• Home
  • O nas
  • Pozycjonowanie
  • Google Ads
  • Social Media Ads
  • Blog
  • Kontakt
  • Bezpłatna konsultacja

Udostępnij:

Analiza konkurencji: Kompleksowy przewodnik po badaniach i narzędziach

Spis treści:

  • Definicja i znaczenie analizy konkurencji
  • Analiza konkurencji – czym jest w marketingu internetowym?
  • Korzyści z analizy konkurencji
  • Analiza konkurencji – kto i kiedy powinien ją wykonać?
  • Sposoby badania konkurencji
    • Analiza SWOT
    • Analiza porównawcza
    • Analiza 5 sił Portera
    • Desk research
    • Mystery shopping
  • Analiza konkurencji w różnych dziedzinach marketingu
  • Proces analizy konkurencji krok po kroku
  • 5 najważniejszych etapów analizy konkurencji
    • ETAP 1 Identyfikacja konkurentów
    • ETAP 2 Badanie rynku
    • ETAP 3 Analiza porównawcza
    • ETAP 4 Analiza komunikacji i promocji treści
    • ETAP 5 Wnioski
  • Jak przeprowadzić analizę konkurencji w SEO?
  • Analiza konkurencji. Narzędzia, które warto znać 
    • Narzędzia do analizy konkurencji – ogólne 
    • Narzędzia do analizy konkurencji w SEO 
  • Szablon analizy konkurencji Jak go stworzyć?
  • Elementy składowe efektywnego szablonu analizy konkurencji
  • Podsumowanie

Postawmy sprawę jasno: bez znajomości rynku i świadomości tego, co i jak robią Twoi internetowi konkurenci nie zajdziesz daleko. Ba! Sam start biznesu bez takiej wiedzy może być zdecydowanie trudniejszy. Dane zebrane podczas analizy rynku i konkurencji stanowią klucz do stworzenia strategii, a w rezultacie – budowania stabilnej pozycji w branży. Jeśli więc nie chcesz wróżyć z fusów i zamiast tego wolisz bazować na sprawdzonych informacjach, ten tekst jest dla Ciebie.

Badanie konkurencji nie jest ulubionym zadaniem przedsiębiorców i marketerów. Może to wynikać z wielu czynników, np.:

  • pozornej oszczędności czasu, 
  • braku wiedzy potrzebnej do przeprowadzenia takiej analizy, 
  • zbyt dużej pewności siebie. 

Najważniejsza wiadomość na start brzmi jednak następująco: nieważne, jak przełomowy jest Twój pomysł. Konkurencja nie śpi, a Ty potrzebujesz być na to przygotowany. Zarówno wtedy, gdy dopiero zaczynasz swój biznes, jak i wtedy, gdy już od lat funkcjonujesz na rynku. Musisz wiedzieć, że im lepsze przygotowanie na początku, tym większa szansa na długotrwały sukces.

Definicja i znaczenie analizy konkurencji

Skoro ma to być dla Ciebie kompleksowy przewodnik po badaniu konkurencji i analizie marketingowej, zacznijmy od definicji. 

Analiza konkurencji (eng. competitor analysis) to złożony proces badania działań oraz strategii konkurujących z Tobą firm. Ma to na celu zebranie potrzebnych danych do podejmowania decyzji biznesowych, identyfikację własnych słabych i mocnych stron oraz zidentyfikowanie własnej przewagi konkurencyjnej. Jeśli masz wszystkie te informacje, tworzysz skuteczne, bazujące na danych strategie biznesowe, sprzedażowe, marketingowe oraz komunikacyjne. 

Ustalmy więc, co zawiera analiza konkurencji, aby spełniała swój cel. Potrzebujesz poddać badaniu takie aspekty jak:

  • typ i sposób prezentowania oferty,
  • wybrany model biznesowy, 
  • grupa docelowa, 
  • wykorzystywane strategie sprzedażowe, 
  • przeprowadzone działania marketingowe, 
  • kanały i sposób komunikacji,
  • słabe i mocne strony. 

CO ZAWIERA ANALIZA KONKURENCJI

przykłady

  • model biznesowy
  • grupa docelowa
  • typ oferty
  • działania marketingowe
  • strategie sprzedażowe
  • kanały i sposoby komunikacyjne
  • mocne i słabe strony

Zobacz:

Co przeglądamy w internecie

Analiza konkurencji – czym jest w marketingu internetowym?

Analiza konkurencji w marketingu internetowym niewiele różni się od tej przeprowadzanej dla biznesów stacjonarnych. Jej założenia, cele i korzyści płynące z posiadania danych tego typu się nie zmieniają. 

Jedyna różnica polega na tym, że analizę konkurencji w marketingu internetowym warto rozbudować o dodatkową kategorię – SEO. 

Więcej o tym przeczytasz w dalszej części artykułu. 

Korzyści z analizy konkurencji

Dopiero zaczynamy opisywać, czym jest analiza konkurencji, a już wydaje się, jakby była to twierdza nie do zdobycia, prawda? Zachowaj jednak spokój. Wbrew pozorom nie jest to takie trudne. Do tego istnieje wiele narzędzi, które połowę pracę wykonają za Ciebie. Niemniej naprawdę warto przeznaczyć na to odpowiednią ilość czasu. Korzyści płynące z analizy konkurencji (najlepiej przeprowadzanej regularnie), mówią same za siebie.

Dzięki badaniu konkurencji:

  • wiesz, z kim mierzysz się na rynku, 
  • identyfikujesz mocne i słabe strony konkurentów,
  • rozpoznajesz dodatkowe potrzeby potencjalnych klientów, 
  • układasz skuteczne strategie sprzedażowe, 
  • unikasz błędnych decyzji biznesowych,
  • nazywasz swoje szanse i określasz możliwości,
  • dopasowujesz strategię działania do specyfiki rynku,
  • monitorujesz trendy rządzące daną niszą,
  • skuteczniej zarządzasz własną ofertą,
  • udoskonalasz procesy funkcjonujące w Twojej firmie.

