Aby stworzyć ciekawą treść, trzeba zwrócić uwagę także na jej formę. Nawet najbardziej merytoryczny tekst nie obroni się sam i potrzebuje wsparcia grafiki czy wideo, aby treść mogła przyciągnąć czytelnika i utrzymać jego uwagę na dłużej. Jakie urozmaicenia zastosować, by content był atrakcyjny? Warto połączyć treści edukacyjne i rozrywkowe, by czytelnik nie tylko zdobył informację, ale i kojarzył stronę z czymś ciekawym.
Artykuł inaczej, czyli formy prezentowania treści
Treść możemy ubrać w dowolną formę – ograniczeniem jest tylko wyobraźnia autora. Oprócz zwyczajnego artykułu na stronie można zastosować formę e-booka, aby dać odbiorcy możliwość czytania w wersji offline lub audiobooka – książki słuchane są coraz bardziej popularne, dlaczego więc nie pójść z duchem czasu?
Warto także przypominać się czytelnikowi mailowo, dając mu możliwość zapisania się do newslettera, który co kilka dni będzie przesyłał mu informacje o nowych treściach czy wydarzeniach. W przypadku profesjonalnych tekstów warto sięgnąć po tzw. white paper, czyli opracowanie specjalistyczne, które wzbudzi zaufanie czytelnika w kwestii poziomu merytorycznego tekstu.
Film wideo również nie musi być ‘zwyczajny’. Z pomocą przychodzi forma webinarów, czyli internetowe wideo-prezentacje i szkolenia. Z pewnością niebanalnym sposobem na przyciągnięcie uwagi jest również road show – czyli konferencje face to face, bycie z odbiorcami tu i teraz.
Można również pozostać z nimi w kontakcie na odległość. Podcast to genialny sposób na komunikację z odbiorcami, którzy Twoje mini-audycje czy filmiki będą mogli odtworzyć w dowolnym miejscu i czasie.
Interesująca wydaje się być też forma quizu, rebusu czy ankiety, które zachęcają do interakcji, tworząc łańcuch akcja-reakcja, który pomaga lepiej zapamiętać przeczytaną treść albo daje autorowi szansę na uzyskanie informacji zwrotnej od czytelników.
Co przed oczami, to w pamięci
Nic tak nie działa na wyobraźnię czytelnika, jak obraz czy dźwięk. Odwraca uwagę od tekstu, który czasem może nużyć, powoduje wzrost zainteresowania stroną. Dlatego każdy artykuł wzbogacony o multimedia wzbudza większą uwagę odbiorcy.
Jaki rodzaj treści obrazkowej czy filmowej zastosować, aby tekst stał się bardziej atrakcyjny? Pierwsze skojarzenia to oczywiście zdjęcia, filmy i prezentacje. Ale to tylko wierzchołek góry możliwości, jakie oferuje nam Internet.
Jeśli zwyczajne zdjęcie wydaje nam się nudne, doskonałym rozwiązaniem może być infografika, która płynnie łączy obraz z treścią. Dzięki takiemu połączeniu tekst zestawiony z obrazkiem staje się wyróżniony i automatycznie czytelnik zwraca na niego większą uwagę –sprawdzi się w sytuacji, kiedy chcemy coś szczególnie podkreślić.
Ciekawą formą graficzną może być także prezentacja wybranego zagadnienia w formie komiksu, który pomoże przekazać ważne informacje w formie lekkiej, łatwej i przyjemnej. Co prawda jest to czasochłonna forma prezentowania treści, jednak na pewno bardzo atrakcyjna i skuteczna.
A żeby być jeszcze bardziej oryginalnym, można stworzyć także grę on-line. Chociaż to już wyższy „stopień wtajemniczenia” w tworzeniu niebanalnego contentu – ale na pewno warty wysiłku.
Wiedza w formie rozrywki, szczególnie tej zaskakującej i nieoczywistej, zawsze dobrze się sprzedaje i warto o tym pamiętać.