Spis treści:
Mnóstwo energii oraz setki godzin pracy poświęconej na analizy, opracowanie strategii, wdrożenia i stałą optymalizację SEO. Worek pieniędzy na content i linkbuilding, a… wyniki, które osiąga Twoja strona www, nadal są bardzo dalekie od oczekiwań?
Jeżeli do tej pory Twoje działania były prowadzone zgodnie “ze sztuką” – dostrzegam tylko jedną możliwość. Prawdopodobnym winowajcą, przez którego nie osiągasz zamierzonych sukcesów, jest linkowanie wewnętrzne. Wbrew pozorom, jest to obszar, który powinien stać na równi z contentem czy linkowaniem zewnętrznym, a co za tym idzie – stanowić integralną część Twojej strategii SEO.
Pierwszy raz o nim słyszysz? A może do tej pory nie zdawałeś sobie sprawy, że może być aż tak ważnym czynnikiem rankingowym? Spokojnie! Zaraz to wszystko sobie nadrobimy :). Dowiedz się, co to takiego, jakie są jego rodzaje, a przede wszystkim – jak zadbać o linkowanie wewnętrzne, aby pozytywnie wpłynęło na pozycjonowanie Twojej witryny.
Pozwól, że zacznę od wprowadzenia i przytoczenia krótkiej definicji tego zagadnienia. Mianowicie, tzw. linki wewnętrzne to odnośniki (hiperłącza), które kierują do innych sekcji lub podstron na Twojej stronie internetowej, blogu bądź sklepie online. Najczęściej przyjmują formę anchorów (o czym przeczytasz już za moment).
Po co się je robi? W zasadzie to z kilku powodów. Jednak na początku skupię się na najważniejszym. Otóż, aby dana strona mogła zostać zaindeksowana, a co za tym idzie – wyświetlana w wynikach wyszukiwania – Google (lub boty innych wyszukiwarek), muszą w jakiś sposób się do niej “dostać” i zapoznać się z jej treścią.
Jak to robią? Z pomocą przychodzą im: linki zewnętrzne (czyli odnośniki umieszczone na innych stronach www) oraz wewnętrzne (czyli odnośniki znajdujące się bezpośrednio na pozycjonowanej stronie internetowej). I to właśnie temu drugiemu aspektowi poświęcę dalszą część tego wpisu.
Linki stosowane w obrębie danego serwisu mogą występować w takich formach, jak:
Inny podział wyróżnia klasyfikację na tzw.:
Takiego rodzaju działania pozwalają wypromować treści znajdujące się na stronie, a ponadto – znacznie ułatwiać użytkownikowi korzystanie z serwisu i przekazać mu jak najwięcej wartości. W tej materii możemy mówić aż o trzech głównych obszarach – pozycjonowania, promocji oraz UX.
Skoro teoria już za nami – pora na odrobinę konkretów. Jeśli faktycznie ma pomagać i przynosić Ci korzyści – wewnętrzny linkbuilding powinien być jednym z filarów całej strategii SEO oraz content marketingu. Właśnie dlatego musisz go uwzględnić zarówno na etapie planowania, jak i wdrażania. Warto kierować się kilkoma podstawowymi zasadami.
Jeżeli zależy Ci na wsparciu pozycjonowania – kieruj do stron, które są ze sobą powiązane tematycznie. Takiego linkowania wewnętrznego używaj “z głową”. To znaczy, dbaj o to, aby odnośniki wyglądały naturalnie (czytaj: nawigowały do treści, które pasują do danej podstrony). Dobrą praktykę stanowi tworzenie tzw. silosów lub też klastrów, które ograniczają się do jednej, określonej tematyki.
Pamiętaj, że warto linkować do różnych podstron (nie tylko do strony głównej i kontaktowej). Ograniczenie się tylko do wąskiej grupy zakładek znacząco uszczupli potencjał Twojego SEO.
Weź pod uwagę, że im więcej odnośników na jednej podstronie, tym mniejsza jest “moc” każdego z nich. Oczywiście – to, ile finalnie umieścisz ich w danej zakładce, powinno zależeć od długości tekstu, rodzaju podstrony, jak i specyfiki samego serwisu. Jednak, jak to w wielu innych obszarach bywa – “więcej” nie zawsze oznacza “lepiej”.
