Wszyscy wiemy, jak duża jest siła dobrze opowiedzianej historii. Opowieść pełna emocji, która intryguje czytelnika lub słuchacza, to klucz do jego serca. Dzięki storytellingowi w marketingu można osiągnąć naprawdę wiele – i nie chodzi tu wyłącznie o kwestię finansową i realizację celów sprzedażowych. Przede wszystkim możemy zwiększyć rozpoznawalność marki. Zobacz, dlaczego warto wykorzystywać storytelling w marketingu i jak robić to umiejętnie.
Co to jest storytelling?
Storytelling bywa określany współczesną metodą perswazji, a jego alternatywna nazwa to marketing narracyjny. W dużym uproszczeniu: to opowiadanie historii. Historia musi wiązać się z naszą marką i produktami, musi zapadać w pamięć i być interesująca dla odbiorcy. Na jej bazie można zbudować całą strategię komunikacji marki, tak jak to z sukcesem zrobiło wiele większych i mniejszych firm, między innymi Allegro (ich reklamy świąteczne łapały za serca) oraz Danio (kto z nas nie zna Małego Głoda?). Jeśli stworzymy charakterystycznego bohatera i zbudujemy wokół niego ciekawą narrację, mamy szansę się wyróżnić. Storytelling daje więc szansę zostania zapamiętanym jako kreatywna i niebanalna firma.
Skąd czerpać inspirację do tworzenia historii?
Przede wszystkim ze swojej firmy. To, co dzieje się w przedsiębiorstwie, powinno zostać odzwierciedlone w kampanii marketingowej bazującej na storytellingu. Twój bohater powinien więc być uosobieniem marki i odzwierciedlać jej wartości. Możesz zainspirować się działalnością innych przedsiębiorstw i najbardziej udanymi kreacjami marketingowymi w historii, jednak pamiętaj – unikalna kreacja jest najważniejsza. Powielanie już wdrożonych i znanych schematów szybko zostanie zauważone i może odbić się czkawką.
Korzyści storytellingu. Dlaczego warto stosować go w biznesie?
- Storytelling poprawia identyfikację marki
Dzięki udanej kampanii marketingowej bazującej na storytellingu zapadniesz w pamięć większej grupie odbiorców i zwiększysz grono potencjalnych klientów, którzy kupią Twój produkt lub skorzystają z Twoich usług. Zaistnienie w świadomości mas to pierwszy krok do sukcesu. Udana kreacja sprawia, że markę kojarzą nawet osoby niezainteresowane i jej ofertą, a dzięki temu firma staje się symbolem danej branży i często okazuje się pierwszym wyborem w sytuacji, gdy powstaje potrzeba zakupu jakiegoś produktu lub usługi.
- Dzięki storytellingowi kreujesz swój wizerunek
Udana kampania marketingowa wokół stworzonego bohatera i jego historii sprawia, że ludzie zapamiętują markę, a także pomaga budować pozytywny wizerunek w oczach odbiorców. Firma postrzegana jest jako pomysłowa i warta uwagi, taka sama staje się więc również jej oferta.
- Storytelling w marketingu pomoże zwiększyć zaufanie do marki
Jeśli wykreujesz bohatera, który kojarzy się ludziom pozytywnie i którego wszyscy lubią, zwiększysz zaufanie odbiorców i klientów do Twojej marki. Jako firma znana dużej grupie osób marka będzie bowiem bardziej wiarygodna, pewna i atrakcyjna.
- Storytelling to akcja wywołująca reakcję
Jeśli Twoja historia zaciekawi innych, a bohater wzbudzi sympatię, ludzie dadzą temu wyraz – choćby w mediach społecznościowych pod Twoimi postami. Dzięki temu będą chętniej śledzić publikowane przez Ciebie treści i odpowiadać na nie reakcjami lub komentarzami, a także udostępnieniami. To wszystko ma bardzo duży wpływ na zasięgi.
- Dobry marketing wykorzystujący storytelling zwiększa sprzedaż
Naturalną konsekwencją wszystkiego, co opisaliśmy powyżej, a więc identyfikacji oraz kreacji pozytywnego wizerunku marki, wzbudzania zaufania klientów i ich ciekawości, będzie większa sprzedaż produktów i usług firmy. To logiczne, ponieważ odbiorcy Twoich treści będą ciekawi, czy oferujesz tak samo dobre rzeczy, jak dobry kontent w mediach tworzysz.
