Prowadzenie bloga firmowego wymaga czasu, wiedzy oraz systematyczności. Wielu osobom może wydawać się niepotrzebnym dodatkiem, rozpraszaczem czy fanaberią – przecież nie wpływa bezpośrednio na sprzedaż produktów czy usług oferowanych przez firmę. Jednak przy tworzeniu długofalowego planu promocji marki oraz zwiększenia zysku warto uwzględnić prowadzenie bloga firmowego w działaniach marketingowych. I warto zająć się tą kwestią naprawdę dobrze! Dlaczego powinniśmy dostrzegać znaczenie bloga firmowego?
Po pierwsze: budowanie marki i świadomości klienta
Tworzenie regularnych treści dotyczących zarówno działalności firmy, jak i samej branży, w której działamy, to bardzo prosty sposób na przyciągnięcie klienta. Atrakcyjne materiały są bowiem chętnie klikane i czytane, a jeśli blog firmowy zaciekawi potencjalnego klienta, to taki czytelnik chętniej wejdzie na stronę główną firmy i poczyta więcej o tym, czym dana marka się zajmuje. Stąd już prosta droga do skorzystania z usług firmy lub zakupu jakiegoś produktu, choćby na próbę. Czasem tacy czytelnicy bardzo szybko decydują się na zakup, a wiele z nich zostaje lojalnymi klientami na dłużej. Ale czasem nie decydują się nigdy. Nie traktujmy tego jednak jak porażki, ponieważ już sama świadomość istnienia firmy jest naszym zyskiem. Po pierwsze, gdy akurat zajdzie potrzeba lub konieczność zakupu produktu albo skorzystania z usługi, którą Twoja firma może zaoferować, jest duże prawdopodobieństwo, że taka osoba skontaktuje się w pierwszej kolejności z Tobą. Po co miałaby szukać kogoś innego, skoro Twoją markę już zna, a może nawet jej ufa? Po drugie, świadomie lub nieświadomie będzie przekazywać informacje o Tobie dalej: swoim znajomym, rodzinie oraz innym internautom. Taka forma marketingu szeptanego często okazuje się bardzo owocna, ponieważ ludzie najbardziej ufają rekomendacjom najbliższych osób. Po trzecie, nazwa marki będzie w obiegu, a coraz więcej osób będzie miało świadomość jej istnienia. To klucz do podbicia rynku.
Po drugie: kreowanie wizerunku eksperta
W zależności od branży, w której pracujesz, możesz wykorzystywać swój blog firmowy do kreowania wizerunku eksperta danej dziedzinie. Jeśli prowadzisz działalność budowlaną, możesz pisać o rzeczach, które interesują ludzi budujących lub remontujących domy. Jeżeli sprzedajesz książki, możesz przekazywać czytelnikom ciekawe informacje z branży wydawniczej oraz księgarskiej. Każda branża to kopalnia wiedzy i każda znajdzie swoje własne grono zainteresowanych odbiorców. Najważniejsze to tworzyć atrakcyjne, a przede wszystkim merytoryczne treści, które zainteresują czytelnika, dostarczą mu wiedzy i sprawią, że nie tylko będzie czekał na kolejne artykuły (i tu bardzo ważna jest regularność treści, by czytelnik o tobie nie zapomniał oraz by nie czekał na darmo), lecz także będzie uważał Cię za specjalistę, a nawet lidera w danej dziedzinie. Dzięki temu chętniej skorzysta z Twoich usług w razie potrzeby oraz będzie polecać Cię dalej.
Po trzecie: pozycjonowanie strony
Blog firmowy może być wykorzystany nie tylko do budowania grona czytelników i potencjalnych klientów, lecz także w celach pozycjonowania strony. Jeśli Twoje artykuły będą atrakcyjne i merytoryczne, to będą generować dużo odsłon i zwiększą ruch na stronie, a Google to wychwyci i doceni. Dzięki słowom kluczowym oraz linkowaniu wewnętrznemu również podniesiesz atrakcyjność strony w „oczach” algorytmów, które będą windować konkretne treści i podstrony odpowiednio wysoko, tym samym zwiększą szansę na to, że kolejne osoby klikną w link i przeczytają Twoje materiały. Dlatego jeśli decydujemy się na prowadzenie bloga firmowego, powinniśmy robić to dobrze i profesjonalnie. Ważna – oprócz atrakcyjności i merytoryki – jest też poprawność językowa tekstów, która wpływa na to, jak odbierają firmę czytelnicy. Pamiętajmy o regularności – najlepiej z góry ustalić konkretne dni, w których publikowane będą treści, tak żeby czytelnicy wiedzieli, kiedy spodziewać się kolejnej porcji wiedzy. Aktualizacja bloga w regularnych odstępach czasu jest ważna również ze względu na algorytmy – uznają one stronę, na której nic się nie dzieje, za niewartą umieszczania wysoko w wynikach wyszukiwania.
Po czwarte: media społecznościowe i blog firmowy to naczynia połączone
Regularne tworzenie treści na bloga firmowego i budowanie wizerunku firmy także w ten sposób – przez dzielenie się wiedzą – ma jeszcze jedną dużą zaletę. Blog firmowy dostarcza ci regularnych treści do publikowania i udostępniania w mediach społecznościowych. Jest to więc doskonały sposób na zwiększanie zasięgów strony oraz zdobycie większej klikalności. Interesujące tytuły treści linkowanych w mediach społecznościowych intrygują czytelników i powodują, że chętniej wchodzą oni na Twojego bloga i na Twoją stronę internetową. Za jednym zamachem budujesz więc grono odbiorców kanałów w mediach społecznościowych oraz grono odbiorców bloga firmowego i strony firmowej.
Najważniejsze zasady prowadzenia bloga firmowego
- Publikuj tylko atrakcyjne i merytoryczne treści, z których czytelnicy wyciągną interesujące ich informacje.
- Dbaj o regularność publikowania treści – to ważne ze względu na czytelników oraz na pozycjonowanie strony.
- Dbaj o poprawność językową i atrakcyjną prezentację treści.
- Pisz o tym, o czym ludzie chcą czytać, a nie o tym, co tobie wydaje się ciekawe. Blog firmowy powinien być odpowiedzią na potrzeby czytelników i dostarczać im wiedzę, ciekawostki oraz rozrywkę.
- Unikaj duplikowania treści, których Google bardzo nie lubi – duplicate content może być powodem znacznego ograniczania zasięgów Twoich tekstów!
- Pochwal się swoim blogiem w mediach społecznościowych i upiecz dwie pieczenie na jednym ogniu.