Ta wskazówka dotyczy w szczególności linków w formie anchorów, które wykorzystujesz do przekazywania mocy pomiędzy podstronami.
Chcesz, aby konkretna zakładka znalazła się w tzw. TOPach Googla? W takim razie linkuj do niej za pomocą odnośników zawierających frazę, na której właśnie Ci zależy. Algorytmy cenią różnorodność – dlatego pamiętaj, aby stosować różne odmiany oraz kombinacje danych słów.
Przykład: jeżeli chcesz wypozycjonować daną podstronę na frazy związane z pozycjonowaniem, dobrym działaniem będzie używanie takich anchorów, jak: pozycjonowanie, pozycjonowanie stron, pozycjonowanie stron www, pozycjonowanie stron internetowych + wszystkie kombinacje związane z odmianą (np. pozycjonowania, pozycjonerskich itp.).
Ważne: unikaj przy tym sytuacji, w których ten sam anchor będzie przypisany do kilku różnych adresów URL.
To, “czy” i “jak” dany link zadziała, zależy od wielu zmiennych. Jeśli chcesz mieć pewność, że przyjęta przez Ciebie strategia linkowania wewnętrznego działa – po prostu regularnie ją sprawdzaj, a jeśli trzeba – koryguj i optymalizuj.
O ile w przypadku klasycznego linkbuildingu kwestia linków “do” lub “no” follow ma ogromne znaczenie. O tyle, gdy przychodzi do rozmowy o linkowaniu wewnątrz serwisu – takie rozważania czasami schodzą na dalszy plan. Ale czy powinny?
Jak pewnie wiesz, odnośniki z parametrem “dofollow” mają za zadanie przekierowywać Google do linkowanej w ten sposób witryny. A co za tym idzie (w dużym uproszczeniu) – przekazują część mocy jednej strony, na poczet drugiej. Skoro w linkbuildingu wewnętrznym chodzi o poruszanie się tylko w obrębie jednej domeny – mogłoby się wydawać, że taki podział nie ma większego znaczenia i wszystkie linki z powodzeniem mogą posiadać parametr “do”. Ale czy na pewno?
Osobiście stoję na stanowisku, że skoro w linkowaniu wewnątrz strony chodzi również o SEO, to zastosowanie właściwych parametrów również odgrywa istotną rolę.
Linki nofollow znajdują także nieocenione zastosowanie w obszarze UX. Możesz je wykorzystać, chociażby w celu podlinkowania innych – podobnych stron, jednak na frazy, którym nie chcesz przekazywać “mocy SEO”. Przykład takiego zabiegu to dodanie w artykule blogowym linków do produktów, które znajdują się w sklepie internetowym.
Sprawa wydaje się raczej błaha, jeśli mówimy o prostym i stosunkowo małym serwisie www. Prawdziwe “schody” zaczynają się wtedy, gdy zarządzasz bardziej rozbudowaną stroną lub sklepem internetowym. Wówczas warto zaprzęgnąć do pracy i pomocy dedykowane narzędzia.
Jednym z najbardziej popularnych narzędzi, które znajduje zastosowanie m.in. do weryfikacji linków wewnętrznych, jest Screaming Frog. Z jego pomocą dowiesz się, jakiego typu oraz ile linków wewnętrznych i zewnętrznych posiada Twoja strona. Dodatkowo zweryfikujesz błędy, a także pozyskasz inne cenne informacje.
Cenne może okazać się również stare i poczciwe – Google Search Console. Z jego pomocą łatwo zweryfikujesz, która ze stron nie znajduje się w indeksie, a co za tym idzie – może wymagać Twojej “interwencji” w formie dodatkowego linkowania wewnątrz witryny.
Na zakończenie zostawiłem sobie praktyczny przykład.
Przyjmijmy, że prowadzisz sklep internetowy z meblami. Znaczną część Twojego asortymentu stanowią różnorodne fotele. Wydzielasz więc kategorię główną, którą są “Fotele” oraz tworzysz kilka podkategorii, w tym: biurowe, gamingowe, do salonu itp.