Jak tworzyć historię? Kluczowe elementy storytellingu
- Bohater pasujący do marki
Twój bohater musi być jakiś. Niebanalny, charakterystyczny, wzbudzający emocje (może zabawny, a może rozczulający?), żyjący życiem pełnym przygód i ściśle związany z tym, co oferuje Twoja firma. Musi być częścią historii, która ma jakiś związek z Twoją ofertą, tak by podprogowo zachęcał do skorzystania z niej.
- Ciekawa historia
Bohater to jedno, ale historia – to zupełnie inna kwestia. Nawet najciekawszy bohater nie uratuje mdłej opowieści, która nie zapada w pamięć i niczego nie opowiada. Dlatego narracja jest bardzo ważna. W jej efekcie odbiorca powinien być zaciekawiony, może zaintrygowany, na pewno nie może pozostać obojętny. Bez względu na to, czy chcesz chwycić za serce, rozbawić czy przekazać jakiś ważny komunikat w nawiązaniu do wartości reprezentowanych przez firmę, musisz umieć opowiadać i stworzyć ciekawą treść.
- Odpowiedni język komunikacji
Język komunikacji – oficjalny lub potoczny – będzie zależał od grupy odbiorców Twojej oferty. Inaczej zwrócisz się do osób starszych, a inaczej do nastolatków, inaczej będziesz komunikować się z ludźmi, jeśli sprzedajesz produkt biznesowy, a inaczej, gdy oferujesz ubrania czy artykuły spożywcze. Dlatego zawczasu przemyśl to, jak chcesz zwracać się do potencjalnych klientów, ponieważ w komunikacji najważniejsza jest spójność przekazu i języka.
- Emocje, emocje i jeszcze raz emocje
Odbiorca musi coś czuć. Jeśli nie wywołasz emocji, nie spodziewaj się reakcji, a tym bardziej wzrostu sprzedaży. Jeśli czas wpłynie na emocje ludzi, bardziej ich zaciekawi, a tym samym skłoni do poznania marki bliżej, a nawet do dokonania zakupu. Najlepiej zadziała wzruszenie odbiorcy lub rozbawienie go. Ludzie lubią inteligentne, zabawne kreacje, które przekazują jakieś wartości lub dają do myślenia. Wykorzystaj to w swoim storytellingu.
- Wartości i cele firmy
Coraz więcej osób wybierających dany produkt zwraca uwagę również na całokształt działalności marki i na to, jakie wartości przedsiębiorstwo reprezentuje. Dlatego nie bój się przekazywać ich innym. Pokaż swoją misję i zaprezentuj się z jak najlepszej strony. Jeśli robisz coś dobrego dla społeczeństwa, środowiska czy świata, wyjdź z tym do ludzi. Udowodnij, że nie chodzi tylko o zysk, a zyskasz sympatię szerokiego grona odbiorców.
- Kreowanie potrzeb klienta
Po zapoznaniu się z Twoją reklamą klient powinien poczuć, że potrzebuje Twojego produktu lub usługi. Reklama powinna więc także pełnić funkcję kreacyjną i uświadamiać ludziom potrzeby, nawet jeśli do tej pory nie zdawali oni sobie sprawy z tego, że czegoś potrzebują. Warto odwoływać się do marzeń oraz pasji realizowanych przez klientów, to zawsze przyciąga uwagę i działa na odbiorców stymulująco.
Gdzie wykorzystać storytelling?
Właściwie… wszędzie. Doskonale sprawdzi się na blogu oraz w mediach społecznościowych, a charakterystyczny bohater może przejąć Twoje kanały komunikacji i opowiadać o Twojej działalności w ciekawy, niebanalny i wywołujący emocje sposób. Jeśli wysyłasz do swoich odbiorców newsletter, uczyń jego bohaterem stworzoną przez Ciebie postać. A już na pewno warto wykorzystać ją w reklamach na różnych nośnikach – w mediach tradycyjnych, na billboardach i plakatach, ulotkach i innych materiałach reklamowych. Wszędzie, gdzie się da, twórz spójną i przemyślaną historię, która zapadnie ludziom w pamięć i sprawi, że dasz się poznać większej grupie odbiorców.