Mówi się, że jeśli nie ma Cię mediach społecznościowych, to nie istniejesz. Dlatego firmy kładą tak duży nacisk i na komunikację w social mediach. Jednak nie wystarczy być tam obecnym, trzeba mieć również dobry pomysł na atrakcyjny i merytoryczny content, który zainteresuje użytkowników oraz przekona ich do Twojej marki. Jednym z niezawodnych sposobów tworzenia takiego contentu jest Real Time Marketing.
Co to jest Real Time Marketing?
Real Time Marketing (RTM) to taka forma marketingu, w której reagujemy na bieżące wydarzenia. W treściach publikowanych w mediach społecznościowych nawiązujemy do tego, co niedawno wydarzyło się w kraju lub na świecie i co zelektryzowało odbiorców. Dzięki temu możemy zainteresować użytkowników, ponieważ mówimy o tematach, którymi żyje cała społeczność. Ważne jednak, by zrobić to w odpowiedni sposób, tak by nasz post nie zginął w zalewie postów pozostałych użytkowników na podobny temat, by rozbawił czytelnika lub wywołał inną pożądaną przez nas reakcję, a tym samym sprawił, że zostaniemy zapamiętani. Jak więc robić Real Time Marketing dobrze i skutecznie?
Najważniejsze cechy skutecznego Real Time Marketingu
- Celna odpowiedź na bieżące wydarzenia
Real Time Marketing dzieje się w czasie rzeczywistym, a więc jest odpowiedzią firmy na to, co wydarzyło się w ostatnich minutach, godzinach czy dniach. RTM tylko wtedy jest marketingiem rzeczywistym, kiedy dotyczy aktualnych wydarzeń, na przykład kulturalnych lub politycznych. Ważne, by tematem żyła większa grupa, by temat była na topie. - Refleks social media managera
Aby zareagować szybko na wydarzenie i nie stracić szansy na zrobienie dobrej kreacji w ramach Real Time Marketingu, trzeba na bieżąco obserwować, co dzieje się w sieci, śledzić trendy i interesować się różnymi wydarzeniami. Trzeba mieć też duży refleks, żeby w miarę szybko wyłapać, co przyciąga największą grupę odbiorców – najlepiej jeszcze za nim wpadną na to inni. - Kreatywna reakcja i ciekawy content
Refleks trzeba mieć także w kwestii tworzenia kreacji. Po zaobserwowaniu ciekawego trendu trzeba w krótkim czasie stworzyć naprawdę interesujący post, który przyciągnie dużą liczbę osób, zachęci użytkowników do reakcji w postaci polubień, komentarzy czy udostępnień. Dlatego specjalista od mediów społecznościowych musi być kopalnią pomysłów. Tu nie ma czasu do stracenia.
Zalety stosowania Real Time Marketingu w komunikacji z odbiorcami
- Real Time Marketing spełnia oczekiwania klientów
Ludzie lubią, gdy coś się dzieje. Jeśli wydarzy się coś, to ich zainteresuje i czym będą przez jakiś czas żyli, chętnie przeczytają lub obejrzą kolejne materiały na ten temat. Docenią żart, chętniej zareagują na takie posty. Wiele marek wykorzystuje w swoich działaniach takie wydarzenia, jak gole Roberta Lewandowskiego, Brexit, odejście księcia Harry’ego z brytyjskiego dworu, a nawet zabawne sytuacje w stylu słynnego dzikiego laguna na drzewie. Im ciekawsza kreacja, tym lepiej. Gdy o temacie robi się głośno, wiele firm decyduje się na reakcję, dlatego zawsze warto postarać się, by nasza czymś się wyróżniała. I oczywiście by pojawiła się jak najszybciej. - Real Time Marketing przykuwa uwagę odbiorców
To jeden z najskuteczniejszych i najlepszych sposobów na przykucie uwagi czytelników, które można potem wykorzystać do promocji produktów czy usług firmy. Jeśli mamy już uwagę użytkownika, łatwiej jest nam zachęcić go do jakiegoś działania. Najważniejsze, by tę okazję dobrze wykorzystać. - Real Time Marketing zwraca uwagę użytkowników na daną markę
Jeśli zainteresowaliśmy czymś internautę, możemy przekuć zainteresowanie daną treścią w zainteresowanie marką jako taką. W świadomości odbiorcy jesteśmy firmą kreatywną, nowoczesną, wychodzącą naprzeciw oczekiwaniom użytkowników i reagującą na aktualne trendy. A to pozwala mu zapamiętać markę na dłużej niż w przypadku zwykłych reklam czy klasycznych postów w mediach społecznościowych. - Real Time Marketing pokazuje firmę z dobrej strony
Na RTM można wiele zyskać, ponieważ dobre wrażenie robi się tylko raz. Jeśli użytkownik pierwszy raz trafi na naszą stronę właśnie za pomocą postów publikowanych w ramach marketingu rzeczywistego, to już na samym początku będzie miał z nią pozytywne skojarzenia. Jeśli na kreacje trafi stały klient i regularny czytelnik postów na profilu marki, tym bardziej doceni nasze starania i tym chętniej będzie dalej nas obserwował. I kupował! :) - Real Time Marketing zwiększa zasięki
Ponieważ RTM jest bardzo często komentowany i udostępniany, zasięgi postów rosną lawinowo. Jeśli trafimy z kreacją w punkt oraz w gusta użytkowników, możemy mieć pewność dziesiątek, setek czy nawet tysięcy udostępnień i reakcji. A to, jak wykorzystamy ogromne zasięgi, zależy już tylko od kolejnych działań, które podejmiemy.
Jak tworzyć skuteczny i atrakcyjny Real Time Marketing?
Podstawą skutecznego i zachęcającego RTM jest czujność social media managera. Musi być na bieżąco z newsami, musi być też kopalnią pomysłów, by szybko i w kreatywny sposób zareagować na najnowsze wydarzenia, którymi w danym momencie żyje społeczność internautów. Dlatego oprócz czujności potrzebny jest również dobry research – nie zawsze tematy i pomysły spadają z nieba, czasem trzeba przekopać kilka stron, by znaleźć inspiracje i pomysł na nową kreację. Ale liczy się też refleks. Dobry research w niczym nie pomoże, jeśli nie zareagujemy szybko, niemal natychmiastowo, najlepiej w ciągu minut czy godzin od zdarzenia. Dlatego warto przygotować sobie wcześniej wzory i szablony, postarać się przewidzieć różne możliwości z wyprzedzeniem, by potem stworzyć na ich bazie ciekawą kreację. To tak jak z gotowaniem przy użyciu półproduktów – dzięki nim powstaje smaczne jedzenie, ale w dużo krótszym czasie. Kluczem do sukcesu marketingu rzeczywistego jest także wartościowy kontent. Na nic zda się refleks, research czy czujność, jeśli materiał będzie zwyczajnie nietrafiony albo – co gorsza – wzbudzi w użytkownikach niesmak lub złość.
RTM a kryzysy w social mediach – uważaj na swoje kreacje!
Między dobrą kreacją a postem, które wzbudzi w użytkownikach negatywne emocje, granica bywa naprawdę cienka. W przypadku Real Time Marketingu ryzyko wzrasta wprost proporcjonalnie do delikatności tematu. Ludzie lubią bowiem żartować, lubią także kontrowersje, ale pewne pomysły mogą spotkać się z niezrozumieniem i bardzo emocjonalną reakcją. Trzeba więc być niezwykle ostrożnym i starać się wczuć w sytuację internauty, przewidzieć, co pomyśli na widok danego posta. W przeciwnym razie zamiast świetnych zasięgów wynikających z trafionej i błyskotliwej reakcji na jakieś bieżące wydarzenie będziemy mieć gigantyczne zasięgi generowane przez negatywne komentarze. Czyli kryzys w social mediach na własne życzenie. A przecież nie o to nam chodzi, gdy tworzymy treści na stronę firmową. Warto mieć to na uwadze i dobrze przemyśleć każdy krok.