Twoje linkowanie wewnętrzne może wyglądać w taki sposób:
Kategoria główna “Fotele” prezentuje cały asortyment foteli, zawiera tekst SEO, a także odnośniki do 3 wspomnianych podkategorii. Natomiast podkategorie zawierają już tylko wybrany asortyment (zgodny z daną grupą produktową), opis SEO, jak również linki. Dobór tych ostatnich zależy jednak od Twojej strategii. Mogą wspierać zarówno pozycjonowanie kategorii nadrzędnej (czytaj: zawierać anchor na “Fotele”), jak i z powodzeniem przekazywać link juice do kolejnych podkategorii, a nawet wpisów blogowych. A jeśli już o tym wspominam…
Linkowanie wewnętrzne doskonale sprawdza się również przy prowadzeniu firmowego bloga. Z jednej strony możesz je zastosować w obrębie konkretnych obszarów tematycznych (linkując między sobą powiązane wpisy). Z drugiej – jako czynnik dający “kopa”: kategoriom, stronom produktowym, a nawet stronom lądowania.
Odezwij się do nas! Doświadczeni eksperci agencji Optima Media z przyjemnością stworzą dla Ciebie efektywną strategię, a następnie – odpowiedzą za jej wdrożenie.
Zaopiekujemy się nie tylko obszarem linkowania wewnętrznego, ale wszystkimi działaniami, które są niezbędne, aby odnieść sukces i zaprowadzić Twoją stronę na same szczyty wyników wyszukiwania.
Umów się na bezpłatną konsultację
Co zyskasz?
Skontaktuj się z nami tak, jak Ci wygodnie!
W ciągu 1 godz. nasz doradca skontaktuje się z Tobą w celu umówienia dogodnego terminu konsultacji.
(Jesteśmy dostępni w dni robocze, w godz. 8:30–17:00)
Jak skutecznie współpracować z agencją marketingową – Przewodnik dla przedsiębiorców
Podjęcie współpracy z agencją marketingową to decyzja, która ma bezpośredni wpływ na rozwój i konkurencyjność […]
Jakie treści publikować na blogu firmowym?
Prowadzisz firmę i chcesz dotrzeć do odbiorców za pomocą treści, wykorzystując do tego swoją stronę […]
Ile kosztuje pozycjonowanie strony w Google?
Według statystyk Search Engine Journal z 2021 roku współpraca z topowymi agencjami międzynarodowymi kosztuje minimum 500 dolarów […]
Google vs TikTok – walka o Pokolenie Z
Proces wyszukiwania informacji zmienia się z pokolenia na pokolenie. Wiele osób jest przekonanych, że w […]
Trendy w SEO 2024, czyli co i jak robić, by wyświetlać się na najwyższych pozycjach w Google?
Czeka nas kolejny rok wyzwań. Wyzwań wymagających, ale ciekawych oraz inspirujących. Takich, które choć korzystają […]
Analiza konkurencji: Kompleksowy przewodnik po badaniach i narzędziach
Postawmy sprawę jasno: bez znajomości rynku i świadomości tego, co i jak robią Twoi internetowi […]
Search Generative Experience (SGE) – co to jest i jak zoptymalizować stronę zgodnie z zasadami SGE?
Google wyświetla Generatywne Wyniki dla 86,83% wszystkich zapytań wpisywanych w wyszukiwarce (źródło: seo.ai) . Powyższe statystyki […]
Czym jest intencja wyszukiwania (search intent)? – Obszerny poradnik
Jak zrozumieć użytkownika po tym, co wpisuje do wyszukiwarki i po co nam ta wiedza? […]
Plany contentowe – czym są i jak je tworzyć?
Każdy rodzaj działań związanych z marketingiem internetowym wymaga planu. Te związane z content marketingiem, czyli […]
Linkowanie wewnętrzne – co to jest i jak działa?
Linkowanie wewnętrzne – co to jest i jak działa? Vademecum. Mnóstwo energii oraz setki godzin […]
Pozycjonowanie stron internetowych – na czym polega?
Pozycjonowanie stron internetowych Zastanawiasz się jak tak naprawdę działa pozycjonowanie strony internetowych www w wyszukiwarce lub […]
Jak wykorzystać chatboty do poprawy obsługi klienta?