Czy to wszystko? Absolutnie nie! Dane zebrane podczas badania konkurencji możesz wykorzystać niemal na każdym etapie prowadzenia biznesu – nie tylko na jego starcie.

Na bazie zebranych danych możesz również określić unikatowe wartości swojej marki czy oferowanych produktów lub usług. Przemyślane USP (eng. unique selling point) wspiera konsekwentną i spójną komunikację. Także tę codzienną. Jeśli nie wierzysz, to pomyśl o dowolnych markach samochodów. 

Czy Toyota lub Volkswagen kojarzą Ci się z czymś szczególnym? No właśnie! To, co pojawiło się w Twojej głowie, to ich USP. 

Ważna wskazówka

Wykorzystaj dane zebrane podczas analizowania konkurencji do nazwania swojego USP. Dzięki temu codzienna komunikacja – niezależnie od sytuacji czy kanału – będzie ze sobą spójna. 

Zobacz:

Plany contentowe – czym są i jak je tworzyć?

Analiza konkurencji – kto i kiedy powinien ją wykonać?

Nie ma jednego najlepszego momentu na to, by zapoznać się z działaniem swoich konkurentów. Nie ma też znaczenia, czy dopiero planujesz wejście na rynek, czy już na nim działasz. Jak już powiedzieliśmy – konkurenci internetowi nie śpią. Z kolei obserwowanie ich zachowań to absolutna podstawa do tego, by działać lepiej, mądrzej i sprytniej od nich. 

Jedno jest też pewne: znajomość słabych stron konkurentów możesz przekuć w swoje zalety. To z kolei brzmi jak gra warta świeczki. Nie od dziś wiadomo, że choć dobrze jest się uczyć na swoich błędach, to uczyć się na cudzych jest jeszcze lepsze.

W tym miejscu musimy też wyraźnie zaznaczyć, że analiza konkurencji jest działaniem legalnym. Nie wyciągasz danych wrażliwych, nie korzystasz też z tajnych informacji Wszystko opiera się na tym, co jest dostępne publicznie. 

Sposoby badania konkurencji

Metod stosowanych do analizy konkurencji jest wiele, dzięki temu każdy znajdzie coś dla siebie. Warto jednak co jakiś czas odświeżać swoje podejście do badań. W końcu marketing i biznes nie są miejscami dla dinozaurów, które nie nadążają za zmianami. A te zachodzą naprawdę szybko. 

Niżej przedstawiamy kilka najpopularniejszych sposobów analizy konkurencji. Część z nich na pewno już znasz!

Analiza SWOT

Analiza SWOT to bardzo popularna technika, z pomocą której porządkujesz i analizujesz informacje zgodnie z 4 konkretnymi polami diagramu: silne strony (eng. Strengths), słabe strony (eng. Weakness), szanse (eng. Opportunities) i zagrożenia (eng. Threats). 

Dzięki powyższej kombinacji czynników możesz w dość prosty sposób ocenić pomysł na biznes, usługę, produkt czy promocję.

  • Definicja i znaczenie analizy konkurencji
  • Analiza konkurencji – czym jest w marketingu internetowym?
  • Korzyści z analizy konkurencji
  • Analiza konkurencji – kto i kiedy powinien ją wykonać?
  • Sposoby badania konkurencji
    • Analiza SWOT
    • Analiza porównawcza
    • Analiza 5 sił Portera
    • Desk research
    • Mystery shopping
  • Analiza konkurencji w różnych dziedzinach marketingu
  • Proces analizy konkurencji krok po kroku
  • 5 najważniejszych etapów analizy konkurencji
    • ETAP 1 Identyfikacja konkurentów
    • ETAP 2 Badanie rynku
    • ETAP 3 Analiza porównawcza
    • ETAP 4 Analiza komunikacji i promocji treści
    • ETAP 5 Wnioski
  • Jak przeprowadzić analizę konkurencji w SEO?
  • Analiza konkurencji. Narzędzia, które warto znać 
    • Narzędzia do analizy konkurencji – ogólne 
    • Narzędzia do analizy konkurencji w SEO 
  • Szablon analizy konkurencji Jak go stworzyć?
  • Elementy składowe efektywnego szablonu analizy konkurencji
  • Podsumowanie

Analiza porównawcza

Jeśli słowo „porównawcza” buduje konkretny obraz w Twojej głowie, to prawdopodobnie masz dobrą intuicję. Analiza porównawcza, czyli z angielskiego benchmarking to zestawianie ze sobą Twojego produktu czy usługi z bestsellerami konkurencji. Jest to jedna z prostszych, a jednocześnie bardzo skutecznych metod diagnozowania słabych i mocnych stron. Świetnie sprawdzi się np. przy wprowadzaniu na rynek nowego produktu. 

Benchmarking w marketingu stosuje się często także w bardziej prozaicznych sytuacjach, m.in. projektowanie grafik, szukanie rozwiązań technologicznych czy analiza tekstów na stronie www. 

Analiza 5 sił Portera

Ta metoda badania rynku jest bardzo konkretna i nakierowana na ocenę pod kątem 5 głównych czynników: rywalizacji między konkurencją, zagrożenia nowymi konkurentami, siła przetargowa klientów, siła przetargowa dostawców oraz zagrożenia płynącego z produktów zastępczych.

Sięgaj po nią, gdy planujesz wyjść na zupełnie nowy dla siebie rynek. 

Desk research

Sama nazwa wskazuje, że jest to szperanie w każdym możliwym miejscu, z którego można zdobyć dane lub informacje. Jest to oczywiście przeglądanie raportów, przeprowadzanie badań itp. Desk research wlicza się także w ten etap procesu analizy konkurencji, kiedy wszystkie zdobyte informacje składa się w większą całość. 

