Mówi się, że dobry produkt obroni się sam. Może to i prawda, jednak żeby mógł się obronić, ktoś najpierw musi go kupić – a zachęcanie klienta do zakupu to sztuka, która wymaga odpowiedniej wiedzy, świadomości obowiązujących zasad oraz nieco kreatywności. Jednym ze skutecznych sposobów na zachęcenie klienta do wyboru akurat naszego produktu jest stworzenie tekstu, który sprzedaje. Jak więc tworzyć opisy produktów, by zachęcić, a nie zniechęcić?
- Określ grupę docelową i stwórz sylwetkę klienta
- Pamiętaj, że opis nie może być ani za długi, ani za krótki
- Trzymaj się zasad SEO, by Twój sklep znalazł się wysoko w wyszukiwarkach
- Pisz językiem korzyści
- Pisz dla ludzi
- Pisz poprawnie i schludnie
- Pamiętaj – towar musi być zgodny z opisem
- Staraj się, by opisy produktów były spójne
- Nie powielaj opisów przy tych samych produktach
- Zadbaj o odpowiednią oprawę graficzną
1. Określ grupę docelową i stwórz sylwetkę klienta
Aby skutecznie sprzedać produkt, trzeba wiedzieć, do kogo jest on skierowany i do kogo powinniśmy się zwracać. Każda grupa docelowa ma swoje wymagania i oczekiwania, dlatego nie możemy zwracać się tak samo do rodzica chcącego kupić wygodne buty dziecięce oraz do osoby szukającej najlepszego kursu księgowości. Pomocne w stworzeniu skutecznej strategii i sposobu komunikacji z odbiorcą może okazać się stworzenie sylwetki klienta, czyli przedstawienie przykładowej osoby reprezentującej naszą grupę docelową. Opisy produktów powinny zostać stworzone tak, by takiego przykładowego klienta zachęcić do zakupu właśnie u nas.
2. Pamiętaj, że opis nie może być ani za długi, ani za krótki
Jeśli stworzysz zbyt krótki opis produktu, prawdopodobnie nie przekażesz w nim wszystkich informacji istotnych dla klienta, a tym samym nie przekonasz go do zakupu ani nie udowodnisz, że Twój produkt jest lepszy od innych. Jeśli zaś stworzysz zbyt długi opis, potencjalny klient nie zada sobie trudu, by go przeczytać – prawdopodobnie zniechęci się na sam widok długiego bloku tekstu. Optymalna ilość znaków w opisie produktu w sklepie internetowym to między 1000 a 2000 znaków ze spacjami. To wystarczająca objętość, by zawrzeć w tekście wszystko, co ważne, i nie zacząć lać wody.
3. Trzymaj się zasad SEO, by Twój sklep znalazł się wysoko w wyszukiwarkach
Aby tekst mógł kogokolwiek przekonać do zakupu Twojego produktu, musi zostać przeczytany, a żeby został przeczytany, musi zostać znaleziony. To dlatego tak ważna jest pozycja w wyszukiwarkach, a im jest ona wyższa, tym większa jest szansa, że potencjalny klient trafi do Twojego sklepu i będziesz mógł oczarować go słowami oraz zdjęciami produktów. Zanim do tego dojdzie i napiszesz atrakcyjny opis, musisz odpowiednio dopasować słowa kluczowe. Pomogą Ci w tym narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych. Warto też rozeznać się w tekstach konkurencyjnych sklepów internetowych, sprzedających podobne produkty. Nie możesz jednak przesadzić z liczbą słów kluczowych – dwa lub trzy powinny wystarczyć przy tak niewielkiej objętości tekstu – a także z ich nasyceniem. Jeśli w każdym zdaniu będą powtarzać się słowa kluczowe, tekst straci naturalność i nie zachęci do zakupu. Pomocne w budowaniu odpowiedniej pozycji w wyszukiwarkach będzie również wprowadzenie nagłówków, które dobrze wpływają na algorytm Google’a i zwiększają czytelność tekstu w oczach czytelnika. Oprócz prostych słów kluczowych możesz wykorzystać tak zwany długi ogon (long tail), czyli dłuższą frazę – mniej popularną, ale za to przyciągającą bardziej zdecydowanych klientów, którzy mają konkretne oczekiwania zakupowe. Stosuj linkowanie wewnętrzne, odsyłając a na przykład do tego samego produktu w innym kolorze lub do całej kategorii. Algorytmy bardzo lubią linkowanie wewnętrzne i często w takich przypadkach podbijają pozycję strony.
4. Pisz językiem korzyści
Język korzyści ma na celu zachęcenie odbiorcy do zakupu produktu i przekonanie go, że na tej decyzji zakupowej na pewno zyska, a ten konkretny produkt jest bezkonkurencyjny i najlepszy na rynku. To taka forma komunikacji, w której przede wszystkim podkreśla się wszystkie zyski klienta wynikające z zakupu. Nie skupiamy się więc na tym, jak świetny jest nasz produkt, ale na tym, jak doskonale wpisuje się w potrzeby klientów. Dlatego bardzo ważna jest oryginalność opisu, który będzie się ciekawie czytać, zapadnie w pamięć i wymknie się schematom. Klientów nie przyciągną mało konkretne opisy, jakich wiele na stronach wszystkich podobnych produktów. Twój tekst musi mieć to coś i przekonać klienta, że warto zaufać właśnie Tobie.
5. Pisz dla ludzi
Nie ściemniaj, klienci tego nie lubią. Nie lej także wody – nikt nie będzie czytał długiego opisu o niczym. W atrakcyjnej formie przedstaw wszystkie właściwości oraz zalety produktu, tak by potencjalny klient zdobył wszystkie informacje, jakich potrzebuje przed zakupem: o kolorze, rozmiarze czy funkcjonalnościach. Postaw na konkrety, ale też na emocje, spraw, by ludzie zapragnęli Twojego produktu. Jeśli będziesz szczery, a jednocześnie zaintrygujesz odbiorcę, osiągniesz sukces.
6. Pisz poprawnie i schludnie
Jak ognia unikaj literówek, błędów językowych, ortograficznych, a przede wszystkim merytorycznych. Dbaj o poprawny język, by w oczach klientów pozostać profesjonalną firmą. Jednak w przypadku opisów produktów liczy się nie tylko treść, lecz także forma. Dlatego przywiązuj wagę do odpowiedniego formatowania tekstu. Aby opis produktu był atrakcyjny również wizualnie, musi zostać podzielony na akapity, opatrzony ciekawymi nagłówkami. Nikt nie lubi długich bloków znaków, które tylko zniechęcają do lektury. (Prawie) nikt też nie czyta całości materiału, dlatego skutecznym zabiegiem będzie pogrubienie lub wypunktowanie najważniejszych elementów tekstu, tak żeby niecierpliwy czytelnik od razu trafił na informacje, które są najistotniejsze i których poszukuje.
7. Pamiętaj – towar musi być zgodny z opisem
Niezgodność opisu z produktem zostanie bardzo szybko zauważona i skrytykowana przez klientów, a to bardzo negatywnie odbije się na opinii o marce. Dlatego warto podkreślać atuty produktu i barwnie go zaprezentować, jednak wszystko musi być zgodne z rzeczywistością, tak by nikt nie mógł Ci zarzucić poszukiwania klientów lub wprowadzania ich w błąd. Takie praktyki są bardzo źle widziane i bardzo szybko mogą zszargać opinię, którą o wiele trudniej będzie odbudować. Szczerość jest pożądana i doceniana.
8. Staraj się, by opisy produktów były spójne
Jeśli masz w sklepie wiele produktów, to siłą rzeczy musisz stworzyć wiele opisów, a każdy z nich powinien być oryginalny i ciekawy. Pamiętaj jednak, żeby opisy były ze sobą spójne i pasowały do ogólnej koncepcji sklepu internetowego. Spójna komunikacja jest bowiem podstawą budowania wizerunku marki, dlatego tak ważne jest, by każdy tekst został zachowany w odpowiedniej stylistyce, był napisany podobnym językiem i miał podobne formatowanie.
9. Nie powielaj opisów przy tych samych produktach
Jeśli sprzedajesz produkt w kilku wariantach, a każdy wariant różni się tylko kolorem lub jakimś drobiazgiem, to oczywiste jest, że nie będziesz w stanie stworzyć kilku zupełnie różnych opisów na ten sam temat. Postaraj się jednak, by teksty nieco się od siebie różniły, możesz na przykład używać do tego synonimów lub nieco przeredagować treść. Koniecznie dodaj też zdanie lub kilka na temat konkretnej cechy, która wyróżnia dany wariant, tak by tekst stał się unikalny. Algorytmy nie lubią, gdy treści się dublują, dlatego unikaj kopiowania i wklejania, nawet jeśli miałoby to być kopiowanie i wklejanie w obrębie jednej strony internetowej.
10. Zadbaj o odpowiednią oprawę graficzną
Oczywiście opis produktu, język korzyści, słowa kluczowe i odpowiednie formatowanie nie wystarczą, jeśli produkt nie zostanie opatrzony atrakcyjnymi zdjęciami. Fotografie powinny pokazać rzeczywisty wygląd i zachęcać do zakupu. Dlatego skuteczny opis to wypadkowa kilku aspektów: skutecznej treści sprzedażowej, estetycznej i atrakcyjnej grafiki oraz przejrzystej i przemyślanej strony internetowej.