Chatboty zyskują na popularności, jako narzędzie do obsługi klienta ze względu na swoją dostępność i […]
6 zastosowań chatbotów na stronie internetowej
Chatboty to jedno z rozwiązań technologicznych, które w ostatnich latach zyskały na popularności w branży […]
7 grzechów głównych w prowadzeniu firmowych social mediów
Mówi się, że Internet nie wybacza błędów. Social media też nie. Dlatego jeśli jeszcze nie […]
10 pytań, które trzeba zadać agencji SEO zanim rozpoczniesz z nią współpracę.
Przed podjęciem decyzji o współpracy z agencją SEO, warto przygotować kilka pytań, które pomogą Ci […]
Cechy idealnego linku
Każdy właściciel witryny internetowej, a nawet zwykły użytkownik sieci wie, że tym, czym dla człowieka […]
Czy reklamy na Twitterze nie są zagrożone?
Kolejny zwariowany dzień w życiu Elona Musk’a Przejęcie Twittera to temat, który ciągle budzi wiele […]
Real Time Marketing. Z czym to się je?
Mówi się, że jeśli nie ma Cię mediach społecznościowych, to nie istniejesz. Dlatego firmy kładą […]
Chatboty – pomoc dla firmy czy sposób na zirytowanie klienta?
Boty to z jednej strony bardzo wygodne rozwiązania dla firmy, która dzięki temu oszczędza sporo […]
Czy hashtagi na Facebook’u mają sens?
Do używania hashtagów przyzwyczailiśmy się na Instagramie, Twitterze czy TikToku. Facebook jakoś nigdy nie mógł […]
Remarketing w Google Ads
Remarketing pełni bardzo ważną rolę w tworzeniu strategii marketingowej Twojej firmy. Jego celem jest przypomnienie […]
Artykuły sponsorowane – czy warto w nie inwestować?
Artykuł sponsorowany to jedna z wielu form reklamy i jeden z wielu sposobów na wykorzystanie […]
Do czego służy Piksel? 6 korzyści z używania tego narzędzia w kampaniach reklamowych
Kampanie reklamowe w mediach społecznościowych to jedno z wielu skutecznych działań marketingowych. Dzięki reklamom na […]
Skuteczne opisy produktów – 10 najważniejszych zasad
Mówi się, że dobry produkt obroni się sam. Może to i prawda, jednak żeby mógł […]
W jaki sposób urozmaicić treści na naszej stronie?
Aby stworzyć ciekawą treść, trzeba zwrócić uwagę także na jej formę. Nawet najbardziej merytoryczny tekst […]
Jak dbać o poprawną indeksację nowego sklepu internetowego
Tworząc nowy sklep internetowy warto zadbać o to, aby roboty indeksujące, która zostaną na niego […]
Copywriter doskonały – jakich błędów unikać w tworzeniu treści?
Człowiek ma to do siebie, że nie chce być określanym mianem przeciętniaka. Dlatego też większość z nas […]
Storytelling w marketingu
Wszyscy wiemy, jak duża jest siła dobrze opowiedzianej historii. Opowieść pełna emocji, która intryguje czytelnika […]
Długofalowe reklamy cyfrowe niedoceniane przez reklamodawców? Wyniki najnowszego badania
Działania długofalowe przynoszą efekty? Inflacja i spowolnienie gospodarcze spowodowały, że marketerzy ze szczególną uwaga przyglądają […]
Czy warto prowadzić blog firmowy?
Prowadzenie bloga firmowego wymaga czasu, wiedzy oraz systematyczności. Wielu osobom może wydawać się niepotrzebnym dodatkiem, […]
Zasady tworzenia atrakcyjnych postów na social media
Atrakcyjne treści w mediach społecznościowych mogą przysporzyć firmie zarówno nowych obserwatorów, jak i nowych klientów, […]
Instagram testuje nową platformę. Jak będzie działała?
Instagram zawsze deklarował, że głównym celem jest wspieranie twórców. Szefostwo tej aplikacji nie ukrywało też, […]
Jak radzić sobie z kryzysem w social mediach?
Kryzysy w mediach społecznościowych mogą zdarzyć się każdej marce, nawet takiej, która bardzo dba o […]
Dyrektywa Omnibus – jak zmieni się buzz marketing?
Marketing szeptany, znany również pod pojęciami: marketing rekomendacji, lub anglojęzycznymi: buzz marketing, whisper marketing lub WoMM, czyli […]
Jak sposób komunikacji w social mediach wpływa na wizerunek marki?
Media społecznościowe są nieodłączną częścią komunikacji z klientami. Większość ludzi posiada konto na Facebooku czy […]
Jak być bezpiecznym w social mediach?
Jakie niebezpieczeństwa na nas czekają? Jeżeli chcemy bezpiecznie poruszać się po social mediach, musimy być […]
Influencer marketing – czy nadal jest opłacalny?
Niedawne badania wykonane przez firmę Metwater pokazują, że influencer marketing w dalszym ciągu pełni istotną rolę w […]
TikTok rozpoczyna współpracę z WooCommerce
Nowe rozwiązanie, jakie w ostatnich dniach zaproponował TikTok, może się okazać znacznym ułatwieniem dla sprzedawców. […]
TikTok wprowadza nową funkcję, dzięki której przejrzystość reklam będzie jeszcze łatwiejsza!
Popularna platforma stara się być transparentna w zakresie dystrybucji reklam. Z tym przekonaniem wprowadza nową funkcję, „Informacje o […]
Reklama na YouTube a domykanie sprzedaży
YouTube jest jednym z tych kanałów komunikacji, który z pewnością nie jest jeszcze w pełni […]
Czym jest „Anchor tekst” i dlaczego jest ważny w pozycjonowaniu stron?
Anchor tekst (znany też jako kotwica) to najczęściej fragment tekstu, pod którym kryje się link prowadzący […]
Pozycjonowanie sklepów internetowych – jak zwiększyć konwersję?
Sklep internetowy to specyficzny rodzaj biznesu, którego sukces zależny jest w dużej mierze od tego, […]
Źródła ruchu bezpośredniego w Google Analytics (klasyfikacja ruchu i metody optymalizacji)
Z artykułu dowiesz się: Czym są źródła w Google Analytics? Każdy właściciel strony internetowej chce, […]
Pozycjonowanie w Google Maps: dla kogo jest i dlaczego musisz tam być?
Pozycjonowanie w Google Maps jest ważnym elementem działań SEO dla firm, które świadczą usługi lub sprzedają […]
Kampania AdWords + Pozycjonowanie = usługa MIX, czyli jak odnieść sukces w wyszukiwarce nie tracąc fortuny
Reklama AdWords i pozycjonowanie to obecnie podstawy skutecznego prowadzenia firmy i kreowania jej wizerunku w Internecie. Ich […]
Kiedy spodziewać się pierwszych efektów pozycjonowania
Nie sposób precyzyjnie określić kiedy pojawią się pierwsze efekty pozycjonowania. Może to nastąpić po kilku […]
5 najczęstszych błędów w pozycjonowaniu stron www
1. Problemy z indeksacją serwisu Zdarza się, że serwisy internetowego posiadają zablokowaną możliwość indeksacji. Problem […]
Jak działa pozycjonowanie w Google?
Pozycjonowanie w Google warunkowane jest przez zmiany zasad, jakimi kierują się algorytmy wyszukiwarki. Stale są […]
Najpopularniejsze modele rozliczeń za pozycjonowanie
Pozycjonowanie w wyszukiwarce Google to jedna z najpopularniejszych, a zarazem przynoszących największe korzyści form reklamy on-line. Firmy […]
Pozycjonowanie lokalne – czym jest i co Ci da?
Pozycjonowanie lokalne (z ang. local SEO) to działania, które mają za zadanie zwiększenie widoczności strony […]
Jak radzić sobie z fałszywymi lub negatywnymi opiniami w Google Maps
Fałszywe opinie w Google Maps to coraz większy problem, który powoduje obniżanie globalnej oceny danego […]
Skuteczne opisy produktów
Stworzenie opisu produktu to bułka z masłem, w końcu co może być trudnego w zaprezentowaniu […]
Rodzaje reklam w sieci wyszukiwania
Istnieje wiele możliwośći reklamy w internecie. Najczęstsze rodzaje reklam internetowych to pozycjowniae lub kampanie w […]
Reguły automatyczne AdWords
Łatwiejsza obsługa kampanii Google AdWords! Jest to narzędzie ułatwiające zarządzanie kontami w systemie AdWords, służące do […]
13 zasad optymalizacji karty produktowej w sklepie internetowym
Uruchomienie sklepu internetowego musi wiązać się z dostosowaniem go do wytycznych Google oraz jego optymalizacji. […]
Czym są dane strukturalne i dlaczego warto je wdrażać?
Dane strukturalne to dodatkowe fragmenty kodu HTML, które pozwalają na oznaczenie wybranych elementów na stronie […]
Ktoś zmienił informacje o Twojej firmie w Google Maps? Sprawdź jak sobie z tym radzić!
Mapy Google to rozbudowany system, który posiada ogromną bazę danych punktów usługowych, firm i innych […]
Zadbaj o zadowolenie klienta za pośrednictwem mediów społecznościowych
Kanały Social Media to nie tylko źródło pozyskiwania nowych odbiorców, ale przede wszystkim bardzo istotny […]
Facebook zmienia algorytm News Feedu
Mark Zuckerberg poinformował świat, że w najbliższym czasie w newsfeedzie będziemy widzieli więcej postów znajomych, […]
Co zrobić, żeby zwiększyć zaangażowanie fanów na Facebooku? Cz. 1
Dzisiejszym wpisem chcielibyśmy zapoczątkować serię artykułów poświęconych tematowi, który spędza sen z powiek niejednemu content […]
Metody zgłaszania stron do Google
Dodanie strony do Google Istnieje kilka metod, które możemy zastosować, aby nasza witryna internetowa zostanie […]
Klient zawsze w centrum uwagi
Na etapie syntezy, grupa ludzi powołana do rozwiązywania problemów klientów, analizuje wszystkie dane na temat […]
Klient częścią zespołu
Wielu klientów sądzi, że zlecając agencji konkretne zadanie spełnia swoją rolę w pracach związanych z […]
Jak wykorzystać Facebooka do promowania działalności
Pierwszym sposobem na reklamę czegokolwiek przy pomocy Facebooka, jest założenie na nim strony związanej z […]
Empatia zamiast sympatii
Wielu ludzi myśli, że wie, czym jest empatia. Uważają oni, że jest to zdolność wczucia […]
Dobór słów kluczowych pod SEO i Adwords
Jednym z kluczowych elementów w przypadku pozycjonowania strony WWW jest nieustanne dbanie o to, by na bieżąco publikowana […]
Czy certyfikat SSL może zaszkodzić
Wielu początkujących i przyszłych właścicieli witryn internetowych zastanawia się, jakie elementy powinna zawierać ich strona […]
Coraz więcej mody w sieci
Coraz więcej Polaków decyduje się na kupowanie odzieży przez Internet. W związku z tym, kolejne […]
Co przeglądamy w internecie
Zmniejszenie sztywności dopasowań słów kluczowych w AdWords pozwala reklamodawcy na identyfikację zapytań, których nie miał […]
Account manager – o co pytać w trakcie briefingu
Pamiętajmy że umiejętność zadawania właściwych pytań jest sztuką, która może przynieść wymierne korzyści nie tylko […]
Nastał czas FAKE NEWSÓW, jak sobie z tym radzić?
Przyszła pora, w której zwykły użytkownik nie wie, czy wiadomość, na którą natrafił jest prawdziwa […]
Najważniejsza jest treść!
Teksty zamieszczane na stronach WWW muszą nie tylko być łatwe w odbiorze, ale również spełniać […]
Jaką agencję reklamową wybrać?
Agencje reklamowe to firmy, które zajmują się ogólnie pojętą reklamą i promocją produktów i usług. Na […]
Reklama w Google kluczem do sukcesu Twojej firmy
Jeżeli nie ma Cię w Google, to nie istniejesz: to powiedzenie stało się już truizmem. […]
Dlaczego optymalizacja strony i wdrożenie audytu SEO jest ważne?
Rozpoczynając współpracę z agencją marketingową, która odpowiedzialna będzie za efektywne działania SEO, zazwyczaj pierwszym kluczowym […]
Content marketing – jak pisać, aby zdobyć cenny ruch i nie przepłacać za publikacje?
Zastanawiasz się, w jaki sposób tworzyć treści, by zdobyć czytelników? Chcesz skutecznie wypromować swoją markę, […]
5 zasad optymalizacji stron WWW
Aby strona internetowa znalazła się wysoko w wynikach Google, konieczna jest jej optymalizacja. W tym […]