Xelibri s.c. w celu przeprowadzenia konsultacji.
W ciągu 30 minut konsultacji omówimy Twoją sytuację oraz przedstawimy strategię pozyskiwania leadów wysokiej jakości.
Google Partner

Agencja Optima Media jest partnerem Google, Certyfikat Google Partners potwierdza najwyższą jakość świadczonych usług z zakresu marketingu internetowego.