Mystery shopping

Pora na szczerość. Ta metoda analizy konkurencji wzbudza ambiwalentne emocje, ponieważ według niektórych podchodzi pod nieetyczne zachowania. Niemniej wciąż bywa stosowana w różnych sytuacjach. W przypadku konkurencji internetowej wysyła się tajemniczego klienta na prowadzone przez inne firmy webinary, demówki czy spotkania z konsultantami, aby w ten sposób ocenić działania rywali. Działanie tego typu może okazać się przydatne podczas planowania doświadczeń zakupowych klientów. 

SPOSOBY ANALIZY KONKURENCJI

  • analiza SWOT
  • analiza porównawcza (benchmarking)
  • analiza otoczenia rynkowego
  • analiza 5 sił Portera
  • analiza cenowa
  • desk research
  • wywiad gospodarczy
  • mystery shopping

Zobacz:

Dyrektywa Omnibus – jak zmieni się buzz marketing?

Analiza konkurencji w różnych dziedzinach marketingu

Często słyszymy pytanie, czy analiza konkurencji może być ogólna, czy na przykład może dotyczyć różnych aspektów marketingu. 

Odpowiedź brzmi: analiza konkurencji powinna być dokładnie taka, jakiej potrzebujesz. 

Jeśli jesteś przedsiębiorcą, który zakłada bądź rozwija swój biznes – przyda Ci się holistyczne podejście do tematu i przeanalizowanie rywali od A do Z. 

Jeśli jednak jesteś na przykład specjalistą content marketingu czy SEO – skoncentruj się tylko na tych elementach. W przypadku contentu takie badanie będzie opierało się przede wszystkich na wszelkich formach treści, które konkurencja w internecie udostępnia swoim odbiorcom. 

Możesz też podzielić taką analizę na bardzo małe i konkretne bloki tematyczne. Oddzielnie zastanowić się np. nad:

  • blogiem, 
  • newsletterami, 
  • social mediami, 
  • reklamami płatnymi, 
  • stroną graficzną. 

Analiza konkurencji jest na tyle ciekawym zjawiskiem, że naprawdę łatwo dopasować ją do swoich potrzeb. Traktuj ją jak narzędzie. Stosuj się do ogólnych założeń, korzystaj z wszelkich ułatwień, ale rób i analizuj dokładnie to, czego potrzebujesz.

Proces analizy konkurencji: krok po kroku

Teraz chcesz wiedzieć, jakie mogą być etapy analizy konkurencji? Świetnie. Niżej przygotowaliśmy dla Ciebie przykładowy scenariusz takiego działania. Możesz go oczywiście dopasowywać do swoich potrzeb, zmieniać, uzupełniać lub z czegoś rezygnować. 

Pamiętaj – analiza konkurencji robiona pierwszy raz będzie zdecydowanie bardziej rozbudowana niż te, które będziesz robić w przyszłości. 

Zobacz:

Dobór słów kluczowych pod SEO i Adwords

5 najważniejszych etapów analizy konkurencji

ETAP 1: Identyfikacja konkurentów

Zacznij od tego, żeby poznać swoich konkurentów i zebrać ich w formie listy. Mogą to być zarówno Twoi konkurenci biznesowi, jak i konkurenci internetowi, którzy wyświetlają się na podobne zapytania w wynikach wyszukiwarki. Tych drugich zidentyfikujesz za pomocą kilku narzędzi do analizy internetowych konkurentów. Listę tych narzędzi znajdziesz w kolejnej części tekstu. 

Screen Analizy Widoczności, senuto.com

Dobrze, jeśli na takiej liście znajduje się od 5 do 10 konkurentów. Liczbę uzależnij od wielkości swojego biznesu. Im większy, tym więcej konkurentów warto prześledzić. Przy konstruowaniu takiego zestawienia pamiętaj jednak o zróżnicowaniu wielkości klientów. Załóżmy, że zakładasz e-commerce z biżuterią z naturalnymi kamieniami. Dobrze jest sprawdzić liderów w tej kategorii, ALE znajdź też mniejsze marki. Sklepy internetowe i twórcy z ugruntowaną już pozycją mogą zazwyczaj pozwolić sobie na więcej. Chociażby ze względu na większe budżety. 

ETAP 2: Badanie rynku

Wiesz już jakie sposoby badania konkurencji i rynku masz do wyboru. Pora zdecydować się na którąś z nich. Ważne jest, żeby wygospodarować na tę część procesu analizy konkurencji sporo czasu. Wierz nam – to czaso- i pracochłonny etap. 

Badanie rynku może mieć też formę:

  • obserwacji branży, 
  • ankiety, 
  • panelu konsumentów, 
  • panelu produktu, 
  • badań motywacyjnych,
  • wywiadów z użytkownikami, 
  • analizy trendów. 

ETAP 3: Analiza porównawcza

Porównuj ze sobą najważniejsze czynniki, np.:

  • cenę,
  • elementy składowe produktu/usługi, 
  • grupy docelowe, 
  • wygląd,
  • jakość, 
  • typ rozwiązań technologicznych, 
  • suport.

Umieść w jednym miejscu, np. w formie tabeli, wszystkie istotne informacje. Tak przygotowany dokument przyda się też w przyszłości, gdy przyjdzie Ci aktualizować zebrane informacje lub dodać analizę nowego konkurenta. 

ETAP 4: Analiza komunikacji i promocji treści

Analiza nie kończy się tylko na ofercie. Dobrze jest też prześledzić sposoby komunikacji, wykorzystywane formaty i wszelkie pomysły komunikacyjne. W zakres zainteresowania wchodzą więc kanały w mediach społecznościowych, newslettery, reklamy płatne, blogi oraz wszelkie materiały dodatkowe, np. infografiki, e-booki czy wideo.

Spróbuj rozpoznać narrację wykorzystywaną przez Twoich konkurentów i egzekwowanie jej w codziennej komunikacji. Być może niektóre rozwiązania zainspirują Cię do własnych działań. 

ETAP 5: Wnioski

Dane zebrane i co dalej z nimi zrobić? Wykorzystać! To chyba oczywiste, prawda? Wśród wszystkich zgormadzonych informacji kryje się masa insightów, które trzeba i warto wykorzystać podczas planowania własnego biznesu, kolejnych kampanii promocyjnych, sposobów komunikacji czy nawet możliwych tematów tekstów blogowych. 

Forma? Dowolna, po prostu musi Ci to pasować, być czytelne i użyteczne. 

Jak przeprowadzić analizę konkurencji w SEO?

Jak już zostało powiedziane: analizę marketingową warto wzbogacić o analizę konkurencji w SEO. Zwłaszcza jeśli zależy Ci na lepszym rozumieniu, kogo nie tylko biznesowo, ale także pod kątem wyszukiwarki potrzebujesz uznać za swoją konkurencję.

Ważna wskazówka!

Pamiętaj, by przeanalizować SEO podczas badań konkurencji. Twoja konkurencja biznesowa nie zawsze pokrywa się z konkurentami, z którymi będziesz się mierzyć w wyszukiwarce. 

W przypadku analizy SEO koniecznie weź pod uwagę:

  • słowa kluczowe – zapomnij o koncentrowaniu się jedynie na frazach typu short tail (frazy krótkie, ogólne). Do walki o jak najlepsze pozycje w wyszukiwarce potrzebujesz sięgać także po bardziej precyzyjne słowa kluczowe, nawet jeśli wydaje Ci się, że mają za mały wolumen wyszukiwań. Badania konkurencji przeprowadzone w tym obszarze pomogą zidentyfikować słowa, które warto wziąć pod uwagę. 
  • pozycje w wynikach wyszukiwania – nie tylko po to, by porównać je ze swoimi. Jeśli dowiesz się, gdzie rywale wyświetlają się wyżej, możesz zacząć drążyć i przekonać się, dlaczego tak się dzieje. Stąd już krótka droga do modyfikacji swoich działań. 
  • jakość i typ treści na stronie www – opisy kategorii, podkategorii i produktów, a także teksty blogowe to najbardziej oczywiste treści wpływające na lepsze pozycje. Zobacz, w jaki sposób internetowi konkurencji podchodzą do ich tworzenia i sprawdź, które taktyki warto kreatywnie ukraść. 
  • linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne – kolejne źródło wiedzy o strategii rywali, które da Ci wiele korzyści.
  • strukturę strony – zwróć na nią uwagę pod kątem nawigacji na stronie oraz potencjalnych doświadczeń użytkownika. Może ktoś robi coś lepiej od Ciebie, a wdrożenie zmian nie będzie dużym problemem. 
  • reputację i autorytet domeny – takie współczynniki jak Domain Authority (DA) czy Page Authority (PA) dadzą Ci ogólny wgląd w to, czy strategia działań innych marek naprawdę działa. 

Jeśli masz możliwość, sprawdź także jak wygląda u innych współczynnik konwersji, UX czy stopień wykorzystania poszczególnych kanałów komunikacji. Przydatnych danych nigdy za wiele. Zwłaszcza gdy na szali jest np. unikanie powszechnych błędów czy ulepszanie własnych strategii. 

Przeczytaj także: 5 najczęstszych błędów w pozycjonowaniu stron www

Analiza konkurencji. Narzędzia, które warto znać 

Najlepsza wiadomość w tej chwili brzmi: nie musisz tego wszystkiego badać ręcznie. Do wielu zadań znajdziesz na rynku dedykowane narzędzia. Zebraliśmy te najpopularniejsze, żeby ułatwić Ci poszukiwania. 

Narzędzia do analizy konkurencji – ogólne 

  1. SimilarWeb

To narzędzie wykorzystasz do oceny wydajności witryny, stworzenia listy potencjalnych klientów (B2B). Zobaczysz też liczbę odwiedzin na danej witrynie czy liczbę podstron przeglądanych podczas jednej wizyty. 
Jest tu jednak bardzo ważne ALE. Dane, które otrzymasz w SimilarWebie są danymi szacunkowymi. Nie wierz im więc w 100%. Masz je wykorzystać przede wszystkim do zorientowania się w temacie.

  1. SoTrender

Chcesz wiedzieć, jak zachowuje się grupa docelowa konkurencji i zbierać dane z social mediów? SoTrender jest dla Ciebie. Dobra wiadomość brzmi też tak, że SoTreder generuje gotowe raporty, więc… mniej pracy dla Ciebie!

  1. Brand24

Prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalne narzędzie do monitoringu mediów – przede wszystkim internetowych. Znajdziesz tu informacje o wszelkich wzmiankach na temat Twojej marki lub konkurencji. Po prostu trzymasz rękę na pulsie. Nie raz i nie dwa przekłada się to na małe, ale szybkie zwycięstwa w kontekście publikacji oraz rozpoznawalności marki. 

  1. AdReport

Wykorzystaj to narzędzie do monitoringu reklam display w polskim Internecie. Z pomocą AdReport poznasz nowych potencjalnych wydawców, sprawdzić co, kto i jak reklamuje. Świetny sposób na badanie konkurencji i optymalizacje budżetu reklamowego. 

Narzędzia do analizy konkurencji w SEO 

  1. Senuto

Polskie narzędzie do SEO i content marketingu, którego chcesz i potrzebujesz używać codziennie – do badania konkurencji w Internecie, analizy słów kluczowych, sprawdzania widoczności poszczególnych domen, a także planowania i pisania treści blogowych. 

  1. Ahrefs

Skorzystaj z tego narzędzia do sprawdzenia strategii linkowania zewnętrznego Twojej konkurencji. Backlinki to coś, czego każdy potrzebuje, ale nie każdy potrafi o nie zawalczyć. Z danymi z Ahrefs jest to prostsze. 

  1. Semrush

Podobne narzędzie do Senuto. Z nim przeanalizujesz dane SEO, ale też usprawnisz ogólne działanie marketingu w firmie. 

  1. Rank Signals

Potrzebujesz szybkiej informacji o zmianie pozycji, backlinkach czy źródłach ruchu? To Twoje narzędzie do zadań specjalnych.

  1. Siteliner

Dzięki analizie danych z Sitelinera dowiesz się, który konkurent może mieć problem z duplikatami treści czy wadliwymi linkami. A jak wiesz, gdzie inni popełniają błędy, możesz ich unikać u siebie!

Ważna wskazówka!

Korzystaj także z dobrodziejstw samego Google’a! GA4 czy Google Search Console to skarbnice wiedzy. Co prawda dowiesz się tam szczegółów jedynie na temat własnej domeny, ale zdecydowanie warto. 

Zobacz:

Reguły automatyczne AdWords

Szablon analizy konkurencji: Jak go stworzyć?

Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie, czy potrzebujesz szablonu analizy konkurencji do tego, by działać? Nie.

Jednocześnie przygotowanie takiego szablonu sprawi, że gromadzenie, przechowywanie i analizowanie danych będzie dużo bardziej uporządkowane. A co za tym idzie – szybsze. 

Szablon do analizy możesz przygotować w dowolnym narzędziu, może to być np.:

  • Google Docs, 
  • Excel, 
  • Asana bądź Click up, 
  • Notion,
  • Miro. 

Tak naprawdę możesz do tego wykorzystać każde środowisko, w którym lubisz pracować. 

Elementy składowe efektywnego szablonu analizy konkurencji

Nie musisz się już zastanawiać, co zawiera analiza konkurencji. Po pierwsze wiele elementów już wymieniliśmy, a po drugie – niżej przygotowaliśmy dla Ciebie wgląd do przykładowych tabel do śledzenia i badania konkurencji. 

Załóżmy, że chcesz stworzyć tabelę, w które zgromadzisz wszystkie podstawowe i jednocześnie najważniejsze informacje na temat Twoich konkurentów. Może ona wyglądać na przykład tak: 

 
Co dalej? 

Jeśli robisz takie zestawienie w Excelu, wystarczy dodać nową zakładkę i tam w oddzielnej tabeli przeanalizować contentowe i social mediowe działania konkurentów. Zaznaczasz, które kanały prowadzą, jakie formaty wykorzystują. Wszystko w jednym miejscu. 

 
Jeśli chcesz, to każdy etap procesu analizy konkurencji możesz ułożyć w oddzielnej tabeli i w ten sposób uporządkować swoją pracę. Zbierzesz dane i jednocześnie będziesz widzieć, ile jeszcze brakuje do końca. 

Podobne zakładki możesz też stworzyć do przeanalizowania:

  • częstotliwości publikacji, 
  • analizy porównawczej produktów, 
  • statystyk w social mediach, 
  • mocnych i słabych stron.

Masz tutaj naprawdę dużą dowolność. Szablon analizy konkurencji to tylko wskazówka. 

Zobacz:

Ile kosztuje reklama w Google Ads i co na to wpływa? 

Podsumowanie

Podstawowym celem analizowania konkurencji jest poznanie i zrozumienie sposobów działań konkurencyjnych firm. W ten sposób najłatwiej uniknąć błędów własnych. Jeśli z kolei nie musisz myśleć o błędach bądź porażkach, możesz w pełni skoncentrować się na rozwijaniu potencjału firmy. 

Wniosek brzmi więc prosto: analizuj konkurencję. Niezależnie od miejsca, w którym znajduje się Twój biznes.

Oceń naszą twórczość:

Średnia ocena: 0 (0 głosów)
★ ★ ★ ★ ★

Zobacz również:

  • Audyt E-E-A-T – skontroluj swoją stronę www 
  • E-E-A-T w SEO – co to takiego i dlaczego Google tak bardzo na to stawia? 
  • Jak skutecznie współpracować z agencją marketingową – Przewodnik dla przedsiębiorców
  • Analiza konkurencji: Kompleksowy przewodnik po badaniach i narzędziach
  • Jak wykorzystać chatboty do poprawy obsługi klienta?

Autor: Optima Media

Jesteśmy agencją digital marketingu OptimaMedia i specjalizujemy się w tworzeniu skutecznych strategii SEO, SEM oraz kampanii w mediach społecznościowych. Pomagamy firmom z sektora MŚP rozwijać się w internecie, docierać do nowych klientów i zwiększać swoją widoczność online.

Umów się na bezpłatną konsultację

Co zyskasz?

Nowe spojrzenie na swój biznes
Otrzymasz indywidualne wskazówki
Wyjaśnienie wszelkich wątpliwości
Transparentną i dopasowaną ofertę

Skontaktuj się z nami tak, jak Ci wygodnie!

+48 603 110 619
biuro@optimamedia.pl

W ciągu 1 godz. nasz doradca skontaktuje się z Tobą w celu umówienia dogodnego terminu konsultacji.
(Jesteśmy dostępni w dni robocze, w godz. 8:30–17:00)

    Twoje dane przetwarzamy zgodnie z naszą Polityką prywatności

    Pozostałe wpisy

    Czym jest Core Web Vitals w SEO?

    Core Web Vitals to zestaw metryk wprowadzony przez Google, który ma na celu ocenę jakości […]

    Co to jest long tail

    „Long tail” (długi ogon) w kontekście SEO odnosi się do dłuższych, bardziej szczegółowych fraz kluczowych, […]

    Pozycjonowanie Long Tail 

    Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego Twoja strona nie pojawia się w wynikach wyszukiwania, mimo że […]

    Czym jest optymalizacja techniczna SEO?

    Optymalizacja techniczna SEO to jeden z elementów skutecznej strategii pozycjonowania. Obejmuje działania, które mają na […]

    Modele rozliczeń reklamy internetowej – wyjaśniamy najważniejsze pojęcia

    Model rozliczeń w kampaniach internetowych może w dużej mierze zadecydować o tym, czy osiągniesz wyniki, […]

    Ile kosztuje reklama w Google Ads i co na to wpływa? 

    System reklamowy Google Ads pozwala firmom różnej wielkości docierać do konkretnych grup odbiorców, umieszczając ich […]

    Czym jest i do czego służy Google Tag Manager? 

    Jeśli prowadzisz biznes online, wiesz, jak duże znaczenie ma skuteczna analityka. Każda kampania marketingowa, strategia […]

    Audyt E-E-A-T – skontroluj swoją stronę www 

    Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego niektóre strony internetowe zdobywają topowe pozycje w Google, mimo że […]

    E-E-A-T w SEO – co to takiego i dlaczego Google tak bardzo na to stawia? 

    Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego niektóre strony internetowe trafiają na pierwszą stronę Google niemal bez wysiłku, […]

    Jak skutecznie współpracować z agencją marketingową – Przewodnik dla przedsiębiorców

    Podjęcie współpracy z agencją marketingową to decyzja, która ma bezpośredni wpływ na rozwój i konkurencyjność […]

    Jakie treści publikować na blogu firmowym?

    Prowadzisz firmę i chcesz dotrzeć do odbiorców za pomocą treści, wykorzystując do tego swoją stronę […]

    Ile kosztuje pozycjonowanie strony w Google?

    Według statystyk Search Engine Journal z 2021 roku współpraca z topowymi agencjami międzynarodowymi kosztuje minimum 500 dolarów […]

    Google vs TikTok – walka o Pokolenie Z

    Proces wyszukiwania informacji zmienia się z pokolenia na pokolenie. Wiele osób jest przekonanych, że w […]

    Trendy w SEO 2024, czyli co i jak robić, by wyświetlać się na najwyższych pozycjach w Google?

    Czeka nas kolejny rok wyzwań. Wyzwań wymagających, ale ciekawych oraz inspirujących. Takich, które choć korzystają […]

    Analiza konkurencji: Kompleksowy przewodnik po badaniach i narzędziach

    Postawmy sprawę jasno: bez znajomości rynku i świadomości tego, co i jak robią Twoi internetowi […]

    Search Generative Experience (SGE) – co to jest i jak zoptymalizować stronę zgodnie z zasadami SGE?

    Google wyświetla Generatywne Wyniki dla 86,83% wszystkich zapytań wpisywanych w wyszukiwarce (źródło: seo.ai) . Powyższe statystyki […]

    Czym jest intencja wyszukiwania (search intent)? – Obszerny poradnik

    Jak zrozumieć użytkownika po tym, co wpisuje do wyszukiwarki i po co nam ta wiedza? […]

    Plany contentowe – czym są i jak je tworzyć?

    Każdy rodzaj działań związanych z marketingiem internetowym wymaga planu. Te związane z content marketingiem, czyli […]

    Linkowanie wewnętrzne – co to jest i jak działa?

    Linkowanie wewnętrzne – co to jest i jak działa? Vademecum. Mnóstwo energii oraz setki godzin […]

    Pozycjonowanie stron internetowych – na czym polega?

    Pozycjonowanie stron internetowych Zastanawiasz się jak tak naprawdę działa pozycjonowanie strony internetowych www w wyszukiwarce lub […]

    Jak wykorzystać chatboty do poprawy obsługi klienta?

    Chatboty zyskują na popularności, jako narzędzie do obsługi klienta ze względu na swoją dostępność i […]

    6 zastosowań chatbotów na stronie internetowej

    Chatboty to jedno z rozwiązań technologicznych, które w ostatnich latach zyskały na popularności w branży […]

    7 grzechów głównych w prowadzeniu firmowych social mediów

    Mówi się, że Internet nie wybacza błędów. Social media też nie. Dlatego jeśli jeszcze nie […]

    10 pytań, które trzeba zadać agencji SEO zanim rozpoczniesz z nią współpracę.

    Przed podjęciem decyzji o współpracy z agencją SEO, warto przygotować kilka pytań, które pomogą Ci […]

    Cechy idealnego linku

    Każdy właściciel witryny internetowej, a nawet zwykły użytkownik sieci wie, że tym, czym dla człowieka […]

    Czy reklamy na Twitterze nie są zagrożone?

    Kolejny zwariowany dzień w życiu Elona Musk’a Przejęcie Twittera to temat, który ciągle budzi wiele […]

    Real Time Marketing. Z czym to się je?

    Mówi się, że jeśli nie ma Cię mediach społecznościowych, to nie istniejesz. Dlatego firmy kładą […]

    Chatboty – pomoc dla firmy czy sposób na zirytowanie klienta?

    Boty to z jednej strony bardzo wygodne rozwiązania dla firmy, która dzięki temu oszczędza sporo […]

    Czy hashtagi na Facebook’u mają sens?

    Do używania hashtagów przyzwyczailiśmy się na Instagramie, Twitterze czy TikToku. Facebook jakoś nigdy nie mógł […]

    Remarketing w Google Ads

    Remarketing pełni bardzo ważną rolę w tworzeniu strategii marketingowej Twojej firmy. Jego celem jest przypomnienie […]

    Artykuły sponsorowane – czy warto w nie inwestować?

    Artykuł sponsorowany to jedna z wielu form reklamy i jeden z wielu sposobów na wykorzystanie […]

    Do czego służy Piksel? 6 korzyści z używania tego narzędzia w kampaniach reklamowych

    Kampanie  reklamowe w mediach społecznościowych to jedno z wielu skutecznych działań marketingowych. Dzięki reklamom na […]

    Skuteczne opisy produktów – 10 najważniejszych zasad

    Mówi się, że dobry produkt obroni się sam. Może to i prawda, jednak żeby mógł […]

    W jaki sposób urozmaicić treści na naszej stronie?

    Aby stworzyć ciekawą treść, trzeba zwrócić uwagę także na jej formę. Nawet najbardziej merytoryczny tekst […]

    Jak dbać o poprawną indeksację nowego sklepu internetowego

    Tworząc nowy sklep internetowy warto zadbać o to, aby roboty indeksujące, która zostaną na niego […]

    Copywriter doskonały – jakich błędów unikać w tworzeniu treści?

    Człowiek ma to do siebie, że nie chce być określanym mianem przeciętniaka. Dlatego też większość z nas […]

    Storytelling w marketingu

    Wszyscy wiemy, jak duża jest siła dobrze opowiedzianej historii. Opowieść pełna emocji, która intryguje czytelnika […]

    Długofalowe reklamy cyfrowe niedoceniane przez reklamodawców? Wyniki najnowszego badania

    Działania długofalowe przynoszą efekty? Inflacja i spowolnienie gospodarcze spowodowały, że marketerzy ze szczególną uwaga przyglądają […]

    Czy warto prowadzić blog firmowy?

    Prowadzenie bloga firmowego wymaga czasu, wiedzy oraz systematyczności. Wielu osobom może wydawać się niepotrzebnym dodatkiem, […]

    Zasady tworzenia atrakcyjnych postów na social media

    Atrakcyjne treści w mediach społecznościowych mogą przysporzyć firmie zarówno nowych obserwatorów, jak i nowych klientów, […]

    Instagram testuje nową platformę. Jak będzie działała?

    Instagram zawsze deklarował, że głównym celem jest wspieranie twórców. Szefostwo tej aplikacji nie ukrywało też, […]

    Jak radzić sobie z kryzysem w social mediach?

    Kryzysy w mediach społecznościowych mogą zdarzyć się każdej marce, nawet takiej, która bardzo dba o […]

    Dyrektywa Omnibus – jak zmieni się buzz marketing?

    Marketing szeptany, znany również pod pojęciami: marketing rekomendacji, lub anglojęzycznymi: buzz marketing, whisper marketing lub WoMM, czyli […]

    Jak sposób komunikacji w social mediach wpływa na wizerunek marki?

    Media społecznościowe są nieodłączną częścią komunikacji z klientami. Większość ludzi posiada konto na Facebooku czy […]

    Jak być bezpiecznym w social mediach?

    Jakie niebezpieczeństwa na nas czekają? Jeżeli chcemy bezpiecznie poruszać się po social mediach, musimy być […]

    Influencer marketing – czy nadal jest opłacalny?

    Niedawne badania wykonane przez firmę Metwater pokazują, że influencer marketing w dalszym ciągu pełni istotną rolę w […]

    TikTok rozpoczyna współpracę z WooCommerce

    Nowe rozwiązanie, jakie w ostatnich dniach zaproponował TikTok, może się okazać znacznym ułatwieniem dla sprzedawców. […]

    TikTok wprowadza nową funkcję, dzięki której przejrzystość reklam będzie jeszcze łatwiejsza!

    Popularna platforma stara się być transparentna w zakresie dystrybucji reklam. Z tym przekonaniem wprowadza nową funkcję, „Informacje o […]

    Reklama na YouTube a domykanie sprzedaży

    YouTube jest jednym z tych kanałów komunikacji, który z pewnością nie jest jeszcze w pełni […]

    Czym jest „Anchor tekst” i dlaczego jest ważny w pozycjonowaniu stron?

    Anchor tekst (znany też jako kotwica) to najczęściej fragment tekstu, pod którym kryje się link prowadzący […]

    Pozycjonowanie sklepów internetowych – jak zwiększyć konwersję?

    Sklep internetowy to specyficzny rodzaj biznesu, którego sukces zależny jest w dużej mierze od tego, […]

    Źródła ruchu bezpośredniego w Google Analytics (klasyfikacja ruchu i metody optymalizacji)

    Z artykułu dowiesz się: Czym są źródła w Google Analytics? Każdy właściciel strony internetowej chce, […]

    Pozycjonowanie w Google Maps: dla kogo jest i dlaczego musisz tam być?

    Pozycjonowanie w Google Maps jest ważnym elementem działań SEO dla firm, które świadczą usługi lub sprzedają […]

    Kampania AdWords + Pozycjonowanie = usługa MIX, czyli jak odnieść sukces w wyszukiwarce nie tracąc fortuny

    Reklama AdWords i pozycjonowanie to obecnie podstawy skutecznego prowadzenia firmy i kreowania jej wizerunku w Internecie. Ich […]

    Kiedy spodziewać się pierwszych efektów pozycjonowania

    Nie sposób precyzyjnie określić kiedy pojawią się pierwsze efekty pozycjonowania. Może to nastąpić po kilku […]

    5 najczęstszych błędów w pozycjonowaniu stron www

    1. Problemy z indeksacją serwisu Zdarza się, że serwisy internetowego posiadają zablokowaną możliwość indeksacji. Problem […]

    Jak działa pozycjonowanie w Google?

    Pozycjonowanie w Google warunkowane jest przez zmiany zasad, jakimi kierują się algorytmy wyszukiwarki. Stale są […]

    Najpopularniejsze modele rozliczeń za pozycjonowanie

    Pozycjonowanie w wyszukiwarce Google to jedna z najpopularniejszych, a zarazem przynoszących największe korzyści form reklamy on-line. Firmy […]

    Pozycjonowanie lokalne – czym jest i co Ci da?

    Pozycjonowanie lokalne (z ang. local SEO) to działania, które mają za zadanie zwiększenie widoczności strony […]

    Jak radzić sobie z fałszywymi lub negatywnymi opiniami w Google Maps

    Fałszywe opinie w Google Maps to coraz większy problem, który powoduje obniżanie globalnej oceny danego […]

    Skuteczne opisy produktów

    Stworzenie opisu produktu to bułka z masłem, w końcu co może być trudnego w zaprezentowaniu […]

    Rodzaje reklam w sieci wyszukiwania

    Istnieje wiele możliwośći reklamy w internecie. Najczęstsze rodzaje reklam internetowych to pozycjowniae lub kampanie w […]

    Reguły automatyczne AdWords

    Łatwiejsza obsługa kampanii Google AdWords! Jest to narzędzie ułatwiające zarządzanie kontami w systemie AdWords, służące do […]

    13 zasad optymalizacji karty produktowej w sklepie internetowym

    Uruchomienie sklepu internetowego musi wiązać się z dostosowaniem go do wytycznych Google oraz jego optymalizacji. […]

    Czym są dane strukturalne i dlaczego warto je wdrażać?

    Dane strukturalne to dodatkowe fragmenty kodu HTML, które pozwalają na oznaczenie wybranych elementów na stronie […]

    Ktoś zmienił informacje o Twojej firmie w Google Maps? Sprawdź jak sobie z tym radzić!

    Mapy Google to rozbudowany system, który posiada ogromną bazę danych punktów usługowych, firm i innych […]

    Zadbaj o zadowolenie klienta za pośrednictwem mediów społecznościowych

    Kanały Social Media to nie tylko źródło pozyskiwania nowych odbiorców, ale przede wszystkim bardzo istotny […]

    Facebook zmienia algorytm News Feedu

    Mark Zuckerberg poinformował świat, że w najbliższym czasie w newsfeedzie będziemy widzieli więcej postów znajomych, […]

    Co zrobić, żeby zwiększyć zaangażowanie fanów na Facebooku? Cz. 1

    Dzisiejszym wpisem chcielibyśmy zapoczątkować serię artykułów poświęconych tematowi, który spędza sen z powiek niejednemu content […]

    Metody zgłaszania stron do Google

    Dodanie strony do Google Istnieje kilka metod, które możemy zastosować, aby nasza witryna internetowa zostanie […]

    Klient zawsze w centrum uwagi

    Na etapie syntezy, grupa ludzi powołana do rozwiązywania problemów klientów, analizuje wszystkie  dane na temat […]

    Klient częścią zespołu

    Wielu klientów sądzi, że zlecając agencji konkretne zadanie spełnia swoją rolę w pracach związanych z […]

    Jak wykorzystać Facebooka do promowania działalności

    Pierwszym sposobem na reklamę czegokolwiek przy pomocy Facebooka, jest założenie na nim strony związanej z […]

    Empatia zamiast sympatii

    Wielu ludzi myśli, że wie, czym jest empatia. Uważają oni, że jest to zdolność wczucia […]

    Dobór słów kluczowych pod SEO i Adwords

    Jednym z kluczowych elementów w przypadku pozycjonowania strony WWW jest nieustanne dbanie o to, by na bieżąco publikowana […]

    Czy certyfikat SSL może zaszkodzić

    Wielu początkujących i przyszłych właścicieli witryn internetowych zastanawia się, jakie elementy powinna zawierać ich strona […]

    Coraz więcej mody w sieci

    Coraz więcej Polaków decyduje się na kupowanie odzieży przez Internet. W związku z tym, kolejne […]

    Co przeglądamy w internecie

    Zmniejszenie sztywności dopasowań słów kluczowych w AdWords pozwala reklamodawcy na identyfikację zapytań, których nie miał […]

    Account manager – o co pytać w trakcie briefingu

    Pamiętajmy że umiejętność zadawania właściwych pytań jest sztuką, która może przynieść wymierne korzyści nie tylko […]

    Nastał czas FAKE NEWSÓW, jak sobie z tym radzić?

    Przyszła pora, w której zwykły użytkownik nie wie, czy wiadomość, na którą natrafił jest prawdziwa […]

    Najważniejsza jest treść!

    Teksty zamieszczane na stronach WWW muszą nie tylko być łatwe w odbiorze, ale również spełniać […]

    Jaką agencję reklamową wybrać?

    Agencje reklamowe to firmy, które zajmują się ogólnie pojętą reklamą i promocją produktów i usług. Na […]

    Reklama w Google kluczem do sukcesu Twojej firmy

    Jeżeli nie ma Cię w Google, to nie istniejesz: to powiedzenie stało się już truizmem. […]

    Dlaczego optymalizacja strony i wdrożenie audytu SEO jest ważne?

    Rozpoczynając współpracę z agencją marketingową, która odpowiedzialna będzie za efektywne działania SEO, zazwyczaj pierwszym kluczowym […]

    Content marketing – jak pisać, aby zdobyć cenny ruch i nie przepłacać za publikacje?

    Zastanawiasz się, w jaki sposób tworzyć treści, by zdobyć czytelników? Chcesz skutecznie wypromować swoją markę, […]

    5 zasad optymalizacji stron WWW

    Aby strona internetowa znalazła się wysoko w wynikach Google, konieczna jest jej optymalizacja. W tym […]

    Skontaktuj się z nami

    biuro@optimamedia.pl

    +48 22 245 23 10

    Adres siedziby:
    ul. Jagny 14 lok. 5
    02-406 Warszawa

    Pozycjonowanie

    Pozycjonowanie stron internetowych
    Pozycjonowanie sklepu
    Audyt SEO
    Kampanie Google Ads
    Prowadzenie Social Mediów
    Tworzenie stron internetowych

    Performance

    Google Ads
    Reklama na Facebooku
    Microsoft Ads (Bing)
    Reklama na TikToku
    Allegro Ads
    Reklama na Linkedinie

    O nas

    Blog

    Kontakt

    Copyright © 2024 Optima Media All Rights Reserved Polityka